Tyler Durden Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg har litt penger på sparing, og har lyst å få litt mer igjen enn høyrentekonto gir. Aksjer virker spennende, men jeg er grønn, og har ikke lyst å gamble for mye. Aksjefond virker jo litt mer safe i så måte. Er det noen her som erfaring med Skagenfondene? Jeg ser at de opererer med ulike fond, både rentefond og aksjefond. Bl.a disse: SKAGEN Vekst SKAGEN Global SKAGEN Kon-Tiki SKAGEN Tellus Er dette noe å anbefale for en nybegynner, eller er risikoen her også stor? Hva anbefales, rente - eller aksjefond? Takker for svar! Lenke til kommentar
swanky Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Det spørs hvor lang sparehorisont du har. Dersom de pengene du tenker på å spare i fond er bufferen din, så er det ikke så fryktelig tilrådelig siden det da plutselig kan oppstå en situasjon (les: kostnad) som gjør at du må innløse fondsandelene på et tidsppunkt hvor kursen er dårlig. Et eksempel: Jeg startet å spare i KonTiki/Global/Vekst for en del år siden, og det har stort sett vært snakk om begrensede summer (1-3000 kroner i måneden). I tillegg sparte jeg i en buffer ved siden av. Da finanskrisen kom, stupte verdien av det jeg hadde innestående, og på flere tidspunkt var jeg inne på tanken om å ta de ut. Jeg klarte likevel å holde meg rolig, og fortsatte innskuddene mens det sto på som verst. Dette har jeg fått godt betalt for: KonTiki og Vekst har gått 100%+ siden det var som mørkest, og Global noe mindre. Dersom jeg hadde hatt behov for å ta ut de pengene i begynnelsen av 2009, så ville jeg bannet noe forferdelig - da hadde jeg måttet ta et ganske betydelig tap. Istedenfor sitter jeg igjen med en verdiøkning (på papiret) som tilsvarer ca. en halv årslønn. Selvsagt er det fullt mulig at vi får en ny krise som igjen vil halvere verdien, men jeg vil bruke samme taktikk: Kjøp andeler jevnt og trutt. Men du må for all del ikke forveksle fondsandeler med raske penger. Det er risiko forbundet med alle de fondene du nevner. Tellus er det nærmeste du kommer "risikofritt" i denne sammenhengen. Jeg vet kanskje ikke om det er et slikt obligasjonsfond jeg ville puttet penger i akkurat nå. Et obligasjonsfond (som Tellus) investerer i rentebærende papirer, gjerne med lang løpetid. Obligasjonene har en fast rente for en gitt periode, så dersom pengemarkedsrenten stiger slik at den blir liggende over denne faste renten så svekkes avkastningen. Endret 27. mars 2010 av swanky Lenke til kommentar
Tyler Durden Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Takk for svar! Jeg har tenkt å sette inn 10 - 20 000 kr. i første omgang, dette er ikke penger som jeg må ta ut igjen, har buffer ved siden av. Skjønner at dette ikke er et "bli-rik-fort"-konsept, men jeg ønsker å ha litt utbytte av dette. Er Kon-Tiki da evt. å anbefale? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 KonTiki er jo det av Skagenfondene som har gått best, så det kan absolutt anbefales. Jeg har selv ca 40% av sparepengene mine i det fondet. KonTiki har gått veldig bra i det siste, så jeg ville kanskje ha satt inn noen tusen i måneden i steden for å gå inn med hele beløpet på en gang. Men hva som er lurest vet vi jo ikke før etterpå... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Beste er å sette inn jevnt og trutt, da vil en mest sannsynlig få en fin avkastning oversikt. Time markedet greier en nok neppe. Lenke til kommentar
Tyler Durden Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Ok. Basic-spørsmål. Inne på siden til Skagen står det at Kon-Tiki har hatt 7,80% i avkastning i år, mens det var 80,79% i fjor. Vil det si at man faktisk fikk 80,79% "rente" hvis man hadde inne penger i hele fjor? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hadde du kjøpt andeler 1. januar og tatt de ut 31. desember hadde du fått 80% avkastning ja . Men svært få var så forutseende at de gjorde dette. 8% avkastning hittil i år erj o temmelig bra..! Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Kon-tiki har godt veldig bra i det siste, men i en slik situasjon må man jo selvfølgelig vurdere hvorvidt man anser dette som et tak. Kon-tiki har vel aldri vært høyere enn nå. (Hvertfall de siste 5 årene) Kon-tiki er også den av Skagen-fondene som har høyest risiko. Selv har jeg Global og Høyrente (studielånet). Har tjent 30 % på Global. Fornøyd med det. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det er riktig at KonTiki har høyest risiko av Skagenfondene, men den har også gitt best avkastning så langt. Jeg er villig til å ta den risikoen på en vesentlig andel av fondene mine. Jeg har også ca 20% i Global, men der har jeg startet uttaksavtale og overfører litt månedlig til Holberg Norge. Skagen Høyrente synes jeg ikke særlig om. Jeg hadde litt der før som alternativ til høyrentekonto, men synes jeg får bedre rente i de bankene som betaler best på sparekontoer. Sparer i KonTiki og Holberg Norge. Tar ut i Global, og beholder investeringen i Vekst. Har sparekonto i yABank. I tillegg har jeg ca 15% i aksjer og er rimelig fornøyd med fordelingen. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Høyrente har jeg bare som en rentekonto da ettersom det er studielånet mitt som står der. Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Har en snill far som fra jeg ble født har satt inn 2000 kroner inn i mitt skagen fond, har i vekst, global og kon-tiki. På godt 17 år har dette gitt svært bra avkastning. Fond er for mange en måte å spare på og man lar gjerne pengene stå både 5, 10 og kanskje 20 år. Dette er langsiktig men når man ser tilbake på avkastningen har Skagen fondene bevist at de er veldig flinke. De forvalter per idag i gjennomsnitt 10 000 kroner/nordmann og har en kapital på over 100 mrd. Lenke til kommentar
t_v Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Synes du mottar gode svar her. Skagen fondene er gode akivt forvaltede fond. Merk at de har relativt betydelige gebyrer, der de tar ekstra betalt for avkastning utover referanseindeks. Det er ikke sikkert du er enig i at de har en "riktig" referanseindeks. De tar også ekstra gebyr selv om de har negativ avkastning, dersom de har bedre avkastning enn referanseindeksen sin. Alternativet ditt er gjerne et passivt forvaltet fond, dvs indeksfond. De har typisk svært lave forvaltningsgebyr (siden de ikke er aktivt forvaltet), og vil normalt sett gi deg avkastning relativt lik indeksen fondet skal speile. Børsnotert fond (handles som en aksje): OBXEDNBNOR. (kr 69,- kjøp/salg Skandiabanken) Ikke-børsnotert indeksfond (handels som fond: KLP AksjeNorge Indeks (kr 0,- kjøp/salg Skandiabanken) Begge disse fondene har som mål å ha lik avkastning som Oslo Børs. Du vil ikke finne så mye reklame for de, siden de ikke er så lønnsomme for hhv DNB og KLP (lite gebyr), men feks. Dine Penger har noen artikler om indeksfond. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Har en snill far som fra jeg ble født har satt inn 2000 kroner inn i mitt skagen fond, har i vekst, global og kon-tiki. På godt 17 år har dette gitt svært bra avkastning. Fond er for mange en måte å spare på og man lar gjerne pengene stå både 5, 10 og kanskje 20 år. Dette er langsiktig men når man ser tilbake på avkastningen har Skagen fondene bevist at de er veldig flinke. De forvalter per idag i gjennomsnitt 10 000 kroner/nordmann og har en kapital på over 100 mrd. 2000 kr en gang, eller i mnd? Hva står det der nå? Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) 2000 kr en gang, eller i mnd? Hva står det der nå? En gang i mnden, står litt over 500k for øyeblikket :-) Endret 1. april 2010 av kreppsen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Vil ikke kalle en avkastning på 20% ca god avkastning på 17 år... Evt så har han nok ikke satt inn så mye som du tror . Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 2000 kr en gang, eller i mnd? Hva står det der nå? En gang i mnden, står litt over 500k for øyeblikket :-) Satan. Grattulerer Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Sparer også i Kon-Tiki og Vekst, og er forsåvidt fornøyd med avkastningen. Det som kan være verdt å ta en titt på er kostnadene i de ulike fondene. Les mer om det her: https://www.skagenfondene.no/Kjop-og-salg/Kostnader/ Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Ja det er forholdsvis høye kostnader i disse fondene, men uten å finregnet på det går jeg utifra at det lønner seg mtp den gode avkastningen de oppnår? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Den kursen og avkastningen du ser er etter at kostnadene er trukket fra. Jeg er mest interessert i min avkastning, så får heller Skagen ta de 3,26% (i 2009) for jobben. Forresten så ville 2000 i måneden i 17 år gitt adskillig mer enn 500k i saldo. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Ja det er forholdsvis høye kostnader i disse fondene, men uten å finregnet på det går jeg utifra at det lønner seg mtp den gode avkastningen de oppnår? Det må enn eventuelt sammenligne med andre fond man vurderer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå