Gå til innhold

Nytt objektiv - trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk på speilrefleks, og har et Olympus E-450. Det eneste objektivet jeg har er kit-objektivet, 14-42mm.

Men jeg har lyst på et rimelig objektiv som kan ta nærbilder av blomster, og kanskje insekter, gode portrettbilder, og bilde av diverse andre ting som er forholdsvis nærme.

Noen som vet om noen gode, men rimelige objektiver av denne typen? :)

Kan også være brukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke på at 70-300mm er i realiteten 140-600mm på olympus sine kameraer nå til dags. Det gjør at når du sjelver litt på hendene så merkes dette veldig godt slik at bildet kan bli uklart. Hvis du vil ha mye tele så går du for den.

Men til det du beskriver du vil ta bilder av så trenger du noe kortere er min mening. Du bør også vurdere Sigma 50mm f2.8 makro. Det er også et veldig bra objektiv.

Lenke til kommentar

Beklager, det er desverre ikke til Olympus (jeg trodde det var til alle merker). Da ser det ut til at du må opp til Sigma 105mm f2.8. Det hadde jeg selv da jeg brukte Olympus E-510. Veldig bra objektiv! Det kunne vært et alternativ for deg. Men det skal være sagt at autofokusen er treg, og objektivet egner seg best til makro. Litt høy brennvidde (mm) er det og.

Lenke til kommentar

Macro bruker du på objekter/motiv som har en kort avstand fra kamera/objektiv,typisk 20 til 40 cm.

Teleobjektiv bruker man for og få objekter/motiv som er på en viss avstand til og bli større "komme nærmere".

Sigma 60mm macro har ikke olympusfatning/FourThirds hvis jeg ikke tar helt feil.

Edit:hvis du skal ha et macro for statiske motiver "blomster" er nok alternativet Olympus 35mm macro.Til mindre kryp som er lettskremte er nok sigma 105 macro et godt alternativ.

Edit II: Prisguiden her er veldig hjelpsom for å finne objektiver og annet snask.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg vil så gjerne anbefale deg 12-60mm f/2.8 som jeg synes er en fantastisk oppgradering til kit-en. Men ettersom du vil ha mer macro, så er Sigmaene som nevnt ovenfor, gode alternativer. Legger du litt mer penger i det, så kan du ikke komme utenom Zuiko 50mm f/2.0. Ser du omkring på nettet, spesielt ebay, så kan det være masse penger å spare, uansett hvilket objektiv du velger å gå for. =)

Lenke til kommentar

Du må tenke på at 70-300mm er i realiteten 140-600mm på olympus sine kameraer nå til dags. Det gjør at når du sjelver litt på hendene så merkes dette veldig godt slik at bildet kan bli uklart.

Korriger meg hvis jeg roter nå, men 300mm er vel fortsatt 300mm er det ikke det da? Det er vel bare utsnittet som blir mindre?

Lenke til kommentar

Du må tenke på at 70-300mm er i realiteten 140-600mm på olympus sine kameraer nå til dags. Det gjør at når du sjelver litt på hendene så merkes dette veldig godt slik at bildet kan bli uklart.

Korriger meg hvis jeg roter nå, men 300mm er vel fortsatt 300mm er det ikke det da? Det er vel bare utsnittet som blir mindre?

Du har helt rett :)

Lenke til kommentar

Så vidt litt bedre enn det du har når det gjelder hvor nært du kan komme blomster, men du trenger enten Sigma 105mm eller Olympus 35mm for å få ekte makro og gå skikkelig nært (insekter osv)..

12-60mm skal visst være et veldig bra objektiv ellers og egner seg til portretter.

Lenke til kommentar

Ikke dumt å tenke på prisen. Her ofrer du ikke først og fremst kvalitet, men arbeidsavstand. Nærgrense altså. Nærgrensen er avstanden fra bakkant av kameraet (egentlig overflaten av bildebrikken, men det blir pirkete) til motivet og den avstanden er det nærmeste du kan komme noe som skal være i fokus, og det er naturligvis der du får størst forstørrelse. Hvis du ikke må fylle bildet med forkroppen til vepsen, men kan tenke deg å få hele vepsen og litt av blomsten med på bildet, så kan 35mm være super.

Edit: du ofrer arbeidsavstand, du får kortere nærgrense, dvs du må nærmere for å få maks forstørrelse.

Jeg lurer på den 35mm'eren selv, men avventer litt om det kommer noe smått og godt til micro four thirds snart. Ellers vil jeg legge til at dette er objektiver du trygt kan kjøpe brukt, følg med på bruktmarkedet på foto.no, og sjekk prisene i prisguiden før du slår til. De fleste på foto.no vet at det koster litt å bære et objektiv ut av butikken, men det er lurt å være orientert om aktuell pris på det du er på jakt etter.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Åja.

Tror det da står mellom Olympus 35mm, 50mm og Sigma 105mm.

35mm frister litt på grunn av prisen, men det er vel ikke lurt å tenke sånn :p

Du kan jo starte med 35mm. Den tror jeg blir helt utmerket til blomster i hvertfall, og ikke ubrukelig til insekter heller. Hvis du bruker et stativ og liveview så får du fort fine bilder.

Lenke til kommentar

Det er lettere å klare seg uten stativ jo kortere brennvidden er. Men i forhold til f.eks. insekter (som ser bevegelsen din og stikker av) er det en fordel med stativ, for da kan du stille opp kamera, og gå litt unna og vente på innsekt på rett blomst. Så lenge du skal ta nærbilder av detaljer og blomster går det greit med håndholdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...