Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

den store tråden om el istedenfor bensin


olahe

Anbefalte innlegg

hei!

 

for alle de som er intresert i el-bil,båt,moped,motorsykkel og sykkel så er dette den perfekte tråden!

 

Jeg vil også anbefale dere å se på nofuel.no der står det mange eksempler på forsjellige el framkostmidler.

 

olahe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør denne tråden perfekt :p? Neida

Er El-biler mye dyrere iforhold til vanlige biler, med tanke på vanlig stasjonær hvis det finnes da :dontgetit:

El-biler er dessvere for øyeblikket dyrere enn bensin/disel biler.

Men en el-bil bruker ca 80 øre milen.

Det vil si at det er veldig mye billigere i drift enn en bensin bil.

Nå kommer jo Nissan leaf snart.

Men Jeg syntes selv at tesla model s høres mye mer interessant ut med 320km pr lading og flott design.

(blir ikke lansert før 2011/2012)

Akkurat for øyeblikket har vi en peugeot 106 eletric som vi har hatt i 10 år og er fornøyd med den men denne bilen kommer jo du ikke spesielt langt med i forhold til de nye el-bilene med litum batteri.

Det som er en ulempet med tesla model s er at den koseter drøye 450 000kr.

Men Tesla model s er dobbel så sterk som en toyota prius. :w00t:

Men vis du vil ha en el-bil skal du ikke betale så mye for alle bilene gå på finn og bla ned på drivstof derreter elektrisk der finner du mange biler :D

 

olahe

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør denne tråden perfekt :p? Neida

Er El-biler mye dyrere iforhold til vanlige biler, med tanke på vanlig stasjonær hvis det finnes da :dontgetit:

El-biler er dessvere for øyeblikket dyrere enn bensin/disel biler.

Men en el-bil bruker ca 80 øre milen.

Det vil si at det er veldig mye billigere i drift enn en bensin bil.

Nå kommer jo Nissan leaf snart.

Men Jeg syntes selv at tesla model s høres mye mer interessant ut med 320km pr lading og flott design.

(blir ikke lansert før 2011/2012)

Akkurat for øyeblikket har vi en peugeot 106 eletric som vi har hatt i 10 år og er fornøyd med den men denne bilen kommer jo du ikke spesielt langt med i forhold til de nye el-bilene med litum batteri.

Det som er en ulempet med tesla model s er at den koseter drøye 450 000kr.

Men Tesla model s er dobbel så sterk som en toyota prius. :w00t:

Men vis du vil ha en el-bil skal du ikke betale så mye for alle bilene gå på finn og bla ned på drivstof derreter elektrisk der finner du mange biler :D

 

olahe

 

Litt avhengig av hva du mener med dobbel så sterk så vil nok Model S'en oppleves som veldig mye sterkere enn Pruis'en. De snakker om under 6 sek til 100 (og et sted har de sagt 5,6sek) og en toppfart godt over det lovlige i Norge. Hvis den holder det de lover vil den nok i aksellerasjon oppleves som en familieracer lignende BMW M5 som de mener er inspirasjonen deres.

 

En elbil er dyrere enn en bensinbil i Norge hvis elbilen ikke bruker sin store fordel, nemlig null avgifter. Sammenligner du en ny Tesla Roadster med hva som helst annet i Norge av nye bensinbiler er det ingen som har tilsvarende ytelse på norske veier som kommer i nærheten. Så lenge du skal holde deg innenfor de 769 000,- som Topline skal ha for disse.

 

Poenget er dermed at sålenge elbilene som Think konkurrerer med en Polo med kanskje 40 000 i avgifter og MVA så klarer de ikke å konkurrere på pris. Går de derimot opp mot en Golf GT f.eks. så vil det norske avgiftssystemet tydelig favorisere elbilen.

 

Cobos

Endret av Cobos
Lenke til kommentar

Spent på plugin hybridane som kjem eg, ala Opel Ampera og Cheverolet Volt :)

Me too! Eneste problemet er at jeg synes Volt'en ser mye bedre ut enn Ampera'en og Volten er nok ikke mulig å få tak i Norge. Jeg innser at jeg kan importere selv, men forskjellen er ikke så stor så det høres ut som litt i overkant mye arbeid :)

Og ikke minst er jeg veldig spent på hvordan avgiftssystemet vil håndtere slike biler. Det kan jo bli rimelig avgjørende for hva slags priser de ender opp med...

 

Cobos

Lenke til kommentar

El-bil er vel egentlig ikke såå billig når man må bytte batteri-pakke relativt ofte. Og kollisjonssikkerheten og prisen har jo så langt vært hinsides.

Og hvis man velger den eneste relevante hybriden i Norge, så må du jo alltid være forberedt på at bilen klikker apeshit og bånner gassen for deg.

Og hvis man ser bort ifra "Vannkraftverk-Norge", så er vel ikke det å produsere strøm så veldig miljøvennlig i andre land.

El-biler er uansett bare tull. Det er hydrogen som er framtiden, det tar bare litt tid å finne en lettvint måte å få alt til å fungere knirkefritt.

Lenke til kommentar

El-bil er vel egentlig ikke såå billig når man må bytte batteri-pakke relativt ofte. Og kollisjonssikkerheten og prisen har jo så langt vært hinsides.

Og hvis man velger den eneste relevante hybriden i Norge, så må du jo alltid være forberedt på at bilen klikker apeshit og bånner gassen for deg.

Og hvis man ser bort ifra "Vannkraftverk-Norge", så er vel ikke det å produsere strøm så veldig miljøvennlig i andre land.

El-biler er uansett bare tull. Det er hydrogen som er framtiden, det tar bare litt tid å finne en lettvint måte å få alt til å fungere knirkefritt.

Ser man på en 4-hjuls motorsykkel som en Buddy har den en batteripakke til rundt 20 000 og den må byttes etter 1-2 år ikke allverden av kostnad der. En Tesla Roadster har en batteripakke garantert i 7 år eller 160 000km. Det er vel heller ikke allverden ofte å bytte batteri er det?

Prismessig kommer en Tesla Roadster seg unna med rundt 50 000,- mindre enn en Porsche Boxter som ikke yter i nærheten av Roadsteren. Hvis spørsmålet er om en Think er dyr er jeg mye mer enig med deg. Kan også nevne at Roadster'en har airbags og er kræsjtestet OG etter kollisjoner ute i virkeligheten også beskytter sjåføren godt. Såklart karbonfiber panel gjør at det er dyrt å reparere men det er en annen sak.

 

Hydrogen er framtiden hvis du liker biler som ikke eksisterer og koster skjorta. Den eneste "produksjons" hydrogenbilen en Honda Clarity FCX har en pris mellom $500 000-$1 000 000 per stk. Legg til dårlig tilgang til hydrogenstasjoner, krever et Li-ion batteri for at aksellerasjonen skal bli moderat siden brenselcellen gir for lite kraft, ikke fantastisk rekkevidde med den hydrogenet det har og du ser at den ikke er så gunstig.

 

Hydrogen brenselceller gjør at du taper masse energi i å lage hydrogenet, det er dyrt og vanskelig å lagre H2 gassen, brenselcellene varer rundt 100 000km og må byttes ut. Jeg kan gjerne fortsette, men se på hvor mange elbiler som har lanseringsdatoer i år og neste 2 årene, og sammenlign med H2 biler på vei til konsumenter.

 

Du er klar over at hvis hydrogenbilene skal være miljøvennlige må man lage H2 fra strøm og ikke ved å reformere metan. Dermed vil akkurat det samme problemet elbilene har med kullkraft også gjelde for hydrogenbilene.

 

Cobos

Lenke til kommentar

El-bil er vel egentlig ikke såå billig når man må bytte batteri-pakke relativt ofte. Og kollisjonssikkerheten og prisen har jo så langt vært hinsides.

Og hvis man velger den eneste relevante hybriden i Norge, så må du jo alltid være forberedt på at bilen klikker apeshit og bånner gassen for deg.

Og hvis man ser bort ifra "Vannkraftverk-Norge", så er vel ikke det å produsere strøm så veldig miljøvennlig i andre land.

El-biler er uansett bare tull. Det er hydrogen som er framtiden, det tar bare litt tid å finne en lettvint måte å få alt til å fungere knirkefritt.

Vi har en el-bil (peugeot 106) som har kjørt 112115 km og enda ikke byttet batteripakke.

Lenke til kommentar

Vi har en el-bil (peugeot 106) som har kjørt 112115 km og enda ikke byttet batteripakke.

Hvordan synes du den 106'en fungere selv da? Har hørt at de er litt svake for større bakker, ihvertfall hvis du skal være snill med batteriet.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Vi har en el-bil (peugeot 106) som har kjørt 112115 km og enda ikke byttet batteripakke.

Hvordan synes du den 106'en fungere selv da? Har hørt at de er litt svake for større bakker, ihvertfall hvis du skal være snill med batteriet.

 

Cobos

ingen problem bruker litt mer strøm opp bakkene men har en bratt bakke for å komme opp på hovedveien som jeg kjører hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...