Gå til innhold

privatist sekundær eller primær


Tommy-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av delene. Du får ordinær, og konkurrer derfor i den ordinære kvoten.

Bullshit, pisspreik og vissvass.

 

Det finnes to kvoter: Kvote for førstegangsvitnemål, og kvote for sekundærvitnemål. Alt du tar de tre årene du går på vgs havner på førstegangsvitnemålet. Det vil si, jeg tror du kan fjerne noen fag hvis du tar "for mange fag", men alt du tar før du går ut KAN altså havne på førstegangsvitnemålet. For å søke i kvote for førstegangsvitnemål må du ikke fylle mer enn 21 i søkeåret, og du må ha et førstegangsvitnemål. Ingenting annet enn skolepoengene (karaktersnitt*10 + evt. realfagspoeng) teller i den kvota. Ingen alderspoeng, militærpoeng o.l. altså.

Lenke til kommentar

Hmm. Så de får 50% kvote, men de kan altså ikke konkurrere i Ordinær i tillegg? Ser at det er høyere poengsum på førstegangsvitnemål i mange studier. Ta Teknisk Kybernetikk, der er det 50,7 på ordinær og 51,5 på førstegangsvitnemål. Er det ikke litt rart at en fra videregående med 51,4 ikke kommer inn mens en med 50,7 fra ordinær gjør det? Altså at det har tilbakevirkende kraft i tillegg til mangelen på alderspoeng, militær osv.

Lenke til kommentar

Hei dette er kanskje littt offtopic:

 

Du , Herr Brun vet du om det er de oridinære søkere som blir prioritert mest i oridinærkvote.

Altså at hvis jeg ikke kommer i primærkvote , har jeg mulighet for å komme inn i oridinærkvote etter at denne kvoten er fullt med folk som er over 21 år. Er det de eldre som blir mest prioritert i oridinærkvote?

Lenke til kommentar

Systemet fungerer på følgende måte:

I førstegangsvitnemålskvoten (det du kaller, og som tidligere het, primærkvoten) konkurrerer alle som fyller maks 21 år i opptaksåret, og har et førstegangsvitnemål. Førstegangsvitnemål forutsetter at vgs er fullført på normert tid (3 år, med noen unntak. F. eks. omvalg av VG1 eller alvorlig sykdom). Her får du kun karakterpoeng, realfagspoeng og i noen tilfeller kjønnspoeng (siv. ing. på NTNU for jenter, veterinærstudiet for gutter er de jeg kommer på nå). Du kan ikke få alderspoeng,

I sekundærvitnemålkvoten konkurrerer alle med generell studiekompetanse. Enkelt og greit. Det er ikke gjort forskjell på eldre og yngre søkere. Men eldre søkere kan få flere poeng, da de har hatt mer tid på seg for å forbedre karakterer (forbedrer du karakterene dine teller disse karakterene kunn på sekundærvitnemålet, de føres ikke på førstegangsvitnemålet. Du konkurrerer fortsatt i førstegangsvitnemålskvoten med det gamle vitnemålet), de får alderspoeng og militærpoeng/poeng for høyere utdanning (2 poeng for enten 1 år på folkehøgskole, gjennomført mil. tjeneste eller 60 studiepoeng fra høyere utdanning).

 

Når det gjelder poenggrenser og lignende, så funker det på følgende vis: Alle som har søkt på studiet rangeres etter antall poeng (separat liste for hver kvote). De x første kommer inn, og den poengsummen som nevnes på listene over "inntakskrav" er da poengsummen til den som kom inn, som hadde lavest poengsum. x er her antall studieplasser på studiet.

 

Håper dette gav litt oppklarning.

Lenke til kommentar

I førstegangsvitnemålskvoten konkurrerer alle som fyller maks 21 år i opptaksåret, og har et førstegangsvitnemål. Førstegangsvitnemål forutsetter at vgs er fullført på normert tid (3 år, med noen unntak. F. eks. omvalg av VG1 eller alvorlig sykdom).

Hva om man for eksempel stryker på en av eksamene, og ikke får tatt den før våren året etter, slik at man egentlig har brukt 4 år? Det er jo fortsatt det første vitnemålet man får.

Lenke til kommentar

I førstegangsvitnemålskvoten konkurrerer alle som fyller maks 21 år i opptaksåret, og har et førstegangsvitnemål. Førstegangsvitnemål forutsetter at vgs er fullført på normert tid (3 år, med noen unntak. F. eks. omvalg av VG1 eller alvorlig sykdom).

Hva om man for eksempel stryker på en av eksamene, og ikke får tatt den før våren året etter, slik at man egentlig har brukt 4 år? Det er jo fortsatt det første vitnemålet man får.

...

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Men mister jeg også eventuelle alderspoeng på grunn av dette?

 

På samordnaopptak.no står følgende:

 

Alderspoengene blir gitt fra og med det året du fyller 20 år hvis du har:

 

* 3-årig videregående utdanning

* fagbrev/svennebrev

* forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning

* (teknisk) fagskole

 

Jeg har jo ikke 3-årig videregående utdanning, eller?

 

(Jeg ble 20 i år)

Endret av Tomriel
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne spørre i denne tråden i stedet for å lage en ny, for har et spørsmål ang opptakspoeng. Når man skal addere til realfagspoengene, gjør man det etter man har summert (antall karakter/antall fag)*10 og så + realfagspoeng, eller er det (antall karakterer + realfagspoeng / antall fag) ? Har lurt på dette lenge.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne spørre i denne tråden i stedet for å lage en ny, for har et spørsmål ang opptakspoeng. Når man skal addere til realfagspoengene, gjør man det etter man har summert (antall karakter/antall fag)*10 og så + realfagspoeng, eller er det (antall karakterer + realfagspoeng / antall fag) ? Har lurt på dette lenge.

 

realfagspoengene legges til helt til slutt, slik at (antall karakter/antall fag)*10 og så + realfagspoeng :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...