Noble Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Savner en tråd om hvordan man kan beskytte sitt eget privatliv i denne nå loggede og overvåkede verden. Jeg kommer til å oppdatere førstepost når jeg kommer over nytting informasjon. Vil også prøve å sortere informasjon i kategorier slik at det blir enklere å finne frem. Mange vil påstå at å beskytte seg slik som muligens vil fremgå i denne tråden kan tyde på forfølgelsesvannvidd, og jeg er forsåvidt enig, men dette er noe som interesserer meg på et vitenskapelig nivå. Om noen har bra tips, svar gjerne i denne tråden. Prøv å holde et saklig nivå. Telefoni Ha telefonen i flymodus (eller avslått) og la en svarer gi informasjon om at du vil ringe opp. Virkning: Du bestemmer selv når du er tilgjengelig, du kan ikke spores gjennom telefonnettet når som helst. Ulemper: Du er ikke tilgjengelig 24/7. Benytte sattelittelefon Virkning: Innsikt i logger og trafikkdata kan bli vanskelig for myndigheter (trenger mer informasjon her) Ulemper: Dyrt, terminalene har ikke nødvendigvis funksjoner som du finner i vanlige mobiltelefoner. Internett, Nettverk Benytte anonymiseringsnettverk som Tor Virkning: Avhengig av konfigurasjon og nettverk vil det bli tilnærmet umulig å spore hvor dataene kommer fra DERSOM bare destinasjonen er kjent. Ulemper: Slike offentlige løsninger er ofte treige pga mye warez kjøres gjennom dem. Private løsninger mister litt av poenget da du ikke vil bli skjult i mengden på samme måte. Kryptering Virkning: Dine data vil bli vesentlig sikrere under transport og det vil bli vanskeligere for sniffere og lignende programvare å oppdage 'tagget' trafikk. Ulemper: ALL kryptering kan knekkes på et eller annet vis. Kamera, Bomstasjoner osv Har ingen gode tips her, da dette problemet ikke angår meg i så stor grad (enda). RFID ol Benytte spesielle etui/beholdere rundt de aktuelle gjenstandene Virkning: Det vi bli vanskeligere/umulig å hente data fra gjenstanden. Trenger mer info Ulemper: Etui/beholdere er ikke alltid praktisk å dra rundt. Endret 27. mars 2010 av Noble Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Ikke all kryptering er hennsiktsmessig å dekryptere, 128bit md5 kommer til å ta langt mer tid å dekryptere enn noen har ressurser til. Kryptert proxy kan holde din nettrafikk skjult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå