Gå til innhold

Aprilfest 2010 - Anew - Ut i det blå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...we now return to our regular, scheduled programming. :)

Lysakerelven tror jeg dere kommer til å få se mer av i ukene som kommer (dvs. i den ene uken til av Aprilfesten jeg er hjemme). Her er dens utløp i Oslofjorden:

828683099_Jd5Ae-X2.jpg

Tamron 28-75/2.8 @ 75mm, f/8, 180 sekunder.

Dagens låt: Miles Davis - All Blues

http://www.youtube.com/watch?v=vFTp2O0ywyw&fmt=18

I morgen bærer det for alvor ut i det blå. Jeg tar 8:35-flyet til Florø, og etter et møte der bærer det til Bergen for å klatre ombord på Hurtigruten, som jeg skal være med helt til Hammerfest.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Outside Looking In

[omg]http://anew.smugmug.com/Photography/Aprilfest-2010/DSC7245/825884307_7VXtS-X2.jpg[/omg]

21mm, f/3 (vidåpen), 1.3 sek. Lagt på vignettering i post.

Utrolig lekkert!

Personlig så ville jeg sett litt mer av sykkelen også, men ellers kjempebra. :)

[omg]http://anew.smugmug.com/Photography/Aprilfest-2010/DSC7458/828683099_Jd5Ae-X2.jpg[/omg]

Tamron 28-75/2.8 @ 75mm, f/8, 180 sekunder.

Dette kunne jeg funnet på å bruke som skrivebordsbakgrunn. :yes:
Lenke til kommentar

Eg heller synest ikkje det ser ut til å vera HDR. Det _går an_ å få til fine bilete utan HDR også :thumbup:

Hmm - tenkte det kanskje var dodget og burnet litt for å få så fint lys på stolpene, og man kan få mye ut av én enkelt RAW-fil. Men - som også tomsi påpeker - Anew har vært ute en vårnatt før, og kan dette med langtidseksponering..

Lenke til kommentar

Øyh! HDR!? Dodge and hvaforno'? :realmad: Tom kjenner meg i det minste bedre enn det. :) Jeg har ikke så mye som justert hvitbalansen på dette.

Når det gjelder den noe "utradisjonelle" komposisjonen på sykkelbildet, så var den selvsagt tilsiktet - hun er på vei ut i det blå. :)

Flere bilder kommer når jeg får tid til å behandle og laste opp. Ikke helt enkelt her på skuta...

Lenke til kommentar

Øyh! HDR!? Dodge and hvaforno'? :realmad: Tom kjenner meg i det minste bedre enn det. :) Jeg har ikke så mye som justert hvitbalansen på dette.

..I så fall var det spot-on lysmåling! :thumbup:

Hmm - kunne ikke du lage en post med howto langtids-eksponering*)? :)

*) Som ikke bør forveksles med langtisseksponering - en ettertraktet kompetanse i den mer kulørte del av bransjen..

Lenke til kommentar

Lysmåling i mørket er banalt enkelt. Det vanskelige er å se for seg hvordan lyset oppfører seg i mørket (der og da var jo dette totalt svart for øynene - det er det som gjør lang-eksponering så spennende).

Man prøver og feiler. Begynn med stor blenderåpning, gjerne litt øket iso, og 30 sekunders eksponeringstid. Så sjekker du histogrammet - litt erfaring gir deg da en grei gut feeling på hvor mye du må justere opp eksponeringen. Det er ingen skam i å prøve og feile i mørket, for det er også kli umulig å komponere og fokusere - alt må baseres på prøving og feiling.

Selvsagt blir det mindre prøving og feiling etterhvert. Nå nailer jeg eksponeringen på 1-2 forsøk, men fokus og komp er fryktelig vanskelig.

Dagens bilde er av hekkbølgen til Hurtigruten Trollfjord mens Mongstad forsvinner i det fjerne. EXIF viser at bildet er tatt noen minutter over midnatt, men jeg insisterer på å bruke dette som bilde for 6. april. Jeg hadde en mildest talt slitsom og intens dag i går trengte et par øl i baren før jeg kunne samle meg til å fotografere. Alternativet hadde vært bilder tatt ut av vinduet på en ATR42 "somewhere over Vestlandet", og det duger ikke. :)

Uansett - summer time's here kiddies, and it's time to take a trip!

The Trip

830311906_yDj8c-X2.jpg

18mm, f/8, 300 sekunder

Dagens låt: Kim Fowley - The Trip

http://www.youtube.com/watch?v=eMgiBl5AXN4&fmt=18

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Du kjører sterkt i denne runden også ser jeg. "Outside Looking In" er jo behørlig kommentert, men jeg hiver meg på hylekoret. Bra sett. Liker også den frivole komposisjonen i "Ut i det blå".

Lysakerelvens utløp er bare, vel..., breathtaking. Fin balanse i fargene mellom sjøen og stokkene, og sitter jo ellers som et skudd.

"The Trip" er hyperskummel. Stilig med kamera på tripod'en som overvåker det hele. Nok et blinkskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...