opticus Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 heisann jeg legger merke til at hovedkortet har en liten led lampe som lyser når pc'n er avslått, jeg vil gjerne ha strøm fra psu selv om pc er slått hvis dette er mulig til en led pære til. er det strøm i noen av koblingene på psu selv om det er skrudd av? i så fall hvilken pin er dette? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) http://www.smpspowersupply.com/connectors-pinouts.html +5VSB har spenning, vanligvis max 1A. Endret 27. mars 2010 av Ned Flanders Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Den strømmen som er påskrudd hele tiden i en PSU er 5V delen til hovedkort. Det er denne som går til av og på knappen på kabinettet. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 takk for tilbakemeldinger, regner med jeg kan benytte meg av 5v sb delen. men det er pinne 14+15 som går til av og på knappen ? kortslutting av disse starter hvertfall en psu. trodde hovedkortet bare var avhengig av 5v sb spenning for å starte, men den benyttes vel ikke til start/stop funksjon. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 PS_ON# er aktivt lavt, dvs. at du må koble pinnen til jord for å slå på PSU. Det er derfor det virker når du kortslutter pinnene du nevner. Ikke kjør PSU for lenge uten noen last, de fleste må ha en minimumslast ellers ødelegges de. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 ja, kjører litt forbruk på 12v så den skal ha litt å jobbe med Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 ... men det er pinne 14+15 som går til av og på knappen ? Nei, av/på knappen er ikke koblet til PSU. PS_ON er koblet til en krets på hovedkortet (Super I/O). Av/på knappen er også koblet til denne kretsen. Det er mange kretser som er koblet til 5VSB. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Det er da ikke spenning fra PSU til lampen på HK hvis PSU er skrudd av (bryter bak på PSU).? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Nei, men da har du to brytere. Den bak på PSU er ikke påkrevet, den tilsvarer å trekke ut strømkabelen. Men alle PCer har en trykknapp (impuls type) for av/på. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Er jo selvfølgelig klar over det, men TS sa jo at PSU var avslått (som for meg betyr å skru av brytern/dra ut ledningen) Lenke til kommentar
opticus Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) nei, psu var avslått, ikke brutt strømmen, jeg er klar over at psu ikke er en egendrevet kraftstasjon og den vil jo selvfølgelig ikke kunne levere strøm uten at det er koblet til strøm, så du kan da umulig mene det du sier? det gir jo ingen mening overhode EDIT: jeg setter pris på tilbakemelding, og jeg har fått svar på det jeg trengte og det var at 5vsb gir spenning selv om psu er avslått, at man bryter strømmen til psu ser jeg på som selvsagt at ingen tror at noen tror at vil gi spenning til noe som helst. Endret 27. mars 2010 av opticus Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 ... men det er pinne 14+15 som går til av og på knappen ? Nei, av/på knappen er ikke koblet til PSU. PS_ON er koblet til en krets på hovedkortet (Super I/O). Av/på knappen er også koblet til denne kretsen. Det er mange kretser som er koblet til 5VSB. Her må en virkelig være forsiktig med hva en skriver ellers kommer han her og får oppklart det som ikke trenger oppklaring. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Ikke kjør PSU for lenge uten noen last, de fleste må ha en minimumslast ellers ødelegges de. Dette har jeg aldri hørt om, har selv kjørt PSU lenge med ubetydelig last over lengere tid(her snakker vi mA). Har du en kilde å vise til eller er det noe "alle" vet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Hvem vet hva som trengs av oppklaring eller ikke? Best å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Det er velkjent at switchmode PSU trenger minimumslast for å fungere. Men det er lenge siden PC PSU'er fikk dette innebygd. Har dog aldri hørt at de ble ødelagt? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Ikke kjør PSU for lenge uten noen last, de fleste må ha en minimumslast ellers ødelegges de. Dette har jeg aldri hørt om, har selv kjørt PSU lenge med ubetydelig last over lengere tid(her snakker vi mA). Har du en kilde å vise til eller er det noe "alle" vet? Les hva det står: "de fleste må ha en minimumslast ellers ødelegges de". Det er ikke det samme som å si at det kommer til å skje, dessuten sier trådstarter ingenting om hvor gammelt det er. Du er vel så pass kjent med hans strømforsyningen at du vet den ikke behøver ekstern last. Tråden har kommet helt bort fra det den startet med, om du følger den virket det som om trådstarter var fornøyd med svarene han hadde fått helt til en ved navn Hårek som ikke ser ut til å ha lest de foregående innleggene for å "oppklare" en ting som ikke var del av det opprinnelige spørsmålet. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det er velkjent at switchmode PSU trenger minimumslast for å fungere. Men det er lenge siden PC PSU'er fikk dette innebygd. Har dog aldri hørt at de ble ødelagt? Refererer bare fra Intel's ATX12V Design Guide, dessverre ikke på norsk. Du kan finne den her: http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5CATX12V_1_3dg.pdf Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Du refererer hva? Jeg ser en link til dokumentet, men ingenting om hva du referer til. Og det jeg finner viser tvert imot at det du sier er feil: "No damage or hazardous condition should occur with all the DC output connectors disconnected from the load." Lenke til kommentar
opticus Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 bare for å presisere så har jeg fått svar på det jeg lurte på, diskusjonen som pågår her er helt utenfor det tråden handler om for de som måtte snuble innom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå