Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

2xGTX 460: 320 W

i7: 130 W

Hovedkort og chipsett: 30 W (estimat, gjerne korriger)

2xDisk: 20 W

SSD: 2.5 W

4x Vifter: 10 W

Sum: 512.5 W under full load

Corsair HX650W har opptil 85% effektivitet, dvs. forenklet kan levere 552,5 W til maskinen når den er ny.

Hvis du skal bruke maskinen slik under load i flere år fremover bør du ta hensyn til at strømforsyningen kan tape seg en del, samt at mange har ustabilt strømnett. Jeg bruker derfor å dimensjonere rikelig med 20% over load-effekten for å være sikker. I dette tilfellet blir det 615 W, med 85% effektivitet betyr det 724 W. Husk også at en strømforsyning med stor belastning støyer mer.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8974354

2xGTX 460: 320 W

i7: 130 W

Hovedkort og chipsett: 30 W (estimat, gjerne korriger)

2xDisk: 20 W

SSD: 2.5 W

4x Vifter: 10 W

Sum: 512.5 W under full load

Corsair HX650W har opptil 85% effektivitet, dvs. forenklet kan levere 552,5 W til maskinen når den er ny.

Hvis du skal bruke maskinen slik under load i flere år fremover bør du ta hensyn til at strømforsyningen kan tape seg en del, samt at mange har ustabilt strømnett. Jeg bruker derfor å dimensjonere rikelig med 20% over load-effekten for å være sikker. I dette tilfellet blir det 615 W, med 85% effektivitet betyr det 724 W. Husk også at en strømforsyning med stor belastning støyer mer.

 

Takker for grundig svar :)

Jeg kommer til å skifte ut HXen når mamma og pappa skal ha ny PC, og kjøpe en 850W eller mer ;)

 

Edit: Linker til nVidia tilbud:

 

Komplett

Dustin

Endret av Slettet+8974354
Lenke til kommentar

2xGTX 460: 320 W

i7: 130 W

Hovedkort og chipsett: 30 W (estimat, gjerne korriger)

2xDisk: 20 W

SSD: 2.5 W

4x Vifter: 10 W

Sum: 512.5 W under full load

Corsair HX650W har opptil 85% effektivitet, dvs. forenklet kan levere 552,5 W til maskinen når den er ny.

Hvis du skal bruke maskinen slik under load i flere år fremover bør du ta hensyn til at strømforsyningen kan tape seg en del, samt at mange har ustabilt strømnett. Jeg bruker derfor å dimensjonere rikelig med 20% over load-effekten for å være sikker. I dette tilfellet blir det 615 W, med 85% effektivitet betyr det 724 W. Husk også at en strømforsyning med stor belastning støyer mer.

 

Beklager efikkan, men det er her du, og veldig mange andre, tar feil.

 

En 650W PSU kan levere 650W DC når den er ny. Hvis den er 85% effektiv så trekker den 15% mer AC (fra veggen) enn den leverer DC (til maskinen). Rating på en PSU er ikke hvor mye AC den klarer å trekke fra veggen, men hvor mye DC den klarer å levere til maskinen din.

 

Jeg har diskutert dette igjen og igjen på en del utenlandske diskusjonsfora, men har rett og slett gitt opp, da det ikke går inn.

 

Nå fant jeg riktignok ikke test av HX650, men jeg fant fra HX620, som bør vise poenget mitt like godt:

http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-HX620W-Power-Supply-Review/371/8

 

Input    - Test 1 - Test 2 - Test 3 - Test 4 - Test 5
Total    -  128   -  250   -  374   -  498   -  618
AC power -  149   -  284   -  432   -  585   -  745

 

Hvis man har en 650W PSU så klarer denne (såfremt den er av god kvalitet og et annerkjent merke) å levere 650W DC. Siden den ikke er 100% effektiv må den da trekke mer enn dette fra veggen ( AC ).

 

Nå når dette er korrigert, må jeg si meg enig i resten av posten din. Man bør ikke belaste en PSU konstant med noe særlig mer enn 80-85% av maks (DC!), og en PSU som ikke lenger er ny, har nok mest sannsynlig tapt seg litt. Så dette er ting man bør legge inn i regnestykket sitt når man skal kjøpe PSU.

 

 

 

Følte jeg måtte legge inn en liten edit her også:

 

Seasonic X-series 650W ble testet med en belastning (DC) på 793,7W, til tross for at den "bare" er rated til 650W. I denne situasjonen trakk den 943W (AC) fra veggen. Corsair HX650 er vel etter det jeg vet en Seasonic enhet med Corsair klistremerke på (jeg kan dog ikke garantere at den er lik X-series 650!). Men hvis den ligner på sin tvillingbror X-series så bør den være mer enn kraftig nok til ditt oppsett. Dette viser litt hvor viktig kvalitet er, og at en kontinuerlig rating på 650W mest sannsynlig faktisk er kontinuerlig. Altså 100% load over tid. Siden enheten i seg selv er laget for å kunne ha betydelig høyere belastning. I praksis betyr dette at en 650W belastning på en 650W enhet, ikke er 100%. Siden den har mer å by på, men dette ikke reklameres for eller informeres om. Slik at enheten ikke skal feile om noen bestemmer seg for å trekke 650W over tid, fra en 650W enhet.

 

For å videre understreke hvor fantastisk blant annet denne enheten er kan jeg komme med et annet eksempel, i andre enden av skalaen. En rated 750W PSU ble testet på samme måte, men den ble ødelagt allerede ved 450W (DC) belastning. Dette var da ikke Corsair, eller Seasonic, eller en av de andre store navnene innen bransjen.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Bedre å kjøpe en strømforskyning med mere watt en man trenger en mindre watt med andre ord. Selfølgelig burde man ikke ha for mye watt da strømforskyningen da ikke jobber på sitt meste effektive, men vill nok hold meg et lite stykke over anbefalt watt bare for å være på den sikre siden.

 

 

 

Edit: Finnes det noen "hack" for auto vifte hastighet på 480 ? Her om dagen gikk tempen opp til over 90 grader og vifta var bare på rundt 60%

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Skal sjekke den ut. Spillte nettopp Call of duty, og glemte å skru av auto, så den kom opp til rundt 90 grader. Satt bare vifta på 100% selv om det bråker en del.

 

Edit: Klarer ikke å laste ned Afterburner, den bare aborter med feilmeldingen:

 

MSI Afterburder On-Screen Display Server or any other RTSS technology based

application is currently active, install process will be aborted!

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Helt ny kjerne, neppe.

Går derimot rykter om et motsvar til AMD sin lansering av HD6xxx kortene som skal/burde være klare før julenissen kommer. Ryktene går rundt et dual 104 kort, samt en revisjon av 480 med 512 shaders. Tiden vil vise.

 

Hvordan kommer disse til å bli forhånd til GTX 480 SLi? Prismessing og ytelse messing.. Lurer også på om jeg skal vente på 3 gen intel ssd og kanskje jeg også får se noe råere en 980x :D

Lenke til kommentar

yupp:)

 

Svindle i mine øyne. De fleste som tar seg råd til en 980x overklokker den. Men tilbake til topic.

 

Har en krangel med en kompis der han sier at 5870 er bedre og raskere en 480, er det sant ? Har da hørt flere steder at 480 er det raskeste enkeltkjerne kortet som er på markedet nå.

Lenke til kommentar

Nei, sitter selv med 5870 og er nok ikke raskere.

Er ikke mye 480 slår 5870 i vanlige spill, men foreks. i Heaven med extreme tesselation så slår 480 5870 ganske bra.

 

Men i spill generelt så er 480 litt bedre.

 

I mine øyne så er det samme hvilket du tar, du får god ytelse uansett. Men man får jo 480 til ca.3300 , ikke dårlig pris...greit det med varme og watt-forbruk. Nå har det kommet kort med custom kjølere osv. eller bare sette opp farten så får man ned varmen. Strømforbruket derimot er betraktlig høyere enn 5870.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Er det tyngre for skjermkortet og kjøre ting i 3D? Hvis ja isåfall hvor mye?

 

Like krevende som å kjøre spillet 2 ganger, da du rendrer frames for høyre og venstre øye.

 

w00t?! Så ved spill av 3d på 3 skjemer blir det som å spille spillet 6 ganger?!

 

3x GTX 480 og 3x 1080p 3D skjemer så vil jeg kun få spilt spillet på 50% effekt av ett GTX 480?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...