Kakeshoma Skrevet 22. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2010 Hehe, 6970/50 kommer vel i midten av november. Tenker Nvidia føler et visst press og vil koke opp noen kort til jul... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2010 Mitt inntrykk er at HD 69XX-serien blir lansert neste måned og kommer på lager i løpet av ukene etter. Lenke til kommentar
findon Skrevet 22. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Flott hvis AMD får til tesselation ytelse, så kanskje det kommer noen fete titler som bruker dette skikkelig Endret 22. oktober 2010 av findon Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 23. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2010 tror ikke nvidia har problemer med å lansere kort som knuser den ytelsen som amd har vist til nå. nvidia har jo stort sett hatt overtaket på high end klasse de 3-4 siste årene. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Knuser faktisk.........De har ikke knust noe ennå. Og Blazer...angående pris så snakket vi om nå slik jeg forsto det. Og det med brukten...sånn har det alltid vært slik og tviler på det forandres. Endret 23. oktober 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 23. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2010 Eneste som er knust er støttehjulet som datt av idag Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 23. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2010 :!: Men seriøst...si at Nvidia knuser amd blir....feil, de er kraftigst nå og har alltid siden de kom, men de knuser desverre ikke. Så kommer Ati med kort nå som slår det, så kommer Nvidia med et nytt kort. Og slik går det. For og si det slik, hadde Nvidia knust Ati så hadde de foreks. ikke satt ned prisen. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2010 tror ikke nvidia har problemer med å lansere kort som knuser den ytelsen som amd har vist til nå. nvidia har jo stort sett hatt overtaket på high end klasse de 3-4 siste årene. Noen som er trangsynte? Både ATI og nVidia er like dårlige! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2010 Flott hvis AMD får til tessellation-ytelse, så kanskje det kommer noen fete titler som bruker dette skikkelig AMD har merkbart forbedret ytelsen i tessellation i HD 6000-serien ved lave tessellation-faktorer, og det er lave faktorer som er mest interessant, men det kan uansett ikke helt måle seg med nVidia ennå, det vil nok HD 7000-serien gjøre. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 Noen som har eksempler i spill hvor vi ser effekten av tessellation?har lest litt reviews,men ser di fleste mener dette bare er tull enda. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 Dirt 2: Stalker: Call of Pripyat: http://www.pcgameshardware.com/?menu=browser&article_id=695861&image_id=1197518 Metro 2033: http://forums.gametrailers.com/thread/metro-2033-tesselation-compari/1039216 Lost Planet 2: DX9: http://www.shacknews.com/screenshots.x?gallery=15555&game_id=7649#img163648 DX11: http://www.shacknews.com/screenshots.x?gallery=15555&game_id=7649#img163649 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Noen som har eksempler i spill hvor vi ser effekten av tessellation?har lest litt reviews,men ser di fleste mener dette bare er tull enda. Tessellation er absolutt ikke tull, men jeg har fremdeles til gode å se imponerende bruk av det. Uansett så er det kun interessant for kraftige skjermkort, jeg vil hevde ytelse på nivå med GTX 460 er et minimum for å dra skikkelig nytte av det i spill. Men la meg gjøre et forsøk på en forenklet forklaring her, noe klippet fra en annen diskusjon. Poenget med tessellation er å generere ekstra vertices på direkten uten at disse tar opp plass i minnet, disse genereres ut fra et displacement map. Tessellation i seg selv gir ikke på magisk vis bedre grafikk, men det er en teknikk for å redusere behovet for minne, strengt tatt blir grafikken dårligere enn den fullt detaljerte 3D-modellen som kreves for å lage displacement map. Men det som gjør at Tessellation indirekte kan føre til bedre grafikk er at i kombinasjon med en smart LoD-algoritme kan skjermkortet klare seg med mindre minne, eller sagt på en annen måte, bedre grafikk per MB i minneforbruk. Det som hovedsaklig kan medføre "bedre ytelse" med tessellation er at objekter og terreng kan rendres med ferre detaljer i det fjerne pga. tessellation tillater sømløse overganger mellom detaljnivå, tidligere har dette gjerne vært løst ved å plassere overgangene så langt i det fjerne at de ikke har blitt serlig synlige, og dermed kastet bort mye regnekraft. Her er et eksempel fra benchmarken Unigine Heaven: Legg merke til hvordan detaljene gradvis forsvinner bakover i bildet. Men dette eksempelet viser også dårlig optimalisering, f.eks. dragen i midten av skjermen har åpenbart for mange detaljer. I tillegg er modellene helt i front for kraftig tessellerte i forhold til original-meshen, dette kunne de løst ved å ha flere detaljnivåer på 3D-modellene og tessellert i overgangene mellom de. Her er et eksempel på hvordan modellene og displacement map lages: Selve genereringen av displacement map fra modellen kan f.eks. program som Blender gjøre. Spill som utnytter tessellation i mer eller mindre grad: * Dirt 2 ( )* Metro 2033 og noen få til. Det er en god del kommende titler som vil bruke tessellation, deriblant Crysis 2 og Oil Rush for å nevne to. Så til det store spørsmålet, trenger vi tessellation? Jeg vil si ja, men i mange tilfeller vil andre teknikker kunne gjøre en grei jobb. F.eks. parallax mapping og bump mapping vil på relativt jevne overflater gjøre en nesten like god jobb så lenge kamera er et lite stykke unna. Disse teknikkene kan benyttes på alle GPUer med programmerbar pipeline, og er vesentlig mindre krevende enn tessellation. Så for de med litt svakere maskinvare, vil disse teknikkene kunne gi et greit bilde med god ytelse, i stedet for dårlig ytelse med god grafikk eller god ytelse med elendig grafikk. Det triste er at få spill vil ta i bruk slike teknikker nå som tessellation er tilgjengelig, og slik som Unigine har valget mellom enkel shading eller tessellation. Selv i rendering av terreng kan parallax mapping og bump mapping kunne gjøre en god jobb, og det har jeg sett gode eksempel på. Men poenget mitt er at mye av effektene vi har sett til nå kan gjøres på eksisterende maskinvare med god ytelse på bekostning av litt bildekvalitet. I tillegg har all SM4-maskinvare(DirectX 10.x / OpenGL 3.x) støtte for tessellation i maskinvaren, men denne er ikke standardisert og er heller ikke like fleksibel og kraftig som den i SM5. Men spesielt ATIs tessellation på SM4 er ganske kraftig, og mer enn kraftig nok til å gjøre det som jeg har sett av tessellation i spill til nå. Hovedproblemet i tillegg til mangel på standardisering er vel at denne maskinvaren ikke er kraftig nok til å dra nytte av det i praksis. BTW: Noen som vet hvordan jeg kan få til skjuling av denne forklaringen slik at den ikke klusser til hele diskusjonen? Endret 24. oktober 2010 av efikkan Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 På GTC 2010 viste Nvidia en diger demo av tesselering, hvor da aktiverte og deaktiverte på direkten med GTX 480.. Ganske utrolig hva man kan få til. Tar sikkert mye kortere tid om man bruker tesselering fra DX11. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 Selvsagt kan slike effekter slås av og på ved å ha shadere med og uten effekten, og så bytte mellom disse. Men for å presisere en ting i den GTC-demoen, selve statuene er ikke generert, det er selvsagt displacement maps fra 3D-modeller, men det er sammensetningen av disse komponentene som er generert, og selvsagt meshen ut ifra displacement map. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Stor takk for utfyllende svar og begynner gradvis synke inn hva dette innebærer,ser unektelig spennende ut på sikt selv om jeg ærlig talt ser liten eller ingen effekt av dette enda men takk enyways Endret 24. oktober 2010 av Dudeson Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Stor takk for utfyllende svar og begynner gradvis synke inn hva dette innebærer,ser unektelig spennende ut på sikt selv om jeg ærlig talt ser liten eller ingen effekt av dette enda men takk enyways Lagde en video demonstrasjon til deg. http://www.youtube.com/watch?v=GKfPcpXSvak Endret 24. oktober 2010 av Ekinorak Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2010 Bare så det er sagt, i Unigine Heaven har de laget 3D-modellene slik at de skal se dårlige ut uten tessellation slik at forskjellen skal se større ut. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 SweClockers melder GTX 580 i November. Med 1,5 GB VRAM. Spennende... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 SweClockers melder GTX 580 i November. Med 1,5 GB VRAM. Spennende... Måtte noen nye skjermkort komme fort som f. nå, fordi nå sitter jeg med et 8800gt Solgte mine 5870 i dag Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2010 SweClockers melder GTX 580 i November. Med 1,5 GB VRAM. Spennende... Måtte noen nye skjermkort komme fort som f. nå, fordi nå sitter jeg med et 8800gt Solgte mine 5870 i dag Bra! Trenger nok ikke vente lenge hehe Hvor mye fikk du for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå