minim Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Har prøvd forskjellige linux distroer opp igjennom årene og har vel hatt *BSD såvidt innom også uten å helt ha fått kontrollen på det den gangen. Lurer litt på om det i det hele tatt vil tjene mitt behov. Serveren er for hjemmebruk og skal brukes til streaming til PS3 (f.eks mediatomb), ftpd, sshd, httpd, sqld og samba. Har egentlig siktet meg inn på FreeBSD, men begynnte å lure litt på hvordan det var med tilgjengelig software og slikt siden det virker som om det jobbes mer mot stabilitet en å være "sist ute" med alt mulig. Mediatomb er ihvertfall tilgjengelig til FreeBSD og det tror jeg resten på listen min er også, men hva er fordelene jeg får ved å gå i fra debian til FreeBSD sånn bortsett fra å lære litt nytt og ha det litt gøy med å sette meg inn i FreBSD måten å løse ting på? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 FreeBSD, tilgjengelig software - se FreshPorts. Det finnes software som ikke er tilgjengelig for FreeBSD, men til serverbruk har du det meste. Jeg vet ikke hvilke fordeler du tenker på? At ting skal gå raskere? At ting skal bli mer stabilt? At du blir kulere hvis du bruker FreeBSD? De to første punktene kan du oppleve for enkelte tjenester, men det siste punktet tviler jeg på. Poenget mitt er: dersom du setter opp en tjeneste (feks. Apache webserver) på en boks og drifter den skikkelig, så spiller det ingen rolle om det er Debian eller FreeBSD i bunnen (eller OpenSolaris for den saks skyld), tjenesten vil være like stabil. For mange år siden, da jeg først begynte med OpenSource så hadde jeg erfaring fra SysV R3 og R4 baserte systemer, og Linux-distribusjonene som fantes da føltes veldig fremmede å jobbe i, fordi alle konfigfiler osv. var "feil" plassert, det var andre kommandoer for å starte tjenester osv. Når jeg prøvde FreeBSD for første gang (dette var i FreeBSD 3.x dagene) så var alt tilbake på plass der jeg forventet, dermed var det enklere for meg å jobbe med FreeBSD, siden jeg følte meg mer "hjemme" der. Jeg synes fortsatt at FreeBSD har en mer logisk oppbygning av ting (plassering av konfigfiler, operativsystem, tredjeparts programmer osv.) enn Linux, men det er min subjektive vurdering. Anbefaling: prøv FreeBSD. Det verste som kan skje er at du ikke liker det. Lenke til kommentar
minim Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 FreeBSD, tilgjengelig software - se FreshPorts. Det finnes software som ikke er tilgjengelig for FreeBSD, men til serverbruk har du det meste. Jeg vet ikke hvilke fordeler du tenker på? At ting skal gå raskere? At ting skal bli mer stabilt? At du blir kulere hvis du bruker FreeBSD? De to første punktene kan du oppleve for enkelte tjenester, men det siste punktet tviler jeg på. Poenget mitt er: dersom du setter opp en tjeneste (feks. Apache webserver) på en boks og drifter den skikkelig, så spiller det ingen rolle om det er Debian eller FreeBSD i bunnen (eller OpenSolaris for den saks skyld), tjenesten vil være like stabil. For mange år siden, da jeg først begynte med OpenSource så hadde jeg erfaring fra SysV R3 og R4 baserte systemer, og Linux-distribusjonene som fantes da føltes veldig fremmede å jobbe i, fordi alle konfigfiler osv. var "feil" plassert, det var andre kommandoer for å starte tjenester osv. Når jeg prøvde FreeBSD for første gang (dette var i FreeBSD 3.x dagene) så var alt tilbake på plass der jeg forventet, dermed var det enklere for meg å jobbe med FreeBSD, siden jeg følte meg mer "hjemme" der. Jeg synes fortsatt at FreeBSD har en mer logisk oppbygning av ting (plassering av konfigfiler, operativsystem, tredjeparts programmer osv.) enn Linux, men det er min subjektive vurdering. Anbefaling: prøv FreeBSD. Det verste som kan skje er at du ikke liker det. Heh, at jeg skulle bli kulere var vel ikke akkurat hovedmålet da det stortsett bare er jeg som merker at det ligger FreeBSD i bunn der uansett Grunnen til at jeg kom på å prøve BSD igjen var egentlig denne saken jeg kom over. I en liste her har de laget noen pros/cons rundt Debian GNU/kFreeBSD og Debian GNU/Linux prosjektene. Dette er jo riktignok noe kvasi-opplegg fra Debian, men siden jeg alltid har brukt Debian tidligere og bruker det fortsatt kunne jeg tenkt meg å testet ut FreeBSD litt for å se forskjellene. Har installert PC-BSD (FreeBSD 8.0 i bunn) i dag på WS'n bare for å se hvordan det fungerte og så langt er jeg egentlig veldig fornøyd med det. Ports/packages systemet fremstår igrunnen litt i samme gaten som deb systemet for meg som sluttbruker selv om det virker noe tungrodd når jeg "kommer fra debian". Valgte egentlig PC-BSD bare fordi jeg måtte ha Xorg oppe å gå fordi samboern må ha facebooken sin tilgjengelig La også merke til at Pf virket også som et rimelig kraftig verktøy selv om jeg aldri har vært bort i det tidligere og ikke har fått prøvd å leke meg med det i mer en et par timer i dag. Er det bare en følelse jeg sitter med eller er FreeBSD satt opp sikrere en Debian default og så er det opp til brukerne å "ødelegge" det? Det skal ihvertfall få kjøre på denne maskinen en god stund før det blir kjørt inn på serveren for her var det jammen mye som var nytt for min del. Den beskrivelsen din om at ting ligger ikke hvor de skal og kommandoer er ulike osv. stemmer nok for min del når jeg gikk motsatt vei, men det regner jeg med er en vanesak og det er jo ikke slik at ting er ulogisk plassert i FreeBSD heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå