Gå til innhold

Reparere en ledning

Anbefalte innlegg

Katten min har det med å sette de unormalt tynne, spisse tennene sine i ledninger.

Først tok hun livet av en lader til bærbar pc, som faren min loddet sammen. Da funket den noen måneder, før det begynte å lukte svidd og ryke og greier, jeg fikk lettere panikk for at hele huset skulle brenne ned. Derfor kjøpte jeg likegreit ny pc.

Nå har pus gjort det samme med laderen til den nye pcen. Ny pc igjen er uaktuelt, og ny lader har jeg i grunn ikke råd til heller.

Jeg syns aldri det så helt trygt ut med den loddingen, og når den begynte å få brannfarlige tendenser syns jeg iallfall ikke det virket særlig trygt.

Er det meninga det skal være trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katten min har det med å sette de unormalt tynne, spisse tennene sine i ledninger.

Først tok hun livet av en lader til bærbar pc, som faren min loddet sammen. Da funket den noen måneder, før det begynte å lukte svidd og ryke og greier, jeg fikk lettere panikk for at hele huset skulle brenne ned. Derfor kjøpte jeg likegreit ny pc.

Nå har pus gjort det samme med laderen til den nye pcen. Ny pc igjen er uaktuelt, og ny lader har jeg i grunn ikke råd til heller.

Jeg syns aldri det så helt trygt ut med den loddingen, og når den begynte å få brannfarlige tendenser syns jeg iallfall ikke det virket særlig trygt.

Er det meninga det skal være trygt?

Går ut i fra at det er på svakstrøms siden av laderen som er ødelagt er sikkert under 30Volt likestrøm. Og der er det vell ingen fare og lodde den sammen igjen så lenge det gjøres skikkelig og på rett måte og blir skikkelig isolert etterpå. Men kan godt bruke wago eller noe lignende for og skjøyte den i hop med. Er det på 230V siden vil jeg anbefale deg og gå i anskaffelse av ny lader eller kjøpe løst støpsel og koble på. Men da burde du hvite hva du driver på med.

Lenke til kommentar

Den er ødelagt i den tynne enden, og jeg vet ingenting om slikt, men logikken sier meg at det er svakstrøm ja :p

Så da kan jeg få noen til å lodde den sammen, og gjort skikkelig vil ikke det være brannfarlig?

Lenke til kommentar

Den er ødelagt i den tynne enden, og jeg vet ingenting om slikt, men logikken sier meg at det er svakstrøm ja :p

Så da kan jeg få noen til å lodde den sammen, og gjort skikkelig vil ikke det være brannfarlig?

HAr gjort slikt på et utall ødelagte ladere, det er ingen problemer så lenge det er ordentlig isolert etterpå, det er dog vanskelig å få loddinger like sterke som ledningen var til å begynne med, så det er ikke umulig at en lodding kan gå i stykker etter noen mnd, så vær litt forsiktig med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...