Gå til innhold

Lagring av bilder på ferie..

Anbefalte innlegg

Har lurt ei stund på kva som er best å gjere?

Skal vere 2 veker på Island i sommar og reknar med at eg kjem til å ta meira enn dei 500 (ca) bilda som minnekortet kan ta. Er det enklaste å kjøpe fleire minnekort?? Har Canon 400D som skal vera med meg.

PCen vert ikkje med, me har ein funksjonshemma gut som skal vere med og bagasje har me nok av..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar alt for mange bilder alltid, men to veker og biltur rund øya.. Kan godt tenkast det tar heilt av! Eg antar det fort kan bli 2000 og vel så det :blush:

Eg slettar lite på kamera, gjer det etter eg har lagt inn bilder for å sjå der koreis dei har blitt.

Lenke til kommentar

Har lurt ei stund på kva som er best å gjere?

Skal vere 2 veker på Island i sommar og reknar med at eg kjem til å ta meira enn dei 500 (ca) bilda som minnekortet kan ta. Er det enklaste å kjøpe fleire minnekort?? Har Canon 400D som skal vera med meg.

PCen vert ikkje med, me har ein funksjonshemma gut som skal vere med og bagasje har me nok av..

Fler minnekort + eksternt lagringsmedia er noe jeg alltid har med.

Eksternt lagringsmedia kan være f.eks en Vosonic 8860 (Se www.vosonic.com for info)

Den er grei til slikt. Eller Epson sin serie med samme funksjon.

Andreas

Lenke til kommentar

Eksternt lagringsmedia er det lett å få tak i her i landet.. Fannt liksom ingenting. Ikkje at eg er så god på å leite på nett heller då :blush:

Mini PC / Laptop er vuderert. Det måtte samboen tenka litt på, og kva skulle me med det.. (mannfolk... :roll: )

Tusen takk for alle svar, heilt supert!!

Lenke til kommentar

Det koster så lite for et 8 GB minnekort at det egentlig ikke er noe å tenke på engang. Som Tomsi42 skriver, så er det også uansett en fordel å fordele bildene over flere minnekort. Tenk om kameraet blir stjålet, for eksempel. Selve kameraet er bare en ting som kan kjøpes igjen, men bildene som ligger på minnekortet er uerstattelige.

Lenke til kommentar

Asus og Acer har nettopp sluppet nye 10" med siste generasjon Atom-prosessorer. Tar ikke store plassen, veier drøyt et kg, og koster ca to og et halvt. Da har man kortleser, lagring på 250GB, skjerm man kan se bildene litt bedre på, mulighet for opplasting til flickr, 10 timer batterilevetid etc. Enkel bildebehandling med CS4 fungerer fint.

Lenke til kommentar

Har komme godt i gang med å snusa rundt på nettet. Ser ut som minipc med kortlesar er tingen, men må sjølvsagt ha fleire kort!

Trur ikkje samboen er heilt einig, men no var det EG som fekk igjen på skatten og ikkje han denne gongen :tease:

Godt med tips og råd, så kan han også få sjå kva de har skive. Litt lettare å få han til å forstå at det er litt viktig. For meg er det å mista bilder tragisk.

Eg lid enndå av "traumar" etter eg mista ein filmrull då eg var 12-13 år gammal, og klarte mista ein til i 2004 då eg var til London... Skikkeleg tragisk, og eg får aldri laga ferdig det albumet frå 2004 for eg manglar siste dagen..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg tror en av de beste lagringsdingsene for folk som skal reise lett og har stort lagringsbehov er Memorykick Media Center SI. Den er raskest, liten, har mange funksjoner og fungerer som ekstern harddisk, kan kopiere til/fra annen ekstern harddisk eller minnekort osv.

http://www.memorykickusa.com

Koster i underkant av 3000,- for 500GB.

Kjøpes f.eks. her:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/656395-REG/MemoryKick_2MK500BK_500GB_Media_Center_SI.html

Alternativet er Hyperdrive album, som ikke er fullt så rask rask og mangler noen funksjoner, men har større skjerm og oppløsning og man kan bytte disk og batteri. http://hypershop.com

Den kan man ha med overalt, og det er veldig kjapt/enkelt å kopiere (eller ta backup), mens en PC kanskje blir liggende på hotellrommet.

Behovet må nesten avgjøre, men en mini-PC gir mye for penga om man gidder ha den med, selv om den kanskje(?) bruker noe lenger tid på kopiering.

For mange holder det med ekstra minnekort, og man må jo ikke ha de kjappeste/dyreste om det er lite sannsynlig at man får bruk for de.

Det aller beste er jo selvsagt en kombinasjon av alle tre - Flere minnekort så man har nok ute på tur, en lagringsenhet som backup (eller lagring) ute, en PC til lagring/backup og for å bla gjennom bildene f.eks. på hotellet og evt. laste de opp på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...