Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du misforstod. Husk at AMD skal produsere store volum med mange tusen kort, og de har ikke anledning til grundig test av hver brikke. Derfor må de holde en god margin innenfor det som "er mulig".

Nå har jo alle 7970 en egen ASIC-Quality lagret, så det hinter jo om at AMD vet noe om hvor godt en gitt brikke vil la seg klokke oppover. Dessuten når de aller fleste 7970 1100MHz på stock spenning, øker du spenningen til 1.2V vil jeg tippe at du vil kunne kjøre 99% av alle 7970 stabilt på 1100MHz uten noe særlig testing.

EDIT:

Dessuten kommer jo 7970 med flere forskjellige spenninger stock. De vanligste er 1.112V og 1.175V

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på ASIC-kvaliteten som GPU-Z måler så er nok den bare tull.

Men husk at med høyere spenning stiger også effektforbruket. Det er selvsagt mulig å gjøre dette, men samtidig mister da AMD noe av fortrinnet sitt med lavt effektforbruk.

AMD har faktisk justert stock spenning etter ASIC-kvaliteten, så det er ikke bare tull på 7900-kortene ;)

Med høyere spenning blir det høyere effektforbruk, men 7970 er relativt effektgjerrig, det kunne sannsynligvis klart seg med 200W powertune istedet for den nåværende 250W når man leser anmeldelser. Sannsynligvis er 250W powertune til stede fordi du skal kunne overklokke langt.

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg siktet til denne målingen, basert på en del resultater så ser ikke den ut til å gi så veldig meningsfulle resultater, så AMD har åpenbart noe mer til å klassifisere brikkene og bestemme spenningen.

Det er sikkert langt mer de bruker for å finne klassifiseringen til chippen, men for oss brukere forteller høy ASIC slik jeg har funnet ut, at kortet har lav VID på standardklokks eller er kapabel til dette, så noe nytte har ASIC..

Ser få problemer for AMD å slippe en 7980 variant med forbedret prosess og eventuellt noen modifiseringer hist og pist, lignende 4890, om de ser nytten av dette når kepler kommer..

Når det gjelder Kepler, som er sånn semiontopic, så må jeg si at ryktene om en enda sterkere kobling til Physx, og deres twiwmtbp titler, håper jeg på det sterkeste er svada, for da tror jeg det blir lenge til jeg handler grønt igjen...

Lenke til kommentar

Er det slik? GTX 680 er 50% raskere enn GTX 580 som igjen er 100% raskere enn GTX 285?

GTX 580 er ca 67% raskere enn GTX 285 var

Jeg har store vanskeligheter for å tro at GK104 kommer til å få nok båndbredde. AMDs Tahiti XT har 10% høyere klokkefrekvens og 50% bredere minnebuss, og selv den skalerer relativt bra når man overklokker minnet videre (omtrent +15% fra 1250 til 1750). Hvordan i alle dager skal GK104 få nok båndbredde til å ta igjen Tahiti, for ikke nevne at selv GTX 580 har 20% mer båndbredde enn denne påståtte GTX 680.

En ting er sikkert, med 160GB/s med båndbredde og den regneytelsen framstilt vil ikke GK104 kunne ta igjen HD 7970 uten en eller annen form for magisk bedre utnyttelse av eksisterende teoretisk båndbredde. Blir overrasket om den klarer å slå GTX 580 faktisk.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et gtx 470 kort. Ønsker surround gaming( spille på tre skjermer blant annet, hva blir billigste oppgradering/innkjøp? Har lett etter et likt kort, men vanskelig å få tak i! Med to stk i SLI ville det gått.

Vill det kreve mye mer å få bilde på tre skjermer? Og vill man egentlig se noe mer på tre skjermer enn man gjør på en?- vill tenke meg at bilde bare blir fordelt på 3 skjermer isteden for 1.

Ser noen linket til gtx 470 og et 560 kort i sli, Vill noe slikt vært optimalt?

Lenke til kommentar

Jeg har et gtx 470 kort. Ønsker surround gaming( spille på tre skjermer blant annet, hva blir billigste oppgradering/innkjøp? Har lett etter et likt kort, men vanskelig å få tak i! Med to stk i SLI ville det gått.

Vill det kreve mye mer å få bilde på tre skjermer? Og vill man egentlig se noe mer på tre skjermer enn man gjør på en?- vill tenke meg at bilde bare blir fordelt på 3 skjermer isteden for 1.

QXL-annonse GTX 470

Dette er nok billigste oppgradering, du vil mest sannsynlig måtte redusere teksturkvalitet og Antialiasing noe for å kunne spille på høye oppløsninger siden du bare har 1.25 GB VRAM, men ellers skal det i prinsippet fungere.

I teorien er tre skjermer tre ganger så mange piksler, og hvor stort ytelsestap du får avhenger i stor grad av hvilket spill du spiller og hvor høyt du skyver oppløsningene. I verste fall faller ytelsen til 33%, i beste fall er du CPU-begrenset (CS:Source) og ytelsen faller bare til ~90%

Vil du kunne se mer? Ja, men du må huske å justere Field of View til en passende mengde (godt over 90 horizontal FOV vil jeg tippe) for å ikke få bildeforstyrrelser og hodeverk av for lav FOV, men er det vertikal FOV-justering (Battlefield 3 har dette for eksempel) vil du ikke måtte fikle med noe.

Lenke til kommentar

QXL-annonse GTX 470

Dette er nok billigste oppgradering, du vil mest sannsynlig måtte redusere teksturkvalitet og Antialiasing noe for å kunne spille på høye oppløsninger siden du bare har 1.25 GB VRAM, men ellers skal det i prinsippet fungere.

I teorien er tre skjermer tre ganger så mange piksler, og hvor stort ytelsestap du får avhenger i stor grad av hvilket spill du spiller og hvor høyt du skyver oppløsningene. I verste fall faller ytelsen til 33%, i beste fall er du CPU-begrenset (CS:Source) og ytelsen faller bare til ~90%

Vil du kunne se mer? Ja, men du må huske å justere Field of View til en passende mengde (godt over 90 horizontal FOV vil jeg tippe) for å ikke få bildeforstyrrelser og hodeverk av for lav FOV, men er det vertikal FOV-justering (Battlefield 3 har dette for eksempel) vil du ikke måtte fikle med noe.

Takk for godt svar.

Er det samme hvilket merke man setter i SLI, altså gaiward og pov kort for eksempel?

Er det verdt oppgraderingen tro? Har 2 x 24 og 1 x 22 tommer, blir vel ikke optimalt men vill fungere?

Lenke til kommentar

Er det samme hvilket merke man setter i SLI, altså gaiward og pov kort for eksempel?

Er det verdt oppgraderingen tro? Har 2 x 24 og 1 x 22 tommer, blir vel ikke optimalt men vill fungere?

Så lenge det er samme GPU og minnemengde skal det fungere.

For trippelskjerm tror jeg du er avhengig av (med Nvidia) å ha like oppløsning og størrelse på skjermene.

Lenke til kommentar

Kjøpte et zotac gtx 480 amp 1,5GB for 1700kr. Var det en godt kjøp? Ser at gtx 480 yter ca på lik linje med et gtx 570, men denne amp kjøleren er utviklet i samarbeid med zalman og kjøler veldig godt har jeg hørt. Så kan sikkert klokke endel. Sett på et par videoer på youtube at det kjører crysis veldig bra på very high. Vil jeg slite i spill som f.eks bf3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...