Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Her Jacques Marie Alfred Gaston Faure (født 2. mars 1904 i Bordeaux, død 9. april 1988 i Paris) var en idrettsmann og fransk general i hæren. Faure kjempet i 1940 i det fransk-polske ekspedisjonskorpset i Norge. Han utmerket seg i slaget om Narvik og ble for dette tildelt Krigskorset, Norges fremste utmerkelse. http://no.wikipedia.org/wiki/Jacques_Faure René Morel (født 6. desember 1908 i Granges-sur-Vologne, død 8. mai 1974 samme sted) var en fransk general. Han er kjent for sin innsats under andre verdenskrig, da han som kaptein deltok i det franske ekspedisjonskorpset som ble satt inn i slaget om Narvik. Morel ble tildelt det norske Krigskorset med sverd for sin innsats der. http://no.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Morel er noen andre lite kjente franskmenn som gjorde en innsats i Nord Norge. Endret 8. februar 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Historien viste jo at kommunistenes Røde arme var befriere og ikke angripere. Tviler på at noen millioner polakker er enig i det utsanget der, for å ikke snakke om millioner av andre østuropeere. Faktum er at vi hadde jævlig flaks at soviet trakk seg ut av norge, hadde det ikke vært for vår strategiske kyst, så hadde ikke vesten brydd seg nok om oss til at de var villige til å gå til krig mot soviet over oss. Og da hadde ikke soviet giddet å trekke seg ut. Å si komunistene var befriere er en ganske tygg ting å si, viss man vet om hva øst europa gikk gjennom etter krigen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Eg har rydda opp i litt tull. Hald tråden til emnet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Tviler på at noen millioner polakker er enig i det utsanget der, for å ikke snakke om millioner av andre østuropeere. Jeg snakker kun om det som skjedde i Norge og intet annet. Det er vanskelig for oss å granske hjerter, hjerner og nyrer til døde personer. Vi kan alltid spekulere i motiver. Jeg konstaterer kun fakta. Den røde arme kastet ut nazistene og trakk seg tilbake. Det er nok vanskelig å svelge dette for noen høyrevridde på dette forumet. Jeg er personlig liberal sosialdemokrati. Jeg stemmer Ap eller Venstre. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Ah ok, never mind then Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Tviler på at noen millioner polakker er enig i det utsanget der, for å ikke snakke om millioner av andre østuropeere. Jeg snakker kun om det som skjedde i Norge og intet annet. Det er vanskelig for oss å granske hjerter, hjerner og nyrer til døde personer. Vi kan alltid spekulere i motiver. Jeg konstaterer kun fakta. Den røde arme kastet ut nazistene og trakk seg tilbake. Det er nok vanskelig å svelge dette for noen høyrevridde på dette forumet. Jeg er personlig liberal sosialdemokrati. Jeg stemmer Ap eller Venstre. Norge var ikke et særlig attraktivt land å beholde etter krigen. Hadde vi funnet oljen noen tiår tidligere for eksmpel er det absolutt ikke sikkert at Sovjet hadde forlatt landet like fort som de gjorde. Det var også en stor andel kommunister i Norge etter krigen, så relasjonene med Sovjet var gode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Er der mulig å konstatere fakta og slutte å spekulere, eller faller det noen av dere tungt for brystet? Lenke til kommentar
Ushine Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg svarer Adolf Hitler 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Zhukov FTW! Hitler har jo uttalt selv om han hadde generaler som Zhukov, ville han vunnet krigen for lenge siden. Sei mye når ein har SÅ mye respekt av fienden. Btw. Syns det er latterlig å snakke kva polakker er enig i eller ikkje. Russara befridde dei frå Nazi-Tyskland. Det er faktum. Alternativet var å gå rundt dei og la dei vere igjenn i Aushwitz saman med tyskara. Idiotisk å påstå noe annet enn at dei var befridd. Takk og pris Russland, ellers så ville vi skrevet på tysk no. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2012 Russland befridde ikke Polen, de tok over polen, ja de måtte gjennom polen for å nå tyskland, men de trengte ikke beholde polen etter krigen, tusenvis på tusenvis av polakker kunne aldri dra hjem til polen fordi dem ville bli arrestert eller drept av russerne Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Napoleon Han forbredde seg i flere måneder før vært felttog, og han lekte med keiserne av Russland og Østeriket i slaget ved Austerlitz. Napolen var også voldsomt karismatisk og synet av han var nok til å skremme penisen av motstanderen. Aleksander den store Tapte aldri et slag, var flink med proppeganda. Knuste alle som gikk imot han og behandlet alle som hjalp han godt. Det førte til at mange byer overga seg uten kamp. Han ledet alltid fra fronten og nektet å drikke når soldatene var tørste. Mange så på han som en gud. Han har inspirert mange seinere ledere. Han startet med en hær på ca. 40000 og overvant 750000 asiatiske soldater. Riktig nok ble han litt sprø mot slutten. Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Og foresten, gidder noen av de som har skrevet Hitler å forklare hvorfor? Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Zhukov FTW! Hitler har jo uttalt selv om han hadde generaler som Zhukov, ville han vunnet krigen for lenge siden. Sei mye når ein har SÅ mye respekt av fienden. Btw. Syns det er latterlig å snakke kva polakker er enig i eller ikkje. Russara befridde dei frå Nazi-Tyskland. Det er faktum. Alternativet var å gå rundt dei og la dei vere igjenn i Aushwitz saman med tyskara. Idiotisk å påstå noe annet enn at dei var befridd. Takk og pris Russland, ellers så ville vi skrevet på tysk no. I Russland for de fleste Zhukov er selfølgelig en stor general, men mange beskylder ham over de store tap mot nazi-fiende. I denne filmen russiske historiker, forskere beskylder ham over formange liver til soldater gikk tapt, fordi han ikke sparte dem: http://www.youtube.com/watch?v=llyzCMLlScc Navnet til filmen er ordene til Zhukov (veit ikke selv men det står her), Zhukov: "Ikke spar soldater ...full versjon". Han beskrives av selv russere som en brutal mann... det er litt rart. Men samtidig godtar de i denne filmen at han var den eneste som sa det han mente til Stalin rett ansikt til ansikt. Endret 27. mai 2012 av vestenersnill Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Var ikke de rusiske/sovjetiske generalene ganske dårlige over hele linja? Etter Moskvaprosessene var det vell ikke særlig mange som turte å stikke frem hodet og komme med nødvendige tiltak og jeg har inntrykk av at russiske militære seiere først og fremst dreide seg om overlegenhet i antall, at Hitler hadde noen vanvittige ultimatum, samt vær og terreng. Lenke til kommentar
vestenersnill Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Men de hadde store både folkeressurser og og annet, men mange tror at uten amerikanske hjelp ting var dårlig, men før krigen, Sovjetunionen hadde mye mer våpen og soldater enn nazi Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 En personlig favoritt er Robert Guiscard eller Robert de Hauteville (1015 - 1085), som med en liten gruppe normannerriddere klarte å slå ut alle stormaktene i krigen om Sør-Italia og Sicilia på 1000-tallet, og samlet et område som hadde vært oppstykket helt siden Vest-Romerrikets fall til ett rike. Zhukov FTW! Hitler har jo uttalt selv om han hadde generaler som Zhukov, ville han vunnet krigen for lenge siden. Sei mye når ein har SÅ mye respekt av fienden. Der kom Zhukov, ja. Etter å ha lest flere poster der de tyske kommandantene blir rost opp i skyene til tross for at krigsinnsatsen endte med tap (og ja, jeg vet at det ikke hadde noe med disse personenes taktiske dyktighet å gjøre) så lurte jeg på når sovjetgeneralene skulle få sin del av kaka, da de faktisk vant krigen for de allierte. Jeg legger merke til at mange har vokst opp med den myten at sovjet kun vant fordi de pøste på med kanonmat helt til fienden gikk tom, men faktum er at de i krigens sluttfase var taktisk overlegne tyskerne og da særlig pga. Zhukov, selv om jeg også synes Rokossovski bør nevnes. Russland har generelt hatt mange gode militære ledere helt siden Peter den Stores dager og i sum synes jeg deres militærhistorie er vel så imponerende som den til de fleste av de andre, store europeiske militærnasjonene, om ikke mer. 1 Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Noen som gidder å gi meg noen navn på interisante generaler, konger eller kriger fra 1600 tallet til opplysningstiden? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Zhukov FTW! Hitler har jo uttalt selv om han hadde generaler som Zhukov, ville han vunnet krigen for lenge siden. Sei mye når ein har SÅ mye respekt av fienden. Btw. Syns det er latterlig å snakke kva polakker er enig i eller ikkje. Russara befridde dei frå Nazi-Tyskland. Det er faktum. Alternativet var å gå rundt dei og la dei vere igjenn i Aushwitz saman med tyskara. Idiotisk å påstå noe annet enn at dei var befridd. Takk og pris Russland, ellers så ville vi skrevet på tysk no. I Russland for de fleste Zhukov er selfølgelig en stor general, men mange beskylder ham over de store tap mot nazi-fiende. I denne filmen russiske historiker, forskere beskylder ham over formange liver til soldater gikk tapt, fordi han ikke sparte dem: Navnet til filmen er ordene til Zhukov (veit ikke selv men det står her), Zhukov: "Ikke spar soldater ...full versjon". Han beskrives av selv russere som en brutal mann... det er litt rart. Men samtidig godtar de i denne filmen at han var den eneste som sa det han mente til Stalin rett ansikt til ansikt. Tja. Det var vel slik at seier måtte skaffast, koste kva det vil koste. Med tap så ville det vert Nazi-Europa med arbeidsleiera for dei fleste. Når ein setter det i perspektiv mot Aushwitz-framtid, så var det smart av han å ofre soldater. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 En personlig favoritt er Robert Guiscard eller Robert de Hauteville (1015 - 1085), som med en liten gruppe normannerriddere klarte å slå ut alle stormaktene i krigen om Sør-Italia og Sicilia på 1000-tallet, og samlet et område som hadde vært oppstykket helt siden Vest-Romerrikets fall til ett rike. Zhukov FTW! Hitler har jo uttalt selv om han hadde generaler som Zhukov, ville han vunnet krigen for lenge siden. Sei mye når ein har SÅ mye respekt av fienden. Der kom Zhukov, ja. Etter å ha lest flere poster der de tyske kommandantene blir rost opp i skyene til tross for at krigsinnsatsen endte med tap (og ja, jeg vet at det ikke hadde noe med disse personenes taktiske dyktighet å gjøre) så lurte jeg på når sovjetgeneralene skulle få sin del av kaka, da de faktisk vant krigen for de allierte. Jeg legger merke til at mange har vokst opp med den myten at sovjet kun vant fordi de pøste på med kanonmat helt til fienden gikk tom, men faktum er at de i krigens sluttfase var taktisk overlegne tyskerne og da særlig pga. Zhukov, selv om jeg også synes Rokossovski bør nevnes. Russland har generelt hatt mange gode militære ledere helt siden Peter den Stores dager og i sum synes jeg deres militærhistorie er vel så imponerende som den til de fleste av de andre, store europeiske militærnasjonene, om ikke mer. Hva legger du i at de var taktisk overlegne? At de satt på utstyr og ressurser samt mannskap som helt i slutten av krigen gjorde dem overlegne de tyske reservene tviler jeg ikke på, men doktrinemessig var trossalt tyskerne milevis forran så og si alle andre i hele verden. Jeg er fortsatt spent på hva man legger vekt på når de russiske generalene nevnes. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Noen som gidder å gi meg noen navn på interisante generaler, konger eller kriger fra 1600 tallet til opplysningstiden? 30-årskrigen fra 1618 til 1648 var krigen over alle kriger i tiden før opplysningstiden, slik WW2 er for vår generasjon og napoleonskrigene var før. Den stod mellom det tyske keiserriket og Spania på den ene siden, mot Sverige og Frankrike på den andre, og endte med tap for førstnevnte og begynnelsen på svensk og fransk storhetstid. I utgangspunktet handlet krigen om religion; protestanter mot katolikker i Tyskland, men da Frankrike gikk inn på svensk side gikk det over til å bli en rent politisk krig mot Habsburg-familiens innflytelse i Europa. De store navnene involvert var blant andre kong Gustav II Adolf av Sverige, Kardinal Richelieu, den franske strategen Turenne og de tsjekkiske generalene Wallenstein og Tilly, og særlig svenskene utmerket seg militært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå