Gå til innhold

Test: Nvidia Gefore GTX 480

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skuffet over: ytelse, varmeutvikling og støy..

Imponert over: DX11 ytelse var veldig bra.

Tenkte vi varme da vi så varmerør stikkende ut av referansebildene som ble lekket? JA! Dette er rett og slett for dårlig et halvt år etter ATI's DX11 kort. Jeg har et 5870 inne til reparasjon pga tap av signal til skjerm og kjørte 3 skjermer og 5760x1080 og 4 aa på BF BC2 med over 60 FPS.

Er storfornøyd med kortet rent bortsett fra at det måtte inn en tur.. :whistle:

Tror nok ATI kommer med nye kort til høsten som slår GTX480 ned i støvlene før det gjør seg som varmovn..

Lenke til kommentar

Det ble vel litt som forventet. Litt bedre enn HD5870 ytelsesmessig, men ikke noe særlig mer for pengene med tanke på pris, støy, strømforbruk.

Jeg må og si testen virket litt favoriserende, selv om det er skummelt å si når jeg foretrekker ATI selv.

Hver eneste fordel til HD5870 ble bortforklart på en eller annen måte, sånn som den store seieren i 3D-mark som ikke burde telle fordi "ATI pleier å gjøre det bra i 3D-mark". 3D mark vantage derimot var "representativ på tvers av konkurrentene" ettersom GTX480 gjorde det bedre. WTF??

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt et 8800GTX og nå gått over på 5750, så har jeg funnet ut at det er 100 ganger bedre å ha et stillegående kort med lavt forbruk enn et varmemonster. 10% bedre ytelse for masse bråk og varme er ikke verd det.

Sitter på ett 8800GTX kort selv, og hadde planer om å kjøpe nvidia når fermi kom, men det blir nok heller en Radeon 5870 på meg gitt.

Synd, for jeg har alltid likt nvidia :/

Endret av seaweed
Lenke til kommentar

Her er 2 sikkelige tester av GTX 480

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fermi/1.html

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/30297-nvidia-geforce-gtx-480-review.html

Det som jeg syns er rart at noen spill så ligger GTX480 over 20-50fps en 5870 mens andre spill så ligger de likt. Det må være drivere som ikke er helt modne enda tror jeg. Men jeg liker ikke orginal kjøleren på noen av skjermkorta så jeg kjøper alltid skjermkort som har kjøleren fra produsenten på grund av mye mindre støy som er viktigst og fordel med mindre temeperatur også.

Men ingen tvil at ATI 5850, 5870 og 5970 er bedre kjøp nå i forhold til pris og ytelse.

Anbefaler Powercolor HD 5850 PCS+ 2300kr 2stk av de så blir det bra

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5850_PCS_Plus

Eller dette Powercolor HD 5870 PCS+ 3150kr på lager faktisk på komplett blir nok 2 slike på meg.

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5870_PCS_Plus

Her er flere tester på de produsentene som har egne kjølere.

http://www.testseek.com/computers/graphic_cards/pci-express/powercolor_radeon_hd_5850_pcs_1gb_gddr5_pcie_ax5850-1gbd5-ppdh-p-b97de5a1-9cfa-15bc-bfca-bbca0fbdbbc7.html

http://www.testseek.com/computers/graphic_cards/pci-express/sapphire_radeon_hd_5850_toxic_edition_1gb_gddr5_pcie-p-c2fedd66-6168-d666-5f5f-678ffb4bea99.html

http://www.testseek.com/computers/graphic_cards/pci-express/sapphire_radeon_hd_5870_vapor-x_1gb_pcie_21161-03-p-341dd83e-12e8-8303-74ec-fd2de515938a.html

Det er veldig synd at ingen produsent har montert egen kjøler på 5970 da hadde nok mange kjøpt det skjermkortert. Er fordell med bare 1 skjermkort i pcen syns jeg for de andre skjermkortert ligger litt for tett det andre.

Sorry at jeg skriver så langt og at jeg har sikkert skrivefeil osv. Men nå har dere noen linker å se på -)

Lenke til kommentar

Vites det om GTX 470 og 480 har 1/2 DP-ytelse (relativt til SP-ytelse altså), eller er DP-ytelsen begrenset på forbrukermodellen som noen rykter skulle ha det til, slik at kun Fermi (dvs. proff-kort) har 1/2 DP-ytelse?

I følge en random slashdot kommentar så var visst DP nerfet til 1/4 av maks kapasitet. Ganske så skuffende, egentlig.

Ja hvis det er tilfellet vil jeg garantert ikke kjøpe et GF100-kort, ellers kunne det faktisk vært interessant å ha både et HD5870 og et GTX470/480. Men det er litt merkelig at det ikke nevnes at DP-ytelsen er nerfed i noen av artiklene jeg har lest, mens de fleste av dem nevner den gode DP-ytelsen til arkitekturen generelt sett.

Men så er det jo fullt mulig at Nvidia har "glemt" å nevne det i pressematerialet (evt. kan det jo også være at GF100 faktisk har full DP-ytelse).

Lenke til kommentar

Hver eneste fordel til HD5870 ble bortforklart på en eller annen måte, sånn som den store seieren i 3D-mark som ikke burde telle fordi "ATI pleier å gjøre det bra i 3D-mark". 3D mark vantage derimot var "representativ på tvers av konkurrentene" ettersom GTX480 gjorde det bedre. WTF??

Se på andre reviews av GTX 480 hvor de tester 5870 med Catalst 10.3. Da scorer 5870 høyere en 480. Hw.no som bruker tall fra 5870 testen fra 2009. Med dagens 10.3 driver så kan du sikkert plusse på 2000 poeng på Vatage scoren til Hw.no for 5870..

Lenke til kommentar

Tror nok ATI kommer med nye kort til høsten som slår GTX480 ned i støvlene før det gjør seg som varmovn..

Neste versjon av Fermi-arkitekturen er også under utvikling. Vet ikke om noen her husker R600 (HD 2900XT) det var også kraftig forsinket, og da tok det vel kun et halvt år før etterfølgeren RV670 (HD 37x0) var klar.

Tror jeg venter og ser hva Intel kommer med denne runden før jeg bestemmer meg :p

Intel kommer ikke med noe i "denne runden".

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig diehard nVidia fanboy så det holder, men dette var egentlig en solid nedtur.

Har gått og ventet på dette lenge, men nå ser det ut som jeg heller drøyer oppgraderingen, er ikke verdt pengene sett opp imot ytelse :-(

(Men det blir ikke noe ATI på meg uansett) ;-)

Lenke til kommentar

Vites det om GTX 470 og 480 har 1/2 DP-ytelse (relativt til SP-ytelse altså), eller er DP-ytelsen begrenset på forbrukermodellen som noen rykter skulle ha det til, slik at kun Fermi (dvs. proff-kort) har 1/2 DP-ytelse?

I følge en random slashdot kommentar så var visst DP nerfet til 1/4 av maks kapasitet. Ganske så skuffende, egentlig.

Ja hvis det er tilfellet vil jeg garantert ikke kjøpe et GF100-kort, ellers kunne det faktisk vært interessant å ha både et HD5870 og et GTX470/480. Men det er litt merkelig at det ikke nevnes at DP-ytelsen er nerfed i noen av artiklene jeg har lest, mens de fleste av dem nevner den gode DP-ytelsen til arkitekturen generelt sett.

Men så er det jo fullt mulig at Nvidia har "glemt" å nevne det i pressematerialet (evt. kan det jo også være at GF100 faktisk har full DP-ytelse).

I ren nysgjerrighet, hva skal du med DP ytelsen?

For de typiske kundene som er interessert i Dual Prescition så er Tesla-kortene uansett mest aktuelle.

Lenke til kommentar

En slashdot kommentar er ikke så veldig troverdig, men har ikke sett noe om det fra andre kilder, og det er jo ikke akkurat uvanlig for nvidia å gjøre slike ting på "gamer" kortene.

Husker enda de GF2 kortene (tror det var gf2 iallefall), som med litt lodding og en bios flash (bios beregnet på et pro kort) plutselig hadde flere ganger høyere ytelse i proffe CAD programmer.

Lenke til kommentar

Stor fan av nvidia, men dette var seriøst helt bak mål. Hvordan kan de gi ut noe slikt til den prisen? Jeg hadde derimot himlet med øynene om GTX480 kostet 3.000-3.200, men dette var forferdelig skuffende etter så lang venting.

Hva er ytelsen og prisen på GTX470? Er den mer konkurransedyktig mot ATI sine kort?

Lenke til kommentar

Det som jeg syns er rart at noen spill så ligger GTX480 over 20-50fps en 5870 mens andre spill så ligger de likt. Det må være drivere som ikke er helt modne enda tror jeg.

Dette har med Fermi's arkitektur å gjøre, det er enkelte spill som favoriserer ATI's HD58xx arkitektur og motsatt, dette er det lite drivere kan gjøre med. Det er vel nevnt i en del litt mer forklarende artikler at shaderintensive spill favoriserer HD58xx, ergo så blir utfallet slik man ser nå..

Dette er nok et bevisst valg av Nvidia, enten det er tvunget frem av manglende plass på 40nm, eller om det er helt frivillig, så kommer det neppe som noen overasskelse for de "grønne" utviklerne...

Lenke til kommentar

Stor fan av nvidia, men dette var seriøst helt bak mål. Hvordan kan de gi ut noe slikt til den prisen? Jeg hadde derimot himlet med øynene om GTX480 kostet 3.000-3.200, men dette var forferdelig skuffende etter så lang venting.

Hva er ytelsen og prisen på GTX470? Er den mer konkurransedyktig mot ATI sine kort?

Koster det samme som HD5870 circa, og ligger rundt HD5850 ytelsen i snitt (uten at jeg har tittet så nøye på dette), men denne vil de nok lettere kunne prisette riktig for å konkurrere med rette ATI kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...