dansesareven Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Både Sims og Champoinship Manager finnes til mac, og jeg kan ikke tenke meg at ikke de skal funke bra på selv en ibook. Forslag: Sjekk på nærmeste mac-butikk. Har med andre ord ikke testet selv. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen. Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt. Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert. Takk Jeg har brukt PC siden 1993, og da jeg brukte Mac på jobben fikk jeg bare dårlige erfaringer med det. Vanskelig å bruke, lite frihet, dyrere, mer ustabilt enn PC. Men det er min erfaring da... foretrekker fortsatt PC etter å ha prøvd Mac i skole og jobbsammenheng i 4 år. EDIT : Hvis du har brukt PC i lengre tid og er fornøyd, er det ingen grunn til å gå over til Mac, akkurat som det for fornøyde Mac brukere ikke er noen grunn til å gå over til PC. Dine gamle programmer og evt. ekstrautstyr vil mest sannsynlig ikke fungere på den nye maskinen. Og husk : Hvis du liker å spille, så bør du glemme Mac. Mer ustabilt enn pc? "Hvilken" mac brukte du da? Min powerbook har ikke krasjet EN gang siden jeg fikk den! Vanskelig å bruke? For noe tull! Mac osx er mye enklere, og mye mer genialt enn windows. det er utrolig lett å lære seg å bruke. Det du sier stemmer absolutt ikke. Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Er Poerbook 12" verdt 14990,- eller holder det med en Ibook til 12000,-??Er fast bestemt på at jeg ikke kommer til å kjøpe ny "pc" laptop igjen. Har hatt 4 bærbare pc'er, nå vil jeg prøve noe nytt. Men, som jeg har nevnt før, så er jeg livredd for å gjøre en tabbe med å gå over til MAC. Hører gjerne fra andre som har konvertert. Takk Som mcdr sier, så bør du vente ca. 20 dager til wwdc, da kommer det høyst sannsynlig nye powerbook'er. Jeg ville gått for powerbook over ibook, uten tvil. Ihvertfall nå som prisen har sunket! Har selv en ganske bra pc, men har så og si aldri brukt den etter at jeg fikk meg en 12" powerbook. På mac'en fungerer alt, og alt er veldig enkelt! Snart kommer osx panther, og da blir osx enda bedre enn det allerede er! Jeg har rett og slett blitt forelsket i mac etter at jeg fikk powerbook'en min. Du vil dessuten bli overrasket over hvor genialt alt er laget, alt fra osx, til alle de små detaljene med powerbook'en som gjør at du bare på smile. :smile: Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Takker for svar. Blir nok mest Office, Internett og musikk jeg kommer til å bruke maskinen til. Av spill så er det Sims og Championship Manager som jeg kommer til å bruke, og det burde ikke en Powerbook ha noen problemer med?? Jeg har sims på min powerbook, og det går helt fint med alt på high. cm4 skal også gå helt problemfritt. Men igjen, vent til wwdc! Du kommer til å bli forelsket med en gang du åpner esken, og tar ut skjønnheten! :smile: Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Her er et eksempel på hvor frustrerende windows kan være. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...121719&forum=26 Lenke til kommentar
swanky Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Og en annen ting: sjekk ut de forskjellige Macforaene som eksisterer der ute. Jeg kan anbefale: http://forums.macnn.com/ http://forums.macrumors.com/ Der kan du sjekke alle ryktene som svirrer rundt WWDC (World Wide Developers Conference) Det er forresten én ting jeg liker med Mac: alle ryktene, og den konstante spenningen. Finner ikke noe liknende i Windowsverden swanky Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Du kommer til å bli forelsket med en gang du åpner esken, og tar ut skjønnheten! :smile: Blir forelska bare av å se på kofferteska den kommer i jeg btw, OpenOffice og Opera funker ikke like bra til Mac. Men Safari kommer uten tvil til å rocke mere enn noe annet om en liten stund! FireBird som jo er bedre enn Opera får man jo også til Mac og den er samma som til PC. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Her er et eksempel på hvor frustrerende windows kan være.http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=121719&forum=26 Heheha. Selv får jeg flere virus inn på pc'en vær dag, men hadde det ikke vært for at maccen begynner å bli litt gammel så hadde jeg brukt den i stede nå. Av bærbare vil jeg anbefale powerbooken, den er mindre, letter, ser tøffere ut, har bedre cpu og hovedkort arkitektur, åsså har den bluetooth og airport extreme. Hvis du kjøper den fra apple.com anbefaler jeg å oppgradere ram og hd til 60gb og 640mb. Lykke til! Lenke til kommentar
larseko Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Tenkte jeg bare skulle hive meg inn med min korte mac-erfaring. Kjøpte meg for en og en halv uke siden et eksemplar av den billigste iBook-varianten; 800MHz uten noe ekstrautstyr. Satte bare inn en 256MB minnebrikke jeg hadde liggende, siden 128MB er altfor lite til det meste. Jeg ble litt paff da de to dager etter at jeg kjøpte maskinen satte ned kraftbøkene hos apple.no, for hadde jeg visst at en 12" Powerbook kostet 15k da jeg kjøpte iBook ville jeg kanskje kjøpt den i stedet, men etter litt mer erfaring med maskinen har jeg skiftet mening. Utgangspunktet mitt er en maskin som skal duge til studiebruk, dvs. å være stille, liten og kjøre office, mail etc. på en rimelig grei måte. Det gjør den, i tillegg til faktisk også å kunne kjøre noen spill. Ikke de siste og beste kanskje, men WarCraft skal visstnok gå, og jeg har såvidt prøvd Return to Castle Wolfenstein på den. Har ikke kommet så langt, men hittil ser det rimelig greit ut. Så hvis penger ikke renner ut av lomma di og 5000 faktisk er en prisdifferanse å ta i betraktning (5500 er det vel nå, hvis man ser den billigste powerbook mot den billigste ibook), tror jeg med den erfaring jeg har nå at du kan være fornøyd med en ibook. Men det er selvfølgelig ikke noen desktop-erstatter. Vil til slutt legge til at jeg opprinnelig er PC-bruker, for det meste Debian Linux, og at jeg foreløpig synes OSX virker som et feiende flott OS. Også i forhold til XP. Men jeg vil ikke inn i noen PC/Mac-diskusjon her, bare slå fast at iBook ikke er så teit et alternativ som mange vil ha det til. Selv om G3 begynner å bli gammel duger den fortsatt til så mangt. Det ble nevnt i denne tråden at det er god holdbarhet på Mac'er. Dette går ikke bare på fysisk holdbarhet, men ytelsesmessig i forhold til programvareoppgraderinger; en G3 er fortsatt brukbar til vanlig kontor/studiebruk. Sparer du de 5500 og kjøper en iBook i stedet for Powerbook, kan du i tillegg kjøpe den den sværeste iPoden eller noe annet fint. For å sette det i perspektiv. Men for all del, PB er jo hakket høyere... Lars Erik Lenke til kommentar
larseko Skrevet 9. juni 2003 Del Skrevet 9. juni 2003 Ok, ikke misforstå meg. Return to Castle Wolfenstein _går_. Det er ikke rimelig greit, men ganske hakkete når man kommer ut i hardt vær, og man kan ikke kjøre settingsene på topp, men det går nå på et vis... vil tro at det ikke er denne typen spill man kjøper slik maskin for... (om spill i det hele tatt). Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Da er du faktisk utrolig heldig, for med tanke på utbredelsen virus har hatt de siste årene så burde du statististisk sett hatt virus både en og to ganger. Men fordi du har vært heldig, synes jeg det er litt rart at du ikke sjønner hva han snakker om. De fleste som pleier å henge inne på disse forumene er klar over utbredelsen virus har, og farene som ligger i disse. Selv har jeg heller ikke hatt virus på noen av maskinene min på mange, mange år, men jeg hører daglig fra folk som er smittet av uhyggelige virus Selvsagt vet jeg at virus er sterkt utbredt. Jeg prøvde bare å gjøre et poeng utav at dersom man er nogenlunde oppegående, og tar visse forholdsregler, skal det mye til for at man skal ha problemer med virus. Lenke til kommentar
nikey Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 glede meg til WWDC '03 ja. Så fort G5'n kommer så trashe eg resten av pc utstyret mitt og kjøpe meg G5. Windows XP på en 23" Apple CD ser ikke helt ut. Hoppa over på Mac for 6mnd siden har ikke angret siden, utroligt hvor vanskelig det er å selge brukt pc for tiden! Lenke til kommentar
Chief Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Har ikke hisset meg opp jeg. Synes det bare blir dumt når folk kommer med meninger som er helt på jordet. Å si at WinXp er mere stabilt enn OSX er bare bullshit. Har du selv testa OSX eller er det bare vennen din som har?Win XP er stabilt som bare det!, men det er ikke så stabilt som OSX. Om dette kommer frem under vanlig internettsurfing er vel meget tvilsomt. Det som vel lokker mest for vanlige brukere med OSX er kvalitet, brukergrensesnitt, plug and play og at alt bare fungerer. Adware eksisterer ikke til Mac, det samme kan man nesten si om virus. Jeg har både Mac og PC og jeg hadde ikke klart meg uten noen av de. Jeg elsker min Mac, mens min PC er mere et verktöy. WWDC = World Wide Developer Conferance. Apple kommer til å slippe nye produkter der. Gå og pröv en Mac hvis du ikke har testa det för. Dra på Mac & Carry, der har de rimelig peiling. Jeg fatter ikke at det er noe å diskutere engang. PC og MAC er to forskjellige produkter som man ikke kan stille opp mot hverandre. En PC bruker er en helt annen person enn en MAC bruker. Jeg kunne aldri brukt en MAC, nettopp fordi den ikke tilbyr det jeg ønsker av muligheter. Og hvordan kan et annet OS være mere stabilt enn helt stabilt fatter ikke jeg. Jeg kan la maskinen min stå på i måneder uten å restarte, og jeg kjører Win XP Pro. Når jeg restarter er det fordi den ber om det fordi jeg har installert noe nytt, eller oppdatert noe gammelt. I tillegg er jeg svært lite glad i Motorola, og mere glad i intel og AMD. Jeg oppgraderer min PC gjevnlig og det tror jeg at jeg ville fått problemer med om jeg hadde hatt en MAC. I tillegg så ønsker jeg å bruke noe av døgnets 24 timer til å kose meg med et artig spill, og da sliter jeg osgå om jeg har MAC. Så jeg som bruker er ikke tjent med en MAC. Muttern som bruker maskinen sin til å skrive på og å surfe litt på nettet med, kunne nok ha brukt en MAC uten at det ville være noe ulempe. Så konklusjon: Er du en person som bruker maskinen din til hovedsaklig arbeid og internetbruk og er avhengig av å se litt spitzi ut når du sprader rundt med lappen under armen? - Kjøp MAC Er du en person som vil være oppdatert følge med tiden og kunne velge hva du liker og hva du ikke liker. Bruke maskinen til hva det måtte passe deg best, men ikke være avhengig av å se utfrika ut. - Kjøp PC Er du støvete og grå, og driter i hastighet eller oppdateringer, men liker å være den med gode gamle historier på enhver IT-seminar - Få tak i en Amiga 1000, 2000 eller 3000 evt 500 med harddisk (20mb) :toow: -feihC- Lenke til kommentar
Chief Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Her er et eksempel på hvor frustrerende windows kan være.http://forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=121719&forum=26 Frustrerende?? Dette er en nybegynner som tenker at 1+1+? kan jo ikke være annet enn 2, men det er feil! Høgreklikke på mappene og den summerer opp mindre enn totalt brukt hdd space. Det er mye som tar plass på en harddisk, system recovery, virtual memory (swap file), osv. Ikke frustrerende i det hele tatt. Kan jo slå av alt det der, men da virker det plutselig ikke lenger. Dårlig argument! -Chief- Lenke til kommentar
Chief Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 ... Til slutt - du som ikke kunne se poenget med å kjøpe en mac framfor en windowsbasert pc: det er helt ok. Dersom du er interessert så kan jeg nevne et par ting som er viktig for meg. - MS satsning på Palladium <-- Det er et bra poeng - vekt: en powerbook/ibook starter på 2,1/2,2 kg. (med DVD Combo) <-- uvesentlig, ikke så mye tyngre en PC - 12" skjerm med god oppløsning: jeg vil ikke ha noe større <-- for liten, bør ha 15.1" slitsomt å jobbe med - innebygget Unixstøtte: slik at jeg kan arbeide i dette uten å installere noe <-- bra - design: ja, for meg betyr det ganske mye... <-- spitzie - standardiserte maskiner: jeg liker faktisk at det ikke eksisterer en haug med forskjellige modeller. <-- monopol er aldri bra, se bare på telenor hvordan de har kjørt på. Standardiserte maskiner = lite konkuranse, ingen poeng i å prøve å slå noen, hele markedet alene. La inn noen <-- kommentarer -Chief- Lenke til kommentar
tore- Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Har ikke hisset meg opp jeg. Synes det bare blir dumt når folk kommer med meninger som er helt på jordet. Å si at WinXp er mere stabilt enn OSX er bare bullshit. Har du selv testa OSX eller er det bare vennen din som har?Win XP er stabilt som bare det!, men det er ikke så stabilt som OSX. Om dette kommer frem under vanlig internettsurfing er vel meget tvilsomt. Det er faen like teit det du sier. Det du EGENTLIG sier er at han ikke kan ha sin egen mening, rett og slett. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg har brukt PC siden 1993, og da jeg brukte Mac på jobben fikk jeg bare dårlige erfaringer med det. Vanskelig å bruke, lite frihet, dyrere, mer ustabilt enn PC. Men det er min erfaring da... foretrekker fortsatt PC etter å ha prøvd Mac i skole og jobbsammenheng i 4 år. Mer ustabilt enn pc? "Hvilken" mac brukte du da? Min powerbook har ikke krasjet EN gang siden jeg fikk den! Vanskelig å bruke? For noe tull! Mac osx er mye enklere, og mye mer genialt enn windows. det er utrolig lett å lære seg å bruke. Det du sier stemmer absolutt ikke. Dette er MIN erfaring og JEG synes det er vanskeligere å bruke Mac enn PC. Alt har i bunn og grunn med personlige preferanser å gjøre, og at du da påstår at det jeg sier ikke stemmer, er utrolig lite gjennomtenkt. For det stemmer like mye for meg, som det ikke stemmer for deg. Eller er du også en av de som ikke godtar at noen har andre meninger enn deg? Lenke til kommentar
dennis88 Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg har brukt PC siden 1993, og da jeg brukte Mac på jobben fikk jeg bare dårlige erfaringer med det. Vanskelig å bruke, lite frihet, dyrere, mer ustabilt enn PC. Men det er min erfaring da... foretrekker fortsatt PC etter å ha prøvd Mac i skole og jobbsammenheng i 4 år. Mer ustabilt enn pc? "Hvilken" mac brukte du da? Min powerbook har ikke krasjet EN gang siden jeg fikk den! Vanskelig å bruke? For noe tull! Mac osx er mye enklere, og mye mer genialt enn windows. det er utrolig lett å lære seg å bruke. Det du sier stemmer absolutt ikke. Dette er MIN erfaring og JEG synes det er vanskeligere å bruke Mac enn PC. Alt har i bunn og grunn med personlige preferanser å gjøre, og at du da påstår at det jeg sier ikke stemmer, er utrolig lite gjennomtenkt. For det stemmer like mye for meg, som det ikke stemmer for deg. Eller er du også en av de som ikke godtar at noen har andre meninger enn deg? Du kan ikke sammenligne en gammel mac med en ny pc! Hvis du hadde hatt osx ville du ikke hatt noen av de problemene du nevner. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 ... Til slutt - du som ikke kunne se poenget med å kjøpe en mac framfor en windowsbasert pc: det er helt ok. Dersom du er interessert så kan jeg nevne et par ting som er viktig for meg. - MS satsning på Palladium <-- Det er et bra poeng - vekt: en powerbook/ibook starter på 2,1/2,2 kg. (med DVD Combo) <-- uvesentlig, ikke så mye tyngre en PC - 12" skjerm med god oppløsning: jeg vil ikke ha noe større <-- for liten, bør ha 15.1" slitsomt å jobbe med - innebygget Unixstøtte: slik at jeg kan arbeide i dette uten å installere noe <-- bra - design: ja, for meg betyr det ganske mye... <-- spitzie - standardiserte maskiner: jeg liker faktisk at det ikke eksisterer en haug med forskjellige modeller. <-- monopol er aldri bra, se bare på telenor hvordan de har kjørt på. Standardiserte maskiner = lite konkuranse, ingen poeng i å prøve å slå noen, hele markedet alene. La inn noen <-- kommentarer -Chief- Bare hyggelig det, bortsett fra at du ikke helt klarer å forstå hva jeg mener. Dersom jeg skal ha en bærbar PC, så skal den være bærbar. Jeg vil ikke HA mer enn 12", og jeg vil ikke ha en PC på 3+ kg. i tilfelle jeg vil spille UT2003 ute i skauen en plass. Så la meg plukke kommentarene dine fra hverandre, en etter en; - Palladium: her er vi jo enig - vekt: 3 kg er mer enn 2,1 kg. - 12" for liten: eh, nei? Jeg trenger ikke mer. Dessuten er det vel mer oppløsningen som evt. er problemet ditt, ikke skjermen...? - design: du vet sannsynligvis ikke hva design er, men det handler ikke nødvendigvis om utseende, men like mye om funksjonalitet. - standard/monopol: nå er det jo ikke et problem om Mac standardiserer maskinene sine, siden de har en forsvinnende liten del av markedet. Men for meg er det utelukkende fordeler med en slik løsning. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 Er du en person som vil være oppdatert følge med tiden og kunne velge hva du liker og hva du ikke liker. Bruke maskinen til hva det måtte passe deg best, men ikke være avhengig av å se utfrika ut. - Kjøp PC :toow: -feihC- Kan ikke du finne en bærbar pc-pc på rundt to kilo som gir meg det samme som en 12" PowerBook til rundt 15000 kroner? Merk at den må ha 12" skjerm, være av anerkjent merke, inneholde DVD-spiller og CD-brenner, ha egen grafikkbrikke. Jeg ville vært takknemlig, jeg vil nemlig ha det jeg liker - og da er jo en windowsbasert maskin veien å gå i følge deg. swanky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå