Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Kan du bekrefte at Afterburner klarer å stille spenning på GTX 480 uavhengig av produsent/BIOS på kortet? Husker det var styr med blant annet HD5870 kortene når de kom. Bare Asus og MSI sine kort hadde BIOS som gjorde det mulig å stille spenning. Slik at man måtte flashe kortet med BIOS fra en av de produsentene for å kunne stille spenningen.

GTX 480 er jo tilgjengelig hos en rekke butikker nå fra litt forskjellige produsenter. Personlig er jeg fan av eVGA og Sapphire.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke at det kun var Asus og MSI sine kort som kunne stilles med Afterburner, mitt XFX referansekort kan også det. Fellesnevneren er referansekort :)

Ser ut som de fleste GTX480-kortene kan brukes med Afterburner, men jeg skal ikke garantere noe.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt eVGA Superclocked GTX 480 i alle fall. Så får vi bare krysse fingrene for at kortene dukker opp når de skal (ca 2 uker ubekreftet levering). Har alltid vært en sucker for nVidia og jo mer jeg leser om problemer med HD5xxx kortene rundt omkring jo mer usikker blir jeg. Det føles alltid trygt å handle nVidia. De er kanskje litt dyrere enn nødvendig. Bråker litt mer, høyere temperatur. Men har aldri opplevd et ustabilt nVidia kort, for å si det sånn.

Så får jeg vannkjølt kortet i tillegg nå så tror jeg dette blir bra. Mitt 8800GTX var jo også supert, og lever fortsatt i maskinen til en kamerat (med custom luftkjøler som er totalt stille).

PS: Dette er selvfølgelig totalt subjektive og personlige meninger. Andre kan ha opplevd helt andre ting!

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt eVGA Superclocked GTX 480 i alle fall. Så får vi bare krysse fingrene for at kortene dukker opp når de skal (ca 2 uker ubekreftet levering). Har alltid vært en sucker for nVidia og jo mer jeg leser om problemer med HD5xxx kortene rundt omkring jo mer usikker blir jeg. Det føles alltid trygt å handle nVidia. De er kanskje litt dyrere enn nødvendig. Bråker litt mer, høyere temperatur. Men har aldri opplevd et ustabilt nVidia kort, for å si det sånn.

Så får jeg vannkjølt kortet i tillegg nå så tror jeg dette blir bra. Mitt 8800GTX var jo også supert, og lever fortsatt i maskinen til en kamerat (med custom luftkjøler som er totalt stille).

PS: Dette er selvfølgelig totalt subjektive og personlige meninger. Andre kan ha opplevd helt andre ting!

Enig i at dette er svært subjektivt, ta en titt rundt i denne delen av forumet og du vil se at svært mange har opplevd trøbbel med 8xxx skjermkortserien pga defektiv "bump" , om dette fortsatt er et problem med 4xx serien gjennstår å se, men mye tyder på at det kan være tilfeller her og desverre.

Sånn sett så er nok både Nvidia og Ati kortene like greie vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Enig i at dette er svært subjektivt, ta en titt rundt i denne delen av forumet og du vil se at svært mange har opplevd trøbbel med 8xxx skjermkortserien pga defektiv "bump" , om dette fortsatt er et problem med 4xx serien gjennstår å se, men mye tyder på at det kan være tilfeller her og desverre.

Sånn sett så er nok både Nvidia og Ati kortene like greie vil jeg påstå.

Hvorfor skal dette være et problem med 4xx- serien også? Designet på 8xxx-serien har jo ingenting til felles med Fermi. Har ikke sett noen GTX4xx-kort med "defektiv bump" kunne du utdypet dette?

Lenke til kommentar

er alltid noen som på død og liv skal forsure tråden her. kan de ikke bare innse at Nvidia har laget den raskeste og beste brikken da? at de utvikler litt varme er jo helt naturlig, og faktisk helt uungåelig. var og myste litt i ATI 58xx tråden og så faktisk ingen Nvidia "fanboys" som hadde ytret seg negativt om disse kortene.. og prate om problemer som var på en tidligere generasjon er som og argumentere med at en volvo fra 1968 hadde en dårlig girkasse, ergo har en 2010 modell også det. FNYS!

Lenke til kommentar

er alltid noen som på død og liv skal forsure tråden her. kan de ikke bare innse at Nvidia har laget den raskeste og beste brikken da? at de utvikler litt varme er jo helt naturlig, og faktisk helt uungåelig. var og myste litt i ATI 58xx tråden og så faktisk ingen Nvidia "fanboys" som hadde ytret seg negativt om disse kortene.. og prate om problemer som var på en tidligere generasjon er som og argumentere med at en volvo fra 1968 hadde en dårlig girkasse, ergo har en 2010 modell også det. FNYS!

??????

Lenke til kommentar

Jeg tolket ikke Malvado sin kommentar som verken fanboy eller forsuring av tråden. Jeg er faktisk meget interessert i å høre en utdyping av det han sa. Så hva dere tar forsuring og fanboy greia fra aner jeg ikke. Men jeg anbefaler å legge akkurat den ballen død umiddelbart, før dette utvikler seg.

Lenke til kommentar

Jeg tolket ikke Malvado sin kommentar som verken fanboy eller forsuring av tråden. Jeg er faktisk meget interessert i å høre en utdyping av det han sa. Så hva dere tar forsuring og fanboy greia fra aner jeg ikke. Men jeg anbefaler å legge akkurat den ballen død umiddelbart, før dette utvikler seg.

Enig, jeg tolket det heller ikke som fanboyism. Er vel heller spasibo som fremstår som fanoy...Jobber for en forhandler, så det hadde vært interessant å vite om det er slike feil på kortene :)

Lenke til kommentar

Desverre så er det noen som ikke tåler å høre noe negativt i det hele tatt om skjermkortet sitt (er vel sikkert ekstra surt om man føler at det allerede kostet skjorta) , men kommentaren min var ment som en liten påminnelse på at begge aktørene faktisk har problemer fra tid til annen.

Når det gjelder selve Bump problematikken så var dette resultatet av dårlig materialevalg og designvalg på hvordan Gpu'en skulle beskyttes , kan jo sitere først en relativ nøytral kilde :

Defective mobile video adapters

In July 2008, NVIDIA noted increased rates of failure in certain mobile video adapters.[23] In response to this issue, Dell and HP released BIOS updates for all affected notebook computers which turn on the cooling fan at lower temperatures than previously configured in an effort to keep the defective video adapter from reaching higher temperatures. Leigh Stark of APC Magazine has suggested that this may lead to the premature failure of the cooling fan.[24] This resolution/workaround may possibly only delay component failure past warranty expiration.

But at the end of August 2008, NVIDIA reportedly issued a product change notification announcing plans to update the bump material of GeForce 8 and 9 series chips "to increase supply and enhance package robustness."[25] In response to the possibility of defects in some mobile video adapters from NVIDIA, some[which?] manufacturers of notebooks have allegedly turned to ATI to provide graphics options on their new Montevina notebook computers.[26]

On August 18, 2008, according to the direct2dell.com blog, Dell began to offer a 12-month limited warranty "enhancement" specific to this issue on affected notebook computers worldwide.[27]

On September 8, 2008, NVIDIA made a deal with large OEMs, including Dell and HP, that NVIDIA would pay $200 per affected notebook to manufacturers as compensation for the defects.[28]

On October 9, 2008, Apple Inc. announced on a support page that some MacBook Pro notebook computers had exhibited faulty NVIDIA GeForce 8600M GT graphics adapters.[29] The manufacture of affected computers took place between approximately May 2007 and September 2008. Apple also stated that it would repair affected MacBook Pros within three years of the original purchase date free of charge and also offered refunds to customers who had paid for repairs related to this issue."

Ellers så har man jo en del artikler på TheInquierer der man ser litt problematikken, man kan jo selvsagt spekulere i om Nvidia gjordet dette med overlegg, med tanke på at man ønsket at brukeren erstattet skjermkortet etter garantien var utløpt men det blir vel litt mye konspirasjonsteori tenker jeg ;)

Flere utdypende artikler og ikke minst tilbakemeldinger på blandt annet dette forumet om døende / plutselige døde 8xxx og 9xxx + 2xx kort har fått meg til å lure på om dette kanskje også vil gjelde for 4xx siden Nvidia sannsynligvis ikke har gjort så mye med innpakkningen : http://www.theinquir...-misery-deepens

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Aah, Charlie og sine teorier ja. Da er jeg ikke så veldig bekymret for "bump" problemer på GTX 480. Dette gjelder jo tross alt gamle brikker som nå er flere generasjoner gamle.

PS: Alle som gjetter vilt og hemningsløst om ting vil på sikt treffe blink en og annen gang. Uten at det gjør dem til en troverdig kilde for informasjon ;)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Vell om han hadde gjettet villt så hadde han hatt litt mer feil enn hva han har hatt så langt.

Men nå har jeg sett det litt an fra andre kilder opp mot han og funnet den reelle linjen, det som kommer på Inquirer er som oftest ekstreme rykter så skal man finne sannheten må man noen ganger lese mellom linjene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Dette høres sikkert litt dumt ut men :p

Hvordan aktiverer jeg SLI ? fikk 2stk gtx 280 idag, ser begge kortene i afterburner men kun kort nr 1 jobber.

har googlet litt å sett at folk sier at det aktiveres i kontrollpanel men jeg kan ikke se noe som helst om sli der ?

kan det ha noe med at jeg bruker en 3-sli bro mellom kortene eller har ikke det noe å si ? :)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Om det ikke står Enable SLI under "Set SLI and PhysX configuration" i Nvidia CP er det nok SLI broen som er problemet...

Evt prøv å reinstaller drivern..

Så du om Windows registrerte det nye kortet da du startet maskinen?

Ellers kan du gå i Enhetsbehandling og høyreklikke skjermadapter og velge Scan for ny maskinvare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Har installert drivere på nytt, tilogmed prøvd beta drivere.

begge kortene vises i Nvidia cp, men er ingen plass og aktivere sli.

Prøvde design garage bare for morro skyld og da ble plutselig begge kortene brukt :S

Men når jeg fyrer igang bc2 så blir kun ett brukt. Rart

Syns det er rart jeg fikk kun 3-sli bro med hovedkortet, eller funker crossfire broen på nvidia også ?

Edit: Fant ut av det. Er kansje den teiteste løsningen så langt, jeg har ett asus P6T hk ethernet kontrolleren har tydeligvis en driver som "blokker" sli rullet tilbake driveren til en fra 2009 og sli fungerer ! :) Link: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=162610

Endret av Slettet-aabLQt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...