IQ84 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Damn, samme skala som andre verdenskrig og Napoleon krigene? Skal se om jeg finner en bra bok om emnet. Takker for svar! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Det er ektremt vansklig å finne gode bøker om 30års krigen, du finner noen kjenereller bøker, og det finnes vist noen gammle skjeldene bøker på svensk om den svenske krigen. Men fordi nesten ingen kunne lese å skrive på den tiden, er det ofte veldig lite info når det kommer til detaljer. Ta en titt her en tråd om 30 års krigen https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1434688 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 På norsk så kom det en rimelig tykk bok om trettiårskrigen kalt "Ufredsår" av Peter Englund. Denne har jeg lest; den fokuserer på svenskenes rolle i krigen og kan som sådan være interessant for nordmenn, samt at den tar for seg epoken generelt slik at man ikke trenger å kunne spesielt mye om Europa på 1600-tallet for å komme inn i den. På engelsk om det en ny historie om trettiårskrigen for ikke så lenge siden, som er en av de første nye på lang tid, kalt "Europe's Tragedy: A History of the 30 Years War". Denne planlegger jeg å lese. Boken beskrives på Amazon: "The horrific series of conflicts known as the Thirty Years War (1618-48) tore the heart out of Europe, killing perhaps a quarter of all Germans and laying waste to whole areas of Central Europe to such a degree that many towns and regions never recovered. All the major European powers apart from Russia were heavily involved and, while each country started out with rational war aims, the fighting rapidly spiralled out of control, with great battles giving way to marauding bands of starving soldiers spreading plague and murder. The war was both a religious and a political one and it was this tangle of motives that made it impossible to stop. Whether motivated by idealism or cynicism, everyone drawn into the conflict was destroyed by it. At its end a recognizably modern Europe had been created but at a terrible price." Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Fin tråd, gunfreak. De fleste historie bøkene jeg har lest er også av svensker. Etter å ha lest en anmeldelse av Ufredsår, tror jeg at jeg kjøper den. Svenskene interesserer meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå