Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows Server 2003 krav

Anbefalte innlegg

Men hvordan tror du det hadde gått med en Windows maskin som ikke fikk sikkerhetsoppdateringer? Jo - lett å bryte seg inn i fordi feilene blir kjent. Samme med Linux for den saks skyld. Så de trenger oppdateringer.

Alle systemer trenger kontinuerlig oppdatering. Det er fortsatt lettere å oppdatere en Windows maskin (bare man kunne stole på oppdateringene) enn dei fleste linux systemene. Spesielt om programmene er installert fra source... Linux trenger et koordinert og universellt system for varsling og utrulling av oppdateringer.

Eh.. Jeg vet godt hva en server er. Men folk her er jo så Windows-fanatiske at en må jo forklare dem at Windows ikke er alt. De tror at det er bare vi som bruker Linux - vel, nyheter, de store bruker Linux like mye (om ikke mer)

La meg gjennta meg selv, eg er ikkje Windows fanatiker. Bruker Linux selv, og er happy med det. Det er reagerer på er hvor trangsynte mange "på linux siden" er når man sammenligner systemene. Begge er bra systemer, linux er muligens raskere og billigere men vanskelig å sette opp og drifte for en med lite kunskap eller tid, mens Win03 krever meir av systemet, men er lettere og raskere å sette opp...

En annen ting som er bra med Win03 som ikkje har kommet opp enda, er ActiveDirectory. Når skal Linux få sitt eget directory service? Dette er noe eg har ventet på lenge, og muligens noe som kunne gitt Linux et ekstra dytt i ryggen fremover i kampen mot M$ :)

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle systemer trenger kontinuerlig oppdatering. Det er fortsatt lettere å oppdatere en Windows maskin (bare man kunne stole på oppdateringene) enn dei fleste linux systemene. Spesielt om programmene er installert fra source... Linux trenger et koordinert og universellt system for varsling og utrulling av oppdateringer.

apt-get update;apt-get upgrade

Jeg synes ikke dette var så vanskelig....

Lenke til kommentar

La meg gjennta meg selv, eg er ikkje Windows fanatiker. Bruker Linux selv, og er happy med det.  Det er reagerer på er hvor trangsynte mange "på linux siden" er når man sammenligner systemene. Begge er bra systemer, linux er muligens raskere og billigere men vanskelig å sette opp og drifte for en med lite kunskap eller tid, mens Win03 krever meir av systemet, men er lettere og raskere å sette opp...

Trangsynte??!!???!! Og hva kaller du folk "på windows siden" da? Nei, de fleste som bruker linux har også brukt windows og _vet_ hvilke forskeller det er og ikke er.. Det at windows er "lettere" kommer av at du stort sett bare har brukt windows.. Slik jeg ser det er det meste lettere på linux og jeg føler meg ikke videre kompetent når jeg en gang i blant tar turen innom windows bare for å finne ut at jeg ikke kan finne ut en dritt om hva som faktisk foregår og at det er irriterende å måtte gå inn i "Control Panel" trykk, trykk, trykk, trykk, trykk, skrive ip, trykk, trykk, vent, vent, vent, gjøre en gang til, bare for å få endre ip-addressen i stedet for å skrive

ifconfig eth0 192.168.0.4

for eksempel og det er gjort på under et sekund!

Så jeg vil påstå at windows er vanskeligere enn linux.. og som jeg har nevnt tidligere.. scripting?? kommando-linje??

Og du som nevnte ssh til windows? hva skal du med det? du får jo ikke brukt det til noe fornuftig.. like tett som å bruke telnet det..

Lenke til kommentar

apt-get update;apt-get upgrade

Jeg synes ikke dette var så vanskelig....

Neida, men dette gjelder kun Debian baserte distroer. RehHat har RHN og det er nok andre tilgjengelige systemer også (Red Carpet ol). Kan bruke RPM også, men husker ikkje heilt fremgangsmåten... Problemet derimot, er når man skal oppdatere programmer som er installert fra source...

Lenke til kommentar

Det at windows er "lettere" kommer av at du stort sett bare har brukt windows.. Slik jeg ser det er det meste lettere på linux og jeg føler meg ikke videre kompetent når jeg en gang i blant tar turen innom  windows bare for å finne ut at jeg ikke kan finne ut en dritt om hva som faktisk foregår og at det er irriterende å måtte gå inn i "Control Panel" trykk, trykk, trykk, trykk, trykk, skrive ip, trykk, trykk, vent, vent, vent, gjøre en gang til, bare for å få endre ip-addressen i stedet for å skrive  

ifconfig eth0 192.168.0.4  

for eksempel og det er gjort på under et sekund!

Gjorde en test. Eg endret IP-adressen på min XP maskin. Brukte 16 sekunder, uten å forhaste meg. Fordelen med GUI er at man ikkje trenger å pugge kommandoer. Man kan lett finne frem, da det meste er plasert på noelunde logiske plasser i GUI'et. Man slipper å lese sidevis med MAN sider for å gjøre en litt over gjennomsnitts vanskelig kommando.

Syns at begge delene har sine fordeler og ulemper. Skulle ønske at M$ hadde vært flinkere på konsoll, og eg skulle ønske man kunne finne fleire og enklere GUI/Wisards til Linux.

Lenke til kommentar

Problemet med programmer som er installert fra source har man også i Windows. Er man villig til å installere software på denne måten må man patche det på andre måter.  

- Analogien du bruker her er å installere tredjeparts software klage på at Microsoft ikke vil patche denne via Windows update.

Sant nok :oops:

Lenke til kommentar

Gjorde en test. Eg endret IP-adressen på min XP maskin. Brukte 16 sekunder, uten å forhaste meg. Fordelen med GUI er at man ikkje trenger å pugge kommandoer. Man kan lett finne frem, da det meste er plasert på noelunde logiske plasser i GUI'et. Man slipper å lese sidevis med MAN sider for å gjøre en litt over gjennomsnitts vanskelig kommando.

Syns at begge delene har sine fordeler og ulemper. Skulle ønske at M$ hadde vært flinkere på konsoll, og eg skulle ønske man kunne finne fleire og enklere GUI/Wisards til Linux.  

Hehe.. Det var kun et eksempel.. For det første så er ikke dette en avansert kode.. Det er noe man lærer seg i løpet av 2 sekunder eller ved å ta en 'ifconfig --help'

Det er klart at noen av kommandoene kan ta litt tid å lære seg, men har man de først inne så er det mege kjapt gjort og jeg kjenner ingen med windows som klarer å få inn en ip raskere enn meg..

Dessuten er det akkurat det samme med windows, du må vite hvordan du setter ip-addressen der også.. Det er ikke akkurat noe som dette inn logisk at jeg skal gå på kontrollpanel, nettverk, [så husker jeg hva som er her], også IP-ettellerannet.. Det må læres det også.. akkurat som kommandoer.. Men hvorfor skal det ta 16 sekunder når det kan ta 5 sekunder? og en annen ting.. jeg har aldri klart å sette min eller noen andres ip i winwos på 16 sekunder, det pleier å ta lengre tid (ja, jeg snakker om xp)

Lenke til kommentar

Det er klart at noen av kommandoene kan ta litt tid å lære seg, men har man de først inne så er det mege kjapt gjort og jeg kjenner ingen med windows som klarer å få inn en ip raskere enn meg..

Hvor ofte skifter du IP da? Bare spørr :D

Det er ikke akkurat noe som dette inn logisk at jeg skal gå på kontrollpanel, nettverk, [så husker jeg hva som er her], også IP-ettellerannet.. Det må læres det også.. akkurat som kommandoer..

Synes at kontrollpanelet er en ganske logisk plass å leite. Dei fleste administrative oppgaver utføres i kontrollpanelet eller i Administrative Tools (som også ligger i kontrollpanelet). Grett å ha en standard plass å finne verktøyer man bruker.

Men hvorfor skal det ta 16 sekunder når det kan ta 5 sekunder? og en annen ting.. jeg har aldri klart å sette min eller noen andres ip i winwos på 16 sekunder, det pleier å ta lengre tid (ja, jeg snakker om xp)

Har i grunnen så god tid at eg kan glatt sløse 11 sekunder eg :D Ærlig talt er det ikkje så store forskjellen å snakke om her. Men for å snu på flisa; hvor lang tid bruker man på å sette opp en DNS server i Linux uten GUI i forhold til Wizarden i Windows?

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noe som dette inn logisk at jeg skal gå på kontrollpanel, nettverk, [så husker jeg hva som er her], også IP-ettellerannet.. Det må læres det også.. akkurat som kommandoer..

Synes at kontrollpanelet er en ganske logisk plass å leite. Dei fleste administrative oppgaver utføres i kontrollpanelet eller i Administrative Tools (som også ligger i kontrollpanelet). Grett å ha en standard plass å finne verktøyer man bruker.

Men hvorfor skal det ta 16 sekunder når det kan ta 5 sekunder? og en annen ting.. jeg har aldri klart å sette min eller noen andres ip i winwos på 16 sekunder, det pleier å ta lengre tid (ja, jeg snakker om xp)

Har i grunnen så god tid at eg kan glatt sløse 11 sekunder eg :D Ærlig talt er det ikkje så store forskjellen å snakke om her. Men for å snu på flisa; hvor lang tid bruker man på å sette opp en DNS server i Linux uten GUI i forhold til Wizarden i Windows?

1. Viss du kan det, tar det ikke lang tid.

2. Det fins masse GUI-s til det :D

Lenke til kommentar

Det gjør jeg mange ganger om dagen.. 3-4 kanskje (laptop)

Greit nok at man skal gå på kontrollpanel, men hvordan i helvete skal man vite hva man skal gjøre etterpå hvis man ikke har gjort det før?

Man får da virkelig gui til å konfigurere dns i linux også.. Dessuten er det ikke bare å endre/sette ip'en som tar lengre tid i windows enn linux

Lenke til kommentar

Det gjør jeg mange ganger om dagen.. 3-4 kanskje (laptop)

Er ikkje sikker på hva linux byr på av muligheter her, men i windows kan man jo definere flkeire ip adresser for et nettverkskort, slik at man slipper å endre...

Greit nok at man skal gå på kontrollpanel, men hvordan i helvete skal man vite hva man skal gjøre etterpå hvis man ikke har gjort det før?  

Add or Remove Programs, Internet Options, Netrwork Connections, Regional and Language Options, Display osv osv osv... Er det noen tvil om hva disse programmene gjør? Alt er jo selvforklarende.

Ikkje missforstå meg, eg er tilhenger av konsollet i linux selv. Men i blant må eg leite lenge før eg finner ut hvordan man gjør en sak man ikkje gjør så ofte.

Lenke til kommentar
Morsomt å se religiøse Linux folk snakke om et OS de bare har lest om på enda mer religiøse Linux nerdegrupper. Jeg anbefaler dere å faktisk få litt praktisk erfaring før dere kommer de fordomsaktige uttalsene deres.

Og en ting til... noen gir inntrykk av at Linux er det samme som Unix. Det er det så absolutt IKKE! Noen mener det er en billig etterlikning, men det blir jo uansett ikke det samme...

HEHE, skulle likt å vist hvilken erfaring/skills han har men *nix / BSD systemer...

Kjenner et par sånne karer selv, som påstår at det er bedre med gui uansett om jeg klarer samme jobben på en linux box via ssh på en tiendel av tiden...

Microsoft hjernevaskede folk er seg selv lik:

BLA,BLA,BLA Windows... GUI best... raskest... sikrest... Linux, dårlig unix... Unix, dårlig... GPL, Hæ?? Hva koster det?? Linux folk, Fanatisk, spesiell og teit... skjønner ikke at dyr software er best... Hvit tekst på svart bakgrunn, det er dos det... Dos er bedre enn linux og unix... Dos er gammelt, synes å huske hva det er/var eller noe... Windows Update, yes best av alt... *nix er tungvint... Dyrt å drifte... Lisenser er så billig...

Å halleluja win2003, så sikkert bra og best og alt av det meste... ja høydepunkt nå... mmmm...

HUFF BLIR SÅ LEI AV FOLK SOM IKKE VET HVA DE SNAKKER OM!!!!!

Jeg drifter begge deler, linux er enklest å drifte, synes jeg...

Måtte bare få det ut... 8)

Her avslørte du deg selv...

Jeg har ikke skrytt på meg noe some helst. Jeg har ikke kommet med en eneste konkret påstand hverken for eller mot Linux. Jeg har ikke sagt at Windows er fantastisk. Ikke har jeg skrytt på meg noen erfaring heller. Det eneste jeg konstaterte var at de fleste Linuxtilehengerne her ikke visste hva de snakket om. Det kunne jeg si på bakgrunn av fleste av de konkrete påstandende rundt Windows 2003 Server, som rett og slett var feil.

At du i det hele tatt kan dømme min bakgrunn og kompetanse ut fra innlegget mitt, sier mest om deg selv. Du har ingen som helst forutsetning for å si hvilken erfaring og kompetanse jeg har. Men ut fra modenheten i innlegget ditt kan jeg i hvertfall konstantere at jeg er betydelig eldre enn deg (forhåpentligvis for din skyld) og har atskillig mer utdanning/kompetanse/erfaring enn det du kommer til å få på mange, mange år. Og bli stemplet som en Microsoftslave vil jeg heller ikke ha på meg. Har f.eks. de siste par årene jobbet mye med utvikling på Solaris.

Jeg regnet med at det var en som kom til å la seg provosere til å svare innlegget mitt. Og som vanlig er det kanskje den minst intelligente som svarte. Skal kanskje si umoden istedenfor uintelligent for å spare deg for litt udmykelse. Men dette var noe jeg hadde forutsett.

Ok, mister...

Er vi litt hårsår i dag kansje??

Min jobb er å drifte en god del både win2k og linux boxer.

I begge de to respektive os'ene kjører tenester som: Mail, web, fil, print, dhcp, dns, ftp, sql. Har også linux maskiner som terminalserver.

Router og fw, er det en hw fw/router ellers er det bare linux fw'er.

Alle arbeidstasjoner kjører riktignok win2k pro eller winxp.

Min kritikk var ikke tilsiktet bare deg. Hvor har du fått det fra?? Den var tilsiktet alle de som faktisk er windows fanatikere med "snakk før du tenker" prinsippet.

Når det er sagt, hørtes du ikke så spesielt voksen ut selv, med det innlegget ditt!

PS. I

kke rart sun har begynt å satse på linux nå som du utvikler solaris :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...