Suder Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg har ingen peiling på overklokking, men tenkte å kjøpe meg en i7 930. Da vil jeg gjerne kjøpe prosessoren ferdig overklokket. Er dette mulig? Neon som vet om butikker som Netshop kan overklokke for deg? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg har ingen peiling på overklokking, men tenkte å kjøpe meg en i7 930. Da vil jeg gjerne kjøpe prosessoren ferdig overklokket. Er dette mulig? Neon som vet om butikker som Netshop kan overklokke for deg? Overklokking av cpu gjøres normalt via firmware eller software på hovedkortet så det tror jeg ikke vil være mulig nei.(Det er spenning og frekvens på hovedkortet som styrer cpuhastigheten.) Skjermkort kommer med en egen firmware så de kan overklokkes fra fabrikk. Overklokking er ikke spesielt vanskelig. Hvis du finner en "bruksanvisning" over hvilke volt/frekvens instillinger som må endres så er dette en enkel sak å gjøre selv. Jeg anbefaler deg dog å gå varsomt frem slik at du ikke svir cpuen. En god cpukjøler er også et must før du prøver overklokking. Kanskje noen overklokkere her kan linke en god hjelpeside for overklokking? Lenke til kommentar
Suder Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Takk for svaret. Vel da håper jeg å få kjøpt en overklokket 480 nvidia hvis det går ann. For spørre ulike sider da om de kan selge en hel pc som er overklokket. Forresten, må ram overklokkes når man overkokker cpu? Er det noen fordeler å overklokke ram? Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Takk for svaret. Vel da håper jeg å få kjøpt en overklokket 480 nvidia hvis det går ann. For spørre ulike sider da om de kan selge en hel pc som er overklokket. Forresten, må ram overklokkes når man overkokker cpu? Er det noen fordeler å overklokke ram? Du er lost in space, du kan kjøpe fabrikk overclocket skjermkort, men det er helt bortkastet da det er10mhz høyrere clock hastighet.. Overclocking er lett, dette kan du enkelt lese deg til, dessuten clocker ikkje levrandøren får deg da dette fucket opp garanti osv... så dette må du gjere sjølv. Kvifor vil du ha en overclocket pc? er det ikkje nok med en i7 980x og 4 stk 5870 slik at du slipper å overclocke?? Lenke til kommentar
Suder Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Takk for svaret. Vel da håper jeg å få kjøpt en overklokket 480 nvidia hvis det går ann. For spørre ulike sider da om de kan selge en hel pc som er overklokket. Forresten, må ram overklokkes når man overkokker cpu? Er det noen fordeler å overklokke ram? Kvifor vil du ha en overclocket pc? er det ikkje nok med en i7 980x og 4 stk 5870 slik at du slipper å overclocke?? Fordi jeg vil ha mest mulig valuta for pengene. Mange spill er dårlig utnyttet og er avhengige av en CPU med høy hastighet. Derfor kunne jeg gjerne ha overklokket CPUen til 3.5Ghz. Samme med skjermkortet, mer valuta for pengene. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Jevnt over er det svak GPU som skaper ytelsesproblemer for spill, i langt mindre grad CPU. Nå avhenger det dog hvilken oppløsning og/eller grafikkvalitet du bruker, men jevnt over har det ingen hensikt å klokke en CPU for spill sin del, når vi snakker om X4 965 BE, i5 750 og i7 920. Til og med BF:BC2 bruker ikke mer enn 30 - 50 % av CPU-kraften. Desidert verst på dette område er Metro 2033. Det spillet skalerer ikke på high settings i det hele tatt, se kilde. Altså er det nesten slik at en 900 kr CPU yter likt med en 8 000 kr CPU. I realiteten bør du om det er spillytelse som er viktig kjøpe deg en X4 965 BE, et AMD 790FX basert hovedkort og to stk HD 5870 i CF. Det vil gi skikkelig spillytelse for 1920 x 1080 også i de nyeste spillene. Dette vil også gruse GF 480 i de fleste spill. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Å overklokke skjermkort, bør være veldig enkelt. Bruk bare f.eks EVGA Precision sett klokkefrekvens, minnefrekvens til skjermkortet blir ustabilt eller gir dårligere ytelse. Husk at det ikke er noe granti for defekte maskinvare eller hvor langt du kommer stabilt. Men en 20 til 30% overklokking bør være mulig. Å overklokke prosessor, er stort sett å sette volt i bios, passe på tempraturene, her er det mere viktig med volt og tempraturer, siden ved for høye verdier kan skade komponentene. Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 "mest valuta for pengene".. da kjøper du IKKE ferdigklokket .. Lenke til kommentar
Suder Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Takk for svarene. Da blir det nok til at jeg selv skal prøve og overklokke. Spiller mye Age of Conan som ikke utnytter kjernene godt, så det var derfor jeg tenkte å overklokke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Takk for svarene. Da blir det nok til at jeg selv skal prøve og overklokke. Spiller mye Age of Conan som ikke utnytter kjernene godt, så det var derfor jeg tenkte å overklokke. Som flere her sier så er overklokking i utgangspunktet en enkel affære bare man er forsiktig og klokker med små steg til maskinen blir ustabil for så og klokke ned til siste stabile innstillinger.(Gjerne enda ett hakk ned.) Men vær obs på at garantien brytes hvis du overklokker så det kan fort bli dyrt hvis noe går feil. Jeg ser heller ikke helt poenget med å overklokke hvis spillene flyter greit, men det er nå min mening. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Og du skal også være meget flink for og ødelegge noe med moderat klokking Har til gode at noe dør da, på kulde osv. er det noe helt annet. Men gidder man og lese guider, i forumer og bruke sunn fornuft så skal det mye til før hardware dør. Suder: Les guider som du finner med og søke på google, lese på forumer( xtremesystems foreks. ). Mange som ikke gidder og ta seg tid til det og dermed kan også ting skje, så ta den tiden det tar og du skal se du klokker selv ganske så fort Ikke kjøp noe ferdig klokket, da mister du mye av gleden som det er i og gjøre det selv. Endret 30. mars 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er ikke vanskelig å drepe ting, men om du setter OK grenser på spenninger så bør du være safe. Problemet er vel da å finne disse verdiene, siden alle har sine meninger om hva som er risky og hva som ikke er det. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Nei, det er ikke vansklig og drepe noe hvis man går inn for det. Og leser man sikkelige guider så får man veldig ofte vite hva man ikke bør gå over osv. Det viktigste er og følge med tempen , den sier mye;) Men dette vet du like godt som meg. Og hvis det ikke står i en guide så kan man foreks. gå inn på Intels sine sider og sjekke hva de har satt som maks. Så holder man seg under den så er man veldig trygg. OG veldig mange nye hker( og noen eldre ) har farge-koder. Altså når du kommer litt opp så blir det gult og så rødt( eksempel ) Mens noen hk har ikke noe slikt. Men det er NULL problem og finne ut hva som er trygg volt hvis man leter litt eller spør i et klokke-forum. Altså, hvis man vil klokke så må man også ta seg tid til og sette seg inn i det, gjør man det så er det veldig trygt vil jeg si( innen moderat klokking ) og ting kan skje..men veldig sjeldent så lenge du gjør det sikkelig. Men såklart setter du igang og stille på ting og la det dure og gå så sier det seg selv at du kan skade hardwaren din:) Endret 1. april 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det er ikke vanskelig å drepe ting, men om du setter OK grenser på spenninger så bør du være safe. Problemet er vel da å finne disse verdiene, siden alle har sine meninger om hva som er risky og hva som ikke er det. Jau, tror ikkje du burde forklare han kva som skal til du hjalp meg får lenge siden med eit 939 oppsett, der fsb bug'en var på 219mhz, enda opp med ødelagt hk, ram og cpu xD (ikkje din feil tho) men grenser er veldig viktige fin temp har ikkje så veldig masse å seie så lenge cpu er under fare grensen... volt dreper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå