Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kakeshoma: 580 og 6970 blir ganske lik i ytelse har jeg en følelse av.

og hvis 580 blir bedre så er ikke det med mye.

Uansett så er det bra for markedet, men man må overse de som bare klager og overse de som bare skryter. Jeg hører på de som er nøytrale:)

Begge firmaene har gode produkter, og jeg ttror både 580 og 6970 blir knall produkter.

Jeg tipper 580 og 6970 blir ganske like i ytelse.

 

 

Er ikke bare kraftigst mulig som teller;)

Lenke til kommentar

Nei nei, det er jeg enig i. Det gjør jeg og.

Men føler at fudz er stappfull av ultra anti-nvidia propaganda :p

Blir helt klart tett løp mellom 6970 og 580, men tenker nok nvidia kan få en nese foran med bedre tessellering og teksturprosessering :)

 

Kan hende det koker ned i kun priskrig for å vinne kundene. Det hadde blitt spennende!

Lenke til kommentar

Påstander om spesifikasjoner.

Hvis disse stemmer vil GTX 580 ha omtrent 1581,06 GFlop (GTX 480 har 1344.96 GFlop), dvs en økning 17,6 %, som trolig er mer enn nok til å konkurrere med HD 69X0. Men jeg tviler likevel på at GF110 har alle SM aktivert.

 

Uansett, nyheter om dette er totalt fraværende i HW sine artikler, på tross av at det er bekreftet at GTX 580 kommer snart. HD 6000-serien har hatt en rekke av artikler basert på fint lite grunnlag.

 

Bildene som vises både i den lenken og flere andre er tydelig kjøleren til GTX 470 (se her).

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Uansett, nyheter om dette er totalt fraværende i HW sine artikler, på tross av at det er bekreftet at GTX 580 kommer snart. HD 6000-serien har hatt en rekke av artikler basert på fint lite grunnlag.

Kan gi en liten sneek peek jeg...

 

GF110 er i bunn og grunn en fikset versjon av GF100. Det er fikset en del problemer som var med det oprinnelige designet, flere komponenter som var deaktivert i GF100 er aktivert. Mye av problemene som GF100 var og er plaget med var at 40nm prosessen til TSMC ikke oppførte seg som den skulle, og GF100 bruker et helt interconnection lag under brikken. Mange av disse problemene ble fikset opp allerede på GF104/106/108.

 

Alle disse tre brikkene (GF104/106/108) shipper i A1 revisjon, det vil si at første revisjon av brikken var god nok til å masseproduseres. GF100 var ikke stabil nok før i revisjon A3. For Nvidia sin del så er heter alltid første revisjon av en brikke A1. Hvis brikken trenger en "respin", det vil si at et metal-lag må leges til for å minske ting som interferens så økse dette tallet, slik at brikken blir A2. En "re-spin" tar omtrent 3 månder. Hvis brikken "legges ut" på nytt, det vil si at layout på hele brikken må endres så økes bokstaven. Hvis det hadde blitt gjort med GF100 så hadde vi fått en B1 revisjon. Forrige gang Nvidia gjorde dette var med GT200. 55nm versjonen av GT200 ble "lagt ut" på nytt grunnet en ny prosess, og da fikk vi en B-revisjon.

 

Når det gjelder GF110 (aka. GTX 580) så er det her også gjort forbedringer på brikken sammenlignet med GF100, og derfor heter brikken GF110, og ikke GF100 rev B1.

 

Det kommer nok flere detaljer i løpet av de neste ukene... :)

Lenke til kommentar

Hvis GTX580 feiler ytelsesmessig i forhold til ATI 6970, så blir sikkert GTX 580 et bra PhysX kort i maskinen  laugh.gif.

 

 

 

 

Digg å bruke physX som render blaster! Sammen med en "mangekjernet" cpu, så har man det man trenger for å rendre og slikt ja  :thumbup: Cuda FTW

 

 

 

 

Adobe CS5: 64-bit, CUDA-Accelerated, And Threaded Performance  :dribble:

 

 

 

 

http://www.tomshardware.com/reviews/adobe-cs5-cuda-64-bit,2770.html

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det prates om en paperlaunch 8. november og tilgjengelighet i januar tidligst, om det stemmer blir det nok ikke noe 580 på meg, for det er liten sjanse for at jeg sitter å venter i evigheter mens Cayman ligger i butikkhyllene.. Jaja, godt siste nvidiadriverne er nokså buggy så ikke overgangen tilbake til ATI blir så stor :tease:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det prates om en paperlaunch 8. november og tilgjengelighet i januar tidligst, om det stemmer blir det nok ikke noe 580 på meg, for det er liten sjanse for at jeg sitter å venter i evigheter mens Cayman ligger i butikkhyllene.. Jaja, godt siste nvidiadriverne er nokså buggy så ikke overgangen tilbake til ATI blir så stor :tease:

 

Etter hva Raptor sa i stad ser det jo ut til at Charlie tar litt feil denne gangen...

Om dato vet jeg ikke, men i hvert fall om ytelsen og endringer i kjernen.

 

Dessuten er det ganske provoserende å lese det han skriver :p for en dårlig journalist.. Ikke akkurat objektivt...

 

and is aimed purely at those who are too dumb or cowered to question Nvidia's word

 

Vet ikke om han bare er irritert over at Nvidia hver gang kommer for å ta tronen fra AMD jeg... Noe har i hvert fall gått ordentlig galt :p

Lenke til kommentar

Nå har vel HD5970 tronen, uansett om man har røde eller grønne briller...

 

Nå omtalte jeg vel kun dato, og nevnte null om ytelse... Det er sikkert mulig at GTX580 kan matche HD6970, men det hjelper meg svært lite om det dukker opp i hyllene 2-3 måneder etter Cayman. Tronen kommer nok til å ligge dypt og lenge i lomma på Antilles/HD6990, og ja, jeg kaller ett grafikkort for ett grafikkort....

 

Uansett, det blir en artig måned for oss hw nerder...

 

PS: kommer det enda en driver fra nvidia som ikke klarer å sette gamma riktig etter en reboot, så blir det ATI kjøp i protest, ett HD6870 får man jo råbillig nå..

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 1. november 2010 - 22:46' timestamp='1288644370' post='16417818']

Uansett, nyheter om dette er totalt fraværende i HW sine artikler, på tross av at det er bekreftet at GTX 580 kommer snart. HD 6000-serien har hatt en rekke av artikler basert på fint lite grunnlag.

Kan gi en liten sneek peek jeg...

 

GF110 er i bunn og grunn en fikset versjon av GF100. Det er fikset en del problemer som var med det oprinnelige designet, flere komponenter som var deaktivert i GF100 er aktivert. Mye av problemene som GF100 var og er plaget med var at 40nm prosessen til TSMC ikke oppførte seg som den skulle, og GF100 bruker et helt interconnection lag under brikken. Mange av disse problemene ble fikset opp allerede på GF104/106/108.

 

Alle disse tre brikkene (GF104/106/108) shipper i A1 revisjon, det vil si at første revisjon av brikken var god nok til å masseproduseres. GF100 var ikke stabil nok før i revisjon A3. For Nvidia sin del så er heter alltid første revisjon av en brikke A1. Hvis brikken trenger en "respin", det vil si at et metal-lag må leges til for å minske ting som interferens så økse dette tallet, slik at brikken blir A2. En "re-spin" tar omtrent 3 månder. Hvis brikken "legges ut" på nytt, det vil si at layout på hele brikken må endres så økes bokstaven. Hvis det hadde blitt gjort med GF100 så hadde vi fått en B1 revisjon. Forrige gang Nvidia gjorde dette var med GT200. 55nm versjonen av GT200 ble "lagt ut" på nytt grunnet en ny prosess, og da fikk vi en B-revisjon.

 

Når det gjelder GF110 (aka. GTX 580) så er det her også gjort forbedringer på brikken sammenlignet med GF100, og derfor heter brikken GF110, og ikke GF100 rev B1.

 

Det kommer nok flere detaljer i løpet av de neste ukene... :)

Fin oppsummering, men det er vel mer eller mindre det vi vet fra før.

 

Men har jeg tolket det riktig at GF110 blir en forbedret versjon av GF100 og ikke en "dobbel GF104" som flere kilder har hevdet? Vet du noe om det blir bredere minnebuss?

Lenke til kommentar
Etter hva Raptor sa i stad ser det jo ut til at Charlie tar litt feil denne gangen...Om dato vet jeg ikke, men i hvert fall om ytelsen og endringer i kjernen.

Charlie er i likhet med andre dyktig til å gjette. Han får alt for mye credit for at han "hadde rett" om GF100 sin forsinkelse. En trenger ikke en PhD for å gjette at det blir trøbbel når en brikke med 3+ milliarder transistrorer skal fungere på en 40nm arkitektur som både AMD og Nvidia har hatt trøbbel med før...

 

Hans andre påstander som blant annet at GF100 ikke hadde hardware tesselator, og hadde en elendig software implementasjon som AMD kon til å knuse (dette viste seg å være helt feil), og at hele Fermi-arkitekturen var "brukket", og ytelsen på resten av serien var elendig (GF104 aka. GTX 460 motbeviste jo dette ganske godt...)

 

Uansett, det Charlie skriver bør taes med en klype salt...

 

 

Men har jeg tolket det riktig at GF110 blir en forbedret versjon av GF100 og ikke en "dobbel GF104" som flere kilder har hevdet? Vet du noe om det blir bredere minnebuss?

GF110 blir ikke noe "dobbel" GF104 nei. Minnebussen blir så vidt jeg vet den samme som GF100 har i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...