Gå til innhold

Harddisk-crash + mac

Anbefalte innlegg

Hei.

Min iomega 1tb harddisk sluttet plutselig å virke for litt siden. Eller den lyser og summer, men den vil ikke vise seg på maskinen. Den vil ikke vise seg på min MacbookPro eller i windows. Jeg har prøvd å skru opp harddisken og koble den opp mot hovedkortet på en stasjonær PC med en satakabel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502421 (en slik) men harddisken vil fremdeles ikke vise seg på maskinen. Grunnen til dette tror jeg er fordi jeg har brukt harddisken som en Time Machine enhet på macen og da er den vel låst til mac så den ikke kan vise seg i windows. Jeg kan jo ikke koble den til macen med satakablen heller.. Dette er for meg en veldig vanskelig problemstilling. Jeg må virkelig ha de tingene som ligger på den!! Vet ikke om jeg forklarte problemstillingen bra nok. Spørr! trenger svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kunne bruka Time Machine-diskar som vanlege harddiskar. Både Mac og PC skal kunne identifisera dei. Om du koplar disken til SATA-kontakten i ein stasjonær PC (evt. via eSATA), skal Windows-PCen kunne identifisera disken i BIOS. Veit du om den gjer det? For om ikkje ein gong BIOSen kan "sjå" eller oppdaga harddisken, kan ting tyda på at elektronikk-delen av disken er øydelagd.

Om BIOS identifiserer disken fint, bør du vurdera å kjøpa SpinRite som kanskje kan fiksa eventuelle øydelagde sektorar på platene (ut over det diskverktøyet i Mac eller Windows vil klara).

Lenke til kommentar

... harddisken vil fremdeles ikke vise seg på maskinen. 

Du har kanskje bare sett i 'Min Datamaskin'?

Det viser seg at 'folk flest' aldri har hørt om Diskbehandling. Der vil alle disker vises, hvis de fungerer. Om de så kan leses er en annen problemstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...