Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komplett har EVGA 480 GTX Superclocked på lager nå. 13 stk as of right now. I tilfelle noen har lyst på 480 GTX.

I tillegg så har EVGA bekreftet gratis highflow brakett til de som har 480 GTX kort fra EVGA. Og bakplate vil komme for salg til EU ganske snart.

Jeg har 2 slike SC kort på vei fra Komplett nå. Gjett om jeg gleder meg. 480 GTX SLI blir testet så snart som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se :)

nVidia har fått bedre yields på Fermi nå, mitt GTX470 kom med software core volt på 912mV kontra 987mV på de som kom ved release. Selv på 1050mV 835mhz core kom ikke kortet over 89 grader, noe som ikke er så ille syns jeg da. Vil tro den reelle volten er høyere, har ikke fått målt med et multimeter enda (eksamenstid og sykmeldinger på jobben = helvetes stress), men det står på planen! Lykke til med kortene SilentNET :)

Lenke til kommentar

Da må du nok kjøpe din egen kjøler og sette på ;)

Hmm, det var litt overraskende å høre at det ikke fantes noen tredjeparts kjøleløsninger for GTX 480 ennå.

Evga skal komme med kort med litt bedre kjøling, men det er en modifisert utgave av den kjølern som er på nå.

Men spørsmålet er om det bråker mindre? :) Det 285-kortet jeg bruker nå har også bedre kjøling enn standard 285, men det bråker minst like mye.

Lenke til kommentar

Jeg får mine 2 EVGA 480 GTX Superclocked på mandag over helgen. Kan sjekke viftehastigheten for deg, men ikke stort mer. Dessuten så har jeg verken highflow bracket eller backplate enda, så det blir standard SC kort inntil videre.

Selve kjøleren vil nok ikke bråke mindre enn originalt, men om temperaturen blir lavere så vil jo kjøleren kjøre på lavere rpm, og sånn sett lage mindre støy. Det påstås 5-7 grader kaldere enn stock på full load. Om det er nok til å forsvare lavere rpm tør jeg ikke si før jeg har testet :)

Hvis yields begynner å bli bedre (kan kanskje se sånn ut, eller så er det bare tilfeldigheter) så vil jo spenningen bli lavere på samme hastighet, noe som igjen vil føre til mindre varme, mindre støy. En del SC kort kommer i alle fall med 1.000v, men jeg er usikker på om dem har gjort det helt siden release.

Lenke til kommentar

Jeg får mine 2 EVGA 480 GTX Superclocked på mandag over helgen. Kan sjekke viftehastigheten for deg, men ikke stort mer. Dessuten så har jeg verken highflow bracket eller backplate enda, så det blir standard SC kort inntil videre.

Selve kjøleren vil nok ikke bråke mindre enn originalt, men om temperaturen blir lavere så vil jo kjøleren kjøre på lavere rpm, og sånn sett lage mindre støy. Det påstås 5-7 grader kaldere enn stock på full load. Om det er nok til å forsvare lavere rpm tør jeg ikke si før jeg har testet :)

Hvis yields begynner å bli bedre (kan kanskje se sånn ut, eller så er det bare tilfeldigheter) så vil jo spenningen bli lavere på samme hastighet, noe som igjen vil føre til mindre varme, mindre støy. En del SC kort kommer i alle fall med 1.000v, men jeg er usikker på om dem har gjort det helt siden release.

alle GTX480 har 1v stock. nyere afterburner leser dog volten noen ganger lavere, dette pga av driveren justerer volten opp og ned.

Lenke til kommentar

Satte begge kortene i maskinen. Slo på, installerte nyeste beta-driver fra nvidia.com. Restartet og fikk beskjed om at SLI kunne aktiveres. Svarte ja og alt var klart til bruk.

Forbruk var maks (peak) 671Watt under 3DMark06. Dette er nok neppe "maks", men så langt ser det ut til å holde greit med min 850Watt PSU. Tenkte jeg kunne prøve å kjøre LinX CPU load samtidig som jeg kjører Kombustor eller OC scanner etc for å belaste skjermkort. Det bør gi både skjermkort og prosessor god belastning, og om det ikke krever over 850Watt så er det egentlig ikke noe å frykte.

Prosessoren er klokket til ca 4100MHz (Core i7), men skjermkortene kjører stock. 671Watt er jo tross alt fra veggen, og ikke ut fra PSU. Mao har jeg en ganske god margin enda.

Hadde litt dårlig tid i dag, så fikk ikke testet så mye mer. Blir flere tester/spill i morgen for å se hvordan det virkelig yter. 3DMark06 er jo såpass gammelt nå at man kan få god score nesten med hva som helst. Fikk vel ca 28 000 poeng istad.

Tenkte jeg skulle teste S.T.A.L.K.E.R, Crysis/Warhead, Just Cause 2, Metro 2033 etc i morgen. Også bør jeg vel kjøpe meg Vantage snart, slik at jeg får en poengsum der også.

Støynivået er absolutt ikke høyt, selv med 2 stk i SLI. Mot slutten av 3DMark gjennomkjøringen hørte jeg kortene over noctua viftene mine, men nesten gjennom hele runnet ble de overdøvet av 140mm Noctua. Det sier egentlig ganske mye. Nå har jeg et stort og godt kabinett med god luftflyt, samt mellomrom mellom skjermkortene. Dette er med stock brakett og uten bakplate. I tillegg er det vifter på auto (ikke bra!). Har heller ikke justert ned spenningen for å få lavere temperatur på kortene.

Min foreløpige konklusjon er at kortene absolutt ikke bråker så mye som mange skal ha det til. Men selvfølgelig om man har et lite og trangt kabinett, dårlig eller ingen luftflyt, varmt i rommet/kabinett etc så sier det seg nesten selv at det vil bli bråk.

Lenke til kommentar

Heisann alle GTX480 brukere :new_woot:

Fikk satt 480 min under vann forleden og har vel så og si fått ut alt av luft i systemet. Har gjort endel overklokkingstester for å se hva jeg klarer å dra ut av kortet.

Det jeg har gjort:

- Lastet ned siste bios for mitt Zotac GTX480 fra techpowerup

- Justerte "max voltage" i NiBiTor 5.6 til v1.213

- Flashet kortet med denne nye biosen (70.00.21.00.02)

- Installert Beta 257.15

- Installert MSI Afterburner v1.6.0 Final

Startet å overclokke uten noen volt økning og kom til ca. 850 / 2001 uten noe problem; økning til 860+ på core ga meg flere errors i OCCT og ustabil Kombustor/Unigine.

Kjørte deretter opp volten til v1.2, og fikk 0 problem å kjøre 900 / 2001 i så og si alle benchmark, samt benchmarking i Vantage og Dirt 2 gikk så og si smertefritt.

Leste derimot på xtremesystems fra endel folk, som sier at OCCT er det beste programmet for å sjekke stabilitet i spill over lengre periode. Jeg er forsåvidt til dels enig; kombustor, furmark o.l. gir ofte en "true-false" resultat kontra virkeligheten.

OCCT gir meg endel errors fra 880 / 2000 og oppover. Hvor mye skal jeg stole på dette programmet? Mener det kjører OpenGL for benching, mens de andre kjører Direct3D - kanskje jeg tar feil.

Kjørte nemlig kortet opp til 950 / 2200, hvor både furmark og kombuster ikke ga noe artifacts. I vantage, dirt2, unigine og ved spilling derimot, var systemet særdeles ustabilt.

Er det noen som kan dele erfaringer med sine overclocks på vann, og gjerne tips for ting jeg har oversett?

Kjører kortet atm på: 875/2001 v1.2 - som er dønn stabilt i alt jeg har testet (Furmark, Kombustor, Dirt2, Unigine, Vantage og ikke minst OCCT)

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...