Gå til innhold

Høyre + KrF = sant? Kilder i Høyre vil slå sammen de to konservative partiene.

Høyre + KrF  

39 stemmer

1. 1. Ser du positivt på en sammenslåing av Høyre og KrF?

• Ja
      5
    • Nei
      24
    • Usikker
      10
  2. 2. Ønsker du en todeling eller tredeling av norsk politikk?

• Ja, to blokker hadde vært flott
      5
    • Ja, gjerne tre blokker som beskrevet i førstepost
      2
    • Nei, da vil de små partiene miste makt, la mindretallet få innflytelse!
      13
    • Nei, det er spennende med mange partier
      5
    • Nei
      9
    • Usikker
      5
  3. 3. Burde man vurdere å gjøre noe med sperregrensen?

• Den burde økes
      7
    • Den burde senkes
      4
    • Den burde beholdes slik den er nå
      15
    • Usikker
      13
  4. 4. Er du positiv til å slå sammen AP og SV?

• Ja
      1
    • Nei
      31
    • Usikker
      7

Anbefalte innlegg

Vil slå sammen Høyre og KrF

Høyre og Kristelig Folkeparti bør slå seg sammen til et nytt liberal-konservativt parti.

Det mener Høyres ordfører i Haugesund, Petter Steen jr. som ser for seg et norsk parti etter modell fra tyske CDU.

Borgerlig slagkraft

Haugesundsordføreren er leder for Høyres kommunalutvalg og var sentral i organisasjonsutvalget som staket ut kursen videre for partiet etter det dårlige valgresultatet i 2005.

Han mener forskjellene som har vært mellom Høyre og KrF er i ferd med å viskes ut.

– Partiene endrer seg. Norge har blitt mer kontinentalt og velgerne ønsker seg en motvekt til venstresiden. Der kan et bredt, liberal-konservativt parti være svaret, sier Steen til Haugesunds avis.

Lever godt med uenighet

Høyreordføreren mener færre og større partier vil bety partier med større mangfold og intern meningsbrytning, men tror ikke det vil by på store problemer.

– Mange partier lever godt med intern uenighet, sier Steen og nevner blant annet EU-saken der frontene står steilt mot hverandre i Arbeiderpartiet.

På sikt mener Steen at det også kan være en idé med en bredere samling på borgerlig side.

– Jeg mener også at Venstre har mye til felles med Høyre og KrF og bør tenke langsiktig om å bygge noe nytt på borgerlig side sier han.

Haugesundsordføreren har ikke gjort seg opp noen mening om hva et eventuelt nytt sammenslått parti på borgerlig side bør hete.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/vil-slaa-sammen-hoeyre-og-krf-3171244.html

God idè å slå sammen de to konservative partiene? Vil borgerlig side på denne måten styrkes eller svekkes? Ønsker vi et liberalt, kristent konservativt parti? Er dette bedre enn et kristentkonservativt og et liberalkonservativt? Og ikke minst, er dette realistisk?

Selv er jeg noe skeptisk, når Arne Strand også snakker om å slå sammen AP og SV er jeg noe redd vi går mot et slags trepartisystem der vi får en sosialistisk blokk, (AP+SV) en konservativ blokk (Høyre, KrF) og en ytterliggående høyreblokk (FrP)

Hva tror forumfolket? Er det eventuelt noen andre partier du mener burde vurdere sammenslåing?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyre en av de få partien jeg enda ikke missliker sterkt. Blander de seg med krf mister de det privilegiet. Nei til religion i norsk politikk.

Ser frem til den dagen staten i norge er 100% sekulær.

Helt enig!

Vet sannelig ikke hva jeg skal tro om siste ukes hendelser men jeg tror jeg ser et iscenesatt mediesirkus med denne damen i fronten:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/624416/

Jeg skiter i hvordan det går med Krf og egentlig ønsker jeg religion helt og holdent fjernet fra politikken. Om restene blir plukket opp av Høyre er jo vell og bra for den enkelte, men dersom Høyre starter med å fremme religiøs tenking kommer jeg å finne meg et annet parti å stemme på.

Lenke til kommentar

Jeg er helt for avvikling av KrF. Synes alle religiøse burde slutte å late som om de er eiere av gode verdier. Om de er "eiere" av noen spesifikke verdier er det i såfall dårlige verdier.

Religiøse burde finne seg sekulære partier som samsvarer med de verdiene de måtte ha. Muslimene har jo hittil holdt seg til de sekulære partiene, så hvorfor skal ikke de kristne også det? Vil vi virkelig ha ett Islamsk folkeparti også? Det vil unektelig oppstå på ett eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Religiøse burde finne seg sekulære partier som samsvarer med de verdiene de måtte ha.

Er det ikke mulig for ateister å ha like verdier som et parti med religiøse tillitsvalgte (;?

Ikke pr dags dato. nei.

Nåværende president i USA er kristen; kan se for meg at flere ateister gikk god for ham. Selv går jeg god for KrF - selv om jeg er uenige med dem på et par punkter. Men igjen er jeg mer uenig med punktene til andre partier i Norge D:

Lenke til kommentar

I USA må alle presidenter avlegge ed med høyre hånd på bibelen, så her er det ingen vei utenom kristen religion.

Oath of office of the President of the United States

Så der borte har religion infisert hele maktapparatet.

Å ha samme verdier er ikke bestandig utslagsgivende for hva man stemmer på. Hadde du spurt om jeg som ateist hadde kunnet stemt på Krf dersom politikken deres passet en ateist best, så tror jeg svaret hadde blitt ja.

Et hypotetisk ja. Innholdet i politikken til alle partiene vil avgjøre om Krf er det mest fornuftige valget for meg....

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Hehe, et parti uten religion? Alle parti har et standpunkt i forhold til religion. Er det ordet "kristelig" som skremmer dere?

Ikke helt enig. Alle partier har et forhold til religion. Men det er på det rene at religion er et mye viktigere tema i KRF enn det er i Høyre. Dersom Høyre og KRF fusjonerer vil det komme en kristenfløy i det nye partiet som legger religion til grunn for politikken de ønsker at partiet skal føre. Det er farlig, og de kommer til å miste meg som medlem dersom dette skjer.

Og så er jo det alle andre sakene jeg er uenig med KRF i, midtøstenproblematikken (skjønner ikke at det går an å ta bastant side med en av partene der nede), uhjelp og miljø.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Hehe, et parti uten religion? Alle parti har et standpunkt i forhold til religion. Er det ordet "kristelig" som skremmer dere?

Ikke helt enig. Alle partier har et forhold til religion. Men det er på det rene at religion er et mye viktigere tema i KRF enn det er i Høyre. Dersom Høyre og KRF fusjonerer vil det komme en kristenfløy i det nye partiet som legger religion til grunn for politikken de ønsker at partiet skal føre. Det er farlig, og de kommer til å miste meg som medlem dersom dette skjer.

Og så er jo det alle andre sakene jeg er uenig med KRF i, midtøstenproblematikken (skjønner ikke at det går an å ta bastant side med en av partene der nede), uhjelp og miljø.

Jeg ser det som lite sannsynlig at KrF og Høyre, bare kan fusjonere slik. Som du selv sier vil jo ikke du akseptere dette og heller forlate partiet. Du vil ikke være den eneste. Det som vil skje er at de mest ekstreme velgerne til KrF vil bryte med partiet og evt. danne et nytt kristent og svært radikalt parti. Mens velgere fra høyre vil enten gi opp politikken eller finne andre partier. Andre vil kanskje godta fusjon, når de mest ekstremt kristne har forlatt partiet...

Det finnes kristne i alle norske partier, rett og slett fordi det finnes ingen felles kristne verdier lenger. Med mindre man ønsker å innføre boka bokstavelig, er det ingen grunn til å ha religiøse partier i Norge!

Lenke til kommentar

Ikke helt enig. Alle partier har et forhold til religion. Men det er på det rene at religion er et mye viktigere tema i KRF enn det er i Høyre.

Det er altså bare en gradsforskjell på et "sekulært" og "ikke-sekulært parti"?

Lenke til kommentar

Tror en sammenslåing bare vil medføre større indre konflikter i partiet :nei:

Skal nok ikke se bort i fra det nei, når begge partier i dag er preget av store indre konflikter, hadde det nok ikke blitt bedre etter en sammenslåing. En svært kristenkonservativ fløy, en markedsliberalistisk fløy, en tradisjonell konservativ fløy, en mer sosialdemokratisk fløy... nei, huff. Tipper Venstre hadde tjent på det, noe undertegnede hadde sett på som positivt, men mange kunne nok rømt til AP og FrP også. Dessuten blir det vel enklere å få et borgerlig flertall med to partier :)

Lenke til kommentar

Dette får vel ingen store konsekvenser?

Blir det borgerlig regjering så blir jo Høyre og KRF nesten garantert med. Om de da står sammen eller hver for seg spiller vel ingen rolle.

Men vil ikke dette partiet bli et slags "FRP light"? Fritt marked og religion i fin miks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...