Fonzie2k Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Hei. Har en Toyota Corolla 88' mod. I det siste har en plystelignende lyd begynnt å dukke opp, i motoren. Høres tydelig både i cupéen og i motorrom. Lyden kommer fra høyre side av blokka (tverstillt motor), der dynamo, vannpumpe og reg reim (byttet for 5000 km siden). Lyden er notisk med turtallet på motoren. Bilen har kun gått 135 000km. Jeg har en mistanke om at det er no lager i vannpumpa som holder på å går. Er det noen som har erfaring med dette fra før, eller som har en ide om hva annet det kan være? Har forsåvidt også prøvt å ta av oljelokket, å høre nøye etter om det er noen ulyder nedi blokka. Virker som alt er som det skal der. Jeg mister forresten også litt kjølevann.. Ikke mye, men etter kanskje 2-3 ukers moderat kjøring (150 mil), er ca. halve ekpansjonstanken til kjølevannet borte. Har snakket med en litt bilkjyndig om dette, og han mener det er usannsyndlig at en vannpumpe lekker så lite, hvis den først lekker. Jeg vet ikke, hva mener du? Jeg kan ikke se fukt runt pumpa. Takker for alle som tar seg tid til å svare Endret 27. mars 2010 av Fonzie2k Lenke til kommentar
M.H Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Har ikke særlig god peiling, men kan det være viftereima/dynamoreima som er slakk eller dårlig? Var det første jeg tenkte på. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Høres veldig ut som viftereima ja. Lenge siden den er byttet? Om lyden øker jo høyere turtall er det enda mer sansynlig at det er viftereima da den er koblet direkte mot motorens veivaksel. Dvs. jo høyere turtall, mer aktivitet i veiakselen, og jo mer lyd fra reima som går fortere. Btw. så driver denne reima både dynamo og vannpumpa på bilen din. Så helt på jorde er du ikke om du har mistanke til vannpumpa. Endret 28. mars 2010 av bluechamp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå