Gå til innhold

Kokaintiltalte Stina gravid i fengsel i Bolivia

Anbefalte innlegg

Det er i alle fall mange forumbrukere her som ikke greier å sette seg i jentas situasjon, men evnen til å kaste dritt fortsetter faktisk å overraske meg. Personlig har jeg tro på at de fleste av oss ønsker ikke andre mennesker vondt, men forumet her får meg på andre tanker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

roflmao.. blir enda mer patetisk å se hvis man hører i ettertid at hun fikk barn fordi hun trodde hun kunne komme hjem..

Har du noen gang tenkt på at hun er kanskje desperat? Ensom? Føler seg forlatt og forrådt av venner (som stakk av når di fikk prøveløslatelse) og ikke minst var bare jentungen når hun ble fengslet?

Selvsagt, ingen av disse faktorene fritar henne fra å måtte gjøre opp for seg, men det gir oss i alle fall muligheten til å se og forstå henne i den situasjonen hun er i. Å sone i et boliviansk fengsel er definitivt ikke det samme som å sone i trygge Norge og det er mye man kanskje må gjøre der som er helt uhørt her til Lands.

Lenke til kommentar

Man kan ikke miste resten av noe eventuelt, bare av noe faktisk. Med mindre du kan vise til en post der du uttrykker sympati for jentas situasjon må vi anta at den resten var lik null i utgangspunktet. Det er bare en talemåte for å si at "Jeg er istand til å føle sympati, men det er ingen som fortjener det..."

Geir :)

Er vel ikke så veldig nødvendig å videre forklare dette, men la gå. Slik jeg så saken er det ikke noe jeg har brydd meg særlig med tidligere. Hun satset høyt og ble tatt. Kjipt for henne. Men utifra det jeg har hørt om søramerikanske fengsel og at standarden er dårligere enn den høye standarden man er vant med i Norge så fikk jeg litt sympati(selv om den muligens ikke var fortjent, som du nevner) . Det er denne lille sympatien som nå forsvant helt. Situasjonen i seg selv var tragisk og nå har den blitt enda mer tragisk, og humringen min kom mer som et resultat av en oppgitthet over andres dumhet og kynisme.

Lenke til kommentar

Man kan gjerne kalle det frekt, umoralsk og direkte feil, men kynisk blir å dra det langt.

Husk at det ikke er bevist at planen var å få et barn for å komme hjem, det kan ha vært en reprise på hennes dumhet.

"Oops, der gjorde jeg en grov feil igjen" etc..

Lenke til kommentar

Man kan gjerne kalle det frekt, umoralsk og direkte feil, men kynisk blir å dra det langt.

Husk at det ikke er bevist at planen var å få et barn for å komme hjem, det kan ha vært en reprise på hennes dumhet.

"Oops, der gjorde jeg en grov feil igjen" etc..

Tja, du kan sikkert si det sånn også. Aldri undervurdér enkelte folks dumhet :shrug: Men den slutter aldri å overraske...

Lenke til kommentar

Så, før du driter deg ut fullstendig med en slik beskrivelse av henne, tenker du egentlig i det hele tatt på soninsforholdene der nede?

Et fengsel der man ofte må "kjøpe" seg mat og tjenester?

Har du sonet i et slikt fengsel selv kanskje?

Realiteten er at jentene har muligens måttet selge seg selv for å få mulighet til å snakke med advokat, telefon til norge etc, da er det kanskje heller ikke rart at man kan bli gravid heller.

hehe måtte kommentere denne:P

hva tror du hun har gjort for å skaffe seg denne dvdstabelen?

http://www.dagbladet.no/2010/03/28/nyheter/bolivia_and_kokain/gravid/soning/11057283/

Jeg klarer ikke å synes synd på a fordi siden starten av saken så har jentene jugd og vridd ting til sin fordel og blitt tatt gang på gang med å juge..

Blir som å synes synd på han som prøver seg med en viss prius nå om dagen.....

Synes du ikke at folk bør ta ansvar for sine handlinger? Jeg vil ingen noe vondt, men setter egoisme ganske høyt på hatlista, og jeg nekter å tro at 3 jenter som har vokst opp i Norge virkelig ikke visste noe om hva de ga seg ut på.. At straffen kunne bli så hard kan jeg gå med på at de kanskje ikke visste, men at det var en stor risiko må de ha skjønt. 20 kilo er ikke lommerusk......

toro2: Ja, alle som bruker kokain får ødelagt livet sitt, så enkelt er det.. Det værste er at dopet antageligvis skulle til Norge! Hadde disse udyrene lyktes med sin onde plan, ville kanskje naboen din dødd en grusom død, eller kanskje faren din.En gang i tiden sniffet jeg en halv stipe cola, jeg skulle vært død, flaks ass..

sliter med å finne ut hvem du sikter til her, men innlegget ble kanskje slettet under opprydningen til jarmo?

Lenke til kommentar

I Bolivianske fengsler så må man vist "jobbe" for rettighetene sine, man kan også kjøpe seg opp så det er nok nettop det som har skjedd i dette fengselet. Hun kommer jo fra Norge og har vel foreldre som har sørget for at hun får litt penger, noe hun har brukt for å få en best mulig tilværelse.

Antar at du ikke har sett Norske soningsforhold eller Europeiske?

Di fleste mener nok at det skal se sånn ut på soningen : http://www.marlerblog.com/uploads/image/JailCell2.jpg , noe som passer med amerikanske filmer men ikke helt med vår verden.

Her er er Norskt fengsel : http://www.bergenfengsel.no/index.html

I et Norsk fengsel så ville Stina ha fått tilgang på :

1 : Utdannelse / påbygging (noe hun tydeligvis trenger). http://www.bergenfengsel.no/undervisning.html

2 : Norske helseforhold (norsktalende psykolog , lege ).

3 : Hatt mulighet til å ha musikk / PC på cella eller blader / bøker.

Man kan faktisk ikke peke på en celle og påstå at personen har det bra utifra et bilde , det er så utrolig mye annet som kan mangle og som ikke kan fåes når man soner i utlandet :

*Jevnlig nærkontakt med familien sin.

*Mulighet til å kommunisere til daglig på Norsk med Norske personer(antar at Stina ikke var spansktalende når hun ble tatt ).

*Trygge soningsforhold.

Nei, kan ikke si at hvordan cella ser ut er avgjørende for at hun skal få min sympati eller ei , poenget med soning er ikke å straffe di insatte mest mulig, men å sørge for at di gjør opp for seg under den tiden di er i fengselet og får en forståelse for hvorfor di sitter der og har mistet friheten sin.

At man får muligheter til å opparbeide seg en mer eller mindre normal fengselshverdag er bra og er sikkert en god driver for å få disse personene til å jobbe for goder.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall mange forumbrukere her som ikke greier å sette seg i jentas situasjon, men evnen til å kaste dritt fortsetter faktisk å overraske meg. Personlig har jeg tro på at de fleste av oss ønsker ikke andre mennesker vondt, men forumet her får meg på andre tanker.

Dette var eneste som fristet meg å svare på - men hvis du ser på majoriteten av tråder som kommer opp om kriminelle, eller tilsvarende, så vil du stort sett se gapestokkmentalitet hele veien. Det er enkelt å sitte bak tastene på en datamaskin, se bort i fra venner og sine følelser der om noe skjedde.

Så at vi får så mye drittslenging, forhåndsdømming osv kommer neppe som noe overraskelse for meg - jeg bare håper det er forumet, og ikke menneskets hat ovenfor andre som er så fremtredende.

Jeg satser heller på vinklingen med ensomhet og trygghet. For tydeligvis omtales saken som at hun har kjæreste nå, og en kjæreste kan gi trygghet for en ung jente som ikke kan et fnugg om landet hun er i...utover hvor eventuelt flyplassen var/er :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

uansett tragisk å bli gravis mens enn sitter i fengsel, hadde det vært en mannlig fengselsbetjent som hadde voldtatt ho så skulle jeg ikke sagt noe, men nå er det ikke slik.

svært egoistisk å få barn når enn sitter i fengsel i bolivia, sykdommene florerer, oppfølging til barn og mor er fraværende iallefall etter hvordan det hadde blitt gjort i norge.

stakkars barn, bli født i fengsel og moren kommer til å sitte der en stund.

og den sør amerikanske kjæresten kommer helt sikkert til å vente på ho til ho slipper ut og kommer sikkert til å vøre en god far til dette barnet.. ønsketenkning? tja..

Lenke til kommentar

Mange som er glade i å sitte og fordømme denne jenta, ser jeg. Mange som føler seg i overkant komfortabel på sin egen høye hest, og klappe seg på brystet og føle seg gode.

De fleste av oss her inne har nok være 17 år og gjort større og mindre dumheter gjennom livet. Hvis hun har gjort dette har hun utvilsomt gjort noe dumt. Det er ikke opp til oss å avgjøre noe skyldspørsmål her. Hun soner nå straffen sin og gjør opp for seg, hun har sittet i varetekt to år, og blir hun dømt kommer hun til å sitte mye lenger.

og da synes jeg vi skal holde oss for gode til undermåls slemme kommentarer.

Vil tro at hvis hun er skyldig så angrer hun nok bittert.

Hva graviditeten hennes angår, så er dette noe jeg skal holde meg for god til å legge meg opp i og komme med stygge spekulasjoner. Fordi jeg kjenner ikke jenta personlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå går de ut og klager på Kripos og norske myndigheter fordi de mener at de har blitt behandlet urettferdig. Er det mulig? Håper de sulter ihjel der nede!

Vel - det er jo forståelig egentlig - en ser andre får bistand i langt større grad enn seg selv, det ville virke helt naturlig for meg at mennesker da begynner å undres hvorfor en er mindre verdt enn de.

Lenke til kommentar

For meg så er denne saken grei skuring. De prøvde å smugle kokain, da ryker man i fengsel. Jeg blir så irritert på Stina når hun begynner å grine om at Norge ikke hjelper henne, og at hun sier hun er redd for alt hun kan gå glipp av i løpet av livet. La hun sitte i fengsel, om det blir i Norge eller Bolivia er meg likegyldig. Hun er kriminell, hun har brutt loven, da skal man i fengsel, uansett hvor mye man angrer. La hun sitte der nede å råtne vekk i det fengselet, sånn går det når du prøver å smugle det faenskapet! Man kan ikke utføre en kriminell handling også blir gravid og forvente at man skal slippe unna med lettere straff

- Jeg vil ikke at ungen min skal vokse opp her. Men jeg kan heller ikke sende hun eller ham fra meg. Babyen min skal være hos mammaen sin, sier Brendemo

Jeg synes synd på ungen, veldig egoistisk av henne. For meg virker det som om at hun ble gravid bare for å få en eventuell soningsoverføring til Norge. For hun sier jo selv at hun aldri sender fra seg barnet sitt.

Mange som er glade i å sitte og fordømme denne jenta, ser jeg. Mange som føler seg i overkant komfortabel på sin egen høye hest, og klappe seg på brystet og føle seg gode.

De fleste av oss her inne har nok være 17 år og gjort større og mindre dumheter gjennom livet. .....

Ikke kriminelle handlinger, hvertfall ikke så grove.

Men når alt det er sagt og jeg har fått ut litt irritasjon. Så skjønner jeg at hun helst vil hjem til Norge, og at det er veldig trist å sitte i fengsel i Bolivia, men hun må ta konsekvensene for sine handlinger.

Endret av Oxaren
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at hu kriminelle drittkjerringa slipper ut allerede etter 5,5 år hvis hun arbeider i fengsel. Jeg hadde håpet på 20+ for alle tre av dem, og synes de slapp grådig billig unna. Nå får vi håpe det blir en skikkelig ankerunde.

Har hørt fra noen som kjenner jentene som var innblandet at fortjener hver eneste time i fengsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...