Gå til innhold

Test: Nvidia Gefore GTX 480

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt forskjell på å kjøre et par 120mm / 140mm vifter på lav RPM kontra det å ha skjermkort, prosessorvifte osv på forskjellige størrelser som spinner rundt på høy RPM for å kvitte seg med varme?

Med en stor og fin radiator og gode komponenter i et vannkjølingsystem så klarer du jo fint å holde lavere temperaturer enn selv med det gjeveste innen luftkjøling på full pinne, selv med noen få store vifter på radiatoren som spinner rundt på minimal hastighet som er nærmest umulig å høre.

De fleste i dag har jo vifte på PSU, prosessor, 1-2 skjermkort, tre - fem i kabinettet osv osv.. Når flere av disse gjerne fort er av typen ikke så veldig stillegående 80mm osv, samtidig som du da er oppe i et såpass stort antall vifter så klart det støyer, litt forskjell fra vannkjøling hvor du stort sett kan kutte ut alt av vifter minus PSU og de som er på radiatoren (kommer selvsagt litt an på hvor komplett vannkjølingsystem du kjører da)

Lenke til kommentar

Enig.. driverproblemer ??????!?

Nå vet ikke jeg om mine problemer er direkte driver relatert eller om hele skjermkort mitt er bogus, men nok engang har jeg endt opp med mer frustrasjon på mine 2-3uker med HD5870 enn jeg har hatt med mine 6mnd med GTX285 og slik var den når jeg forsøkt meg på HD4870 når det var ferskt på markedet også, gav med langt mer hodebry enn jeg opplevde med 8800GTS som jeg byttet ifra.

Så nå bærer det tilbake til GeForce igjen, rett og slett fordi jeg opplever svært få problemer med driverne, og kommer det nye halv-buggy drivere så har jeg gjerne noen fungerende drivere jeg kan modifisere på selv, eller noen eldre jeg enkelt kan rulle tilbake til som fungerer smertefritt.

Det som hovedsaklig får meg til å irritere meg grønn over mitt XFX Radeon HD5870 Black Edition er problemene jeg opplever ved avspilling av HD-materiale på min Pioneer Kuro LX5090H HDTV via min Yamaha RX-V3900 AV-receiver.

Om jeg så router ting igjennom mitt Auzentech Home Theater HD via DVI-HDMI og dermed kjører passthrough fra skjermkort, igjennom lydkortet over til forsterker, eller rett og slett bare kjører HDMI direkte til forsterker rett fra HD5870 så blir det problemer.

Det er nada problemer på lettdrevne filmer, om jeg ser på typiske 720P filmer ala 8GB fra diverse nettsider så går det som oftest greit, og videomateriell som ikke er HD i det hele tatt går hvert fall smertefritt, samt TV2 Sumo går helt fint, men med engang jeg drar frem rene (25-45GB) Blu-Ray rip med HD-lydspor og det hele så blir det en haug med problemer med både lyd og bilde.

Bilde lider av artifacts hver eneste gang det skjer mye på skjermen samtidig, typiske ting er eksplosjoner osv hvor jeg da opplever at halve skjermen blir grøtete, hvor piksler blir alt fra grønne, til blå og røde istedenfor hva de egentlig skal være, og 2min etterpå er alt helt fint igjen helt til det gjentar seg 5-10min etterpå, latterlig irriterende og et utrolig merkelig fenomen.

Det som overrasket meg enda mer er at det samme problematikk på lyden??!

Ved høyfrekvente lyder så høres det ut som det spilles av en 8-bit mono lydfil på et alt for høyt volum? Rett og slett pinlig og flaut å høre på når du sitter på en receiver av typen RX-V3900 og noen relativt oppegående Kirksaeter høytallere.

Også har vi dette finurlige problemet med at HD5870 + Auzentech Home Theater HD ikke ser ut til å være noen god kombo, hvem sin skyld det er vet jeg ikke, men jeg får hvert fall ikke kjørt noe høyere enn 25Hz når jeg parer lydkort og skjermkort, selv om det ikke bryr meg så ufattelig mye ettersom samtlige filmer stort sett er 25Hz uansett så er det likevel utrolig merkelig.

Og bare for å bekreftet at problemet faktisk ligger i skjermkortet så har jeg da forsøkt å kjøre lyd rett fra lydkort via minijack - RCA mens bilde gikk fra HD5870, og da var det ikke noe problemer med lyden lenger, selv om bilde led av de samme problemene.

Bare for å sette spikeren fullstendig i kista så dro jeg frem mitt Asus GeForce GTX285 kort fra skuffen, plugget det inn og forsøkte med det, og da fikk jeg alt fra 60Hz selv om jeg koblet via lydkortet, og jeg hadde overhode ingen problemer med verken bilde eller lyd over HDMI til forsterker?

Så tydelig at noe er galt her, men jeg har prøvd med et utall av drivere nå, alt fra 9.xx til 10.1, 10.2, 10.3 BETA, 10.3 Final, 10.3b og 10.3 OpenGL BETA og det samme problemet med samtlige, har også forsøkt å trikse med innstillingene i kontrollpanelet uten noe hell.

Og da skal det også sies at en kompis sliter også med HDMI kobling opp mot sin Samsung TV med sitt XFX Radeon HD5850 Black Edition, så er tydeligvis ikke bare meg?

Også er det skuffende at vi fremdeles ikke ser noen godt optimalisert Bad Company 2 profil enda? Virker ikke som profilene i 10.3 og Bad Company 2 går så godt overrens, og har enda til gode å se AA faktisk fungere som det skal med Radeon kort?

Mulig folk flest ser på dette som bagateller, men for meg er det ikke annet enn en stor skuffelse å gå fra en problemfri hverdag med mitt GTX285 over til dette her, hvert fall ettersom jeg egentlig opplevde akkurat det samme for en tid tilbake da jeg gikk fra et problemfritt 8800GTS over til et lite helvete med HD4870 som til slutt gikk i retur.

Så skal ta med et nytt HD5870 fra jobben for å teste om det fungerer noe bedre, hvis ikke så går HD5870 i retur også blir det et GTX480, tar heller en problemfri men varm hver dag fremfor dette hvert fall.

Lenke til kommentar

Litt forskjell på å kjøre et par 120mm / 140mm vifter på lav RPM kontra det å ha skjermkort, prosessorvifte osv på forskjellige størrelser som spinner rundt på høy RPM for å kvitte seg med varme?

Med en stor og fin radiator og gode komponenter i et vannkjølingsystem så klarer du jo fint å holde lavere temperaturer enn selv med det gjeveste innen luftkjøling på full pinne, selv med noen få store vifter på radiatoren som spinner rundt på minimal hastighet som er nærmest umulig å høre.

De fleste i dag har jo vifte på PSU, prosessor, 1-2 skjermkort, tre - fem i kabinettet osv osv.. Når flere av disse gjerne fort er av typen ikke så veldig stillegående 80mm osv, samtidig som du da er oppe i et såpass stort antall vifter så klart det støyer, litt forskjell fra vannkjøling hvor du stort sett kan kutte ut alt av vifter minus PSU og de som er på radiatoren (kommer selvsagt litt an på hvor komplett vannkjølingsystem du kjører da)

BREMS. Viktig element mangler. Penger.

Tenk litt på hvor mye dette koster. Radiator er minst 1000 kroner og ofte er det DYRE vannblokker i tillegg. Skal alt være så stille og flott som du vil ha det er det enda dyrere. Nei, jeg holder meg til vifter og har sikkert 8 stk inne i kabinettet nå, men merker ikke mye til støy når jeg driver med ting...

Lenke til kommentar

Hehe, nå argumenterte jeg ALDRI for at vannkjøling som et noe som helst økonomisk fornuftig alternativ eller noe sånt, ville bare få frem at vannkjøling i 9 / 10 tilfeller vil kjøle bedre og støye betraktelig mindre enn kraftig luftkjøling om du har et godt og gjennomført oppsett wink.gif

Har selv alltid vært en stor fan av vannkjøling og har ved MANGE anledninger holdt på å investere i dette selv, men det bikker litt imot økonomisk med tanke på alt det andre snasne jeg kan få for prisen av et komplett og godt vannkjølingoppsett, for ikke å snakke om at tilgjengeligheten her i landet er mildt sagt elendig så du må bestille fra USA eller andre land, noe som fort kan by på enda høyere prislapp i form av moms og avgifter.

Skal du først ha et skikkelig oppsett må du ha en god pumpe, en stor og god radiator (om ikke to radiatorer, kommer helt an på hvor mye du skal kjøle ned), slanger, vanntilsetning, vanntank osv osv.. Også må du jo tilslutt av blokker som ikke vokser på trær de heller, spesielt ikke til flukande ny maskinvare som GTX480 osv..

Total snakker vi fort 3'500kr+ MINIMUM om du skal ha et skikkelig oppsett for hele systemet (tenker da prosessor, skjermkort og kanskje til og med hovedkort kombinert med skikkelig radiator(er) + pumpe) og det er jo ikke småtterier.

Men så er vannkjøling en dyr investering til å starte med, men ikke så dyrt å fikse på i etterkant, det går mye penger på radiator, vanntank, pumpe osv.. Men dette er ting du stort sett kjøper en gang, det å skaffe ny vannblokk for hver gang du eventuelt bytter sokkel eller skjermkort er strengt tatt ikke så voldsomt dyrt tatt i betraktning hvor mye det koster for skjellige luftløsninger i dag, det gjeveste fra Noctua, Thermalright osv.. er jo ikke akkurat billig og vannblokker fra utlandet koster ikke stort mer om du er heldig å slipper unna momsen.

Og du ender jo da opp med noe som kjøler langt mer effektivt, potensielt utvikler langt mindre støy og tar mindre plass i kabinettet (med tanke på en vannblokk på skjermkortet knapt bygger noe som helst sammenlignet med dagens massive stock kjølere og enda verre blir det om du skifter kjøleløsning, mitt GTX285 går over tre spor i kabinettet med vifta montert på!)

Lenke til kommentar

Ser fortsatt ingen kort tilgjengelige i butikken enda :

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10488&mfr=&filter=A00247.K279785.A03616.K144543.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10488&mfr=&filter=A00247.K279783.A03616.K144543.

Med andre ord var 26 mars definitivt en papirlansering.

Datoene varierer mellom 1 Mai og 1 Juni der.

Blir spennende å se hvordan prissituasjonen blir på det tidspunktet og om kortet fortsatt vil være "anbefalt" da.

Lenke til kommentar

Men ATI sitter ikke på latsiden og har flere bekreftedet 5870 2gb Eyefinity x6. Ser ut som de fikk inn noen i dag som har gått ut (stod bekreftet dato til i dag på Saphire 5870 2gb på komplett i går). nVidia for satse på lowend-midrange og komme knallhardt tilbake på ved neste anledning\oppragdering på highend fronten ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Her er en video som viser at GTX480 ikke egentlig bråker så mye eller blir så varm. Nei, nvidia den blir ikke like bråkete eller varm som før, men den bråker noe satans mye og blir helsikkes varm forde. Pluss at man må ha tower til 1400kroner og sikkert noen vifter til. Penger er glemt igjen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Jeg håper noen snart lager en variant med en mer fornuftig kjøleløsning, for min del gjør det ikke noe at den tar litt plass.

GTX 470 får en "Twin Frozr II" løsning i slutten av måneden(Ifølge msi sin twitter account)

Lenke til kommentar

Enig.. driverproblemer ??????!?

Nå vet ikke jeg om mine problemer er direkte driver relatert eller om hele skjermkort mitt er bogus, men nok engang har jeg endt opp med mer frustrasjon på mine 2-3uker med HD5870 enn jeg har hatt med mine 6mnd med GTX285 og slik var den når jeg forsøkt meg på HD4870 når det var ferskt på markedet også, gav med langt mer hodebry enn jeg opplevde med 8800GTS som jeg byttet ifra.

Så skal ta med et nytt HD5870 fra jobben for å teste om det fungerer noe bedre, hvis ikke så går HD5870 i retur også blir det et GTX480, tar heller en problemfri men varm hver dag fremfor dette hvert fall.

Ser du lister opp masse problemer med hdmi lyd og bilde som jeg ikke har noen erfaringer fra selv ettersom jeg har en egen dedikert htpc med et skjermkort jeg føler passer bedre til det, i form av støy og effekt kontra 58xx serien .

Men angående driverproblemer i spill med 1 stk. 5870 så har iallefall ikke jeg opplevd noen og jeg har hatt kortet siden det kom ut. Jeg har derimot opplevd mye tull med både 7950gx2, 8800gt SLI, 3870x2 og 9800gx2 og sli. Av og til fungerer det tilnærmet smertefritt, og andre ganger er det bare ræva. Kan jo virke nvidia har vært litt flinkere å levere gode SLI profiler, enn Ati med CF profiler. Forhåpentligvis er dette blitt litt bedre etter at profilene ble skilt ut hos Ati også. Men høres jo ut som du allerede har gjort deg opp en mening om at Nvidia er bedre selv uten å ha testet 480 enda så da er det vel bare å kjøpe. Kan jo nevne at jeg ikke har hatt noe særlig problemer med noen av merkene når jeg kun har kjørt med et kort i pcen, selv forbanner jeg for tiden Nvidia siden de nekter meg å kjøre mitt gamle 8800gt som fysikk og Cuda kort uten å drive å hacke drivere, noe som bare fungerer delvis. Dette er råttent elendig når jeg tross alt har betalt for funksjonaliten uten å ha krysset av for at jeg kun skal få den når jeg kun har Nvidia skjermkort i pcen.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Snakker om "paper-launch"! Er det noen som overhode har sett et eneste GTX480 som lagervare hos noen norske leverandører?

Har hatt mitt EVGA GTX480 i bestilling fra første stund som Norek smelte den opp på nettsidene sine, men ikke noe som helst tegn etter det enda?

Er det overhode realistisk å håpe på at det dukker opp før sommerferien?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...