N o r e n g Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Kan ikke GTX 480, 570, 580 etc.. brukes i Quad-SLI om man vil da? Selv om jeg dog hadde foretrukket 480 eller 580 pga mer minne. Begge krever såklart en rimelig habil radiator for å fjerne varmen. Og det vil ikke et 560 Ti 448 core gjøre? GF110 er GF110 uansett om 14 eller 16 shaderclustere er aktivert, det betyr jo bare forskjellen på om man når 350W eller 320W maks last på en heftig overklokk. Dette er jo i tillegg "fjerdegangshøstede" brikker, så strømforbruket per MHz vil nok være noe høyere enn to "Extra Virgin Chip" GTX 590 For å kjøre tre slike kort overklokket hadde jeg ikke kjørt noe mindre enn 360+360, og helst 3x 360mm Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Og det vil ikke et 560 Ti 448 core gjøre? GF110 er GF110 uansett om 14 eller 16 shaderclustere er aktivert, det betyr jo bare forskjellen på om man når 350W eller 320W maks last på en heftig overklokk. Dette er jo i tillegg "fjerdegangshøstede" brikker, så strømforbruket per MHz vil nok være noe høyere enn to "Extra Virgin Chip" GTX 590 For å kjøre tre slike kort overklokket hadde jeg ikke kjørt noe mindre enn 360+360, og helst 3x 360mm Jo, det vil den helt sikkert gjøre. Det var ingen direkte oppfølging til din post. Uansett, det blir jo så å si et GTX 570. Til tider så finner du GTX 570'er som både er bedre og billigere på forksjellige salg, så med mindre de senker prisen 3-400 kr så synes jeg den faller mellom to stoler. Til Quad-SLI hadde jeg i disse dager ikke gått under 1,5 GB minne. Da blir det fortsatt GTX 580 og GTX 480. To 360 radiatorer kan nok være greit ja. 3 stykk blir totalt overkill. Trenger jo ikke akkurat å slå temperaturrekord. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Hvor langt er det trygt å klokke Core, shader og minne på et GTX480? Tenkte jeg skulle leke meg litt i EVGA Precision pga litt dårlig ytelse i BF3 Endret 12. desember 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Tja, PCen vil nok bluescreene eller klikke fortere en du aner før du kommer ut i et område som kan ta knekken på GTX 480. Det er mest spenningen som faktisk kan gjøre litt skade, men her har Nvidia satt en grei sikkerhetsverdi. 1,138V er maks spenningsverdi du bør sette. (sannsynelig kan du ikke øker mer enndette uansett) EVGA precision kan vel øke spenningen har jeg hørt rykter om, ellers ville jeg brukt MSI afterburner. GPUen kan vel klokkes til rundt 850-900 MHz på en o.k vannkjøling. På luft er det mer rundt 800 MHz. (varme blir dog et stort problem på GTX 480 om du skal overklokke noe særlig, så pass på at temperaturen ikke går over 100 grader) Shader klokkes sammtidig opp når du klokker Core. Den bør i hvertfall det. Minne klarer jeg sånn ca 1950 MHz på. Endret 12. desember 2011 av Andrull 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 To 360 radiatorer kan nok være greit ja. 3 stykk blir totalt overkill. Trenger jo ikke akkurat å slå temperaturrekord. Med 3x GF110 ser vi fort på 800-1000W TDP når prosessor er med. Med vifter på 800RPM er 3x 360mm ganske perfekt, det var denne hastigheten jeg tenkte på Kjører du 1800-2000 RPM vil 2x 360mm holde greit. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Tja, PCen vil nok bluescreene eller klikke fortere en du aner før du kommer ut i et område som kan ta knekken på GTX 480. Det er mest spenningen som faktisk kan gjøre litt skade, men her har Nvidia satt en grei sikkerhetsverdi. 1,138V er maks spenningsverdi du bør sette. (sannsynelig kan du ikke øker mer enndette uansett) EVGA precision kan vel øke spenningen har jeg hørt rykter om, ellers ville jeg brukt MSI afterburner. GPUen kan vel klokkes til rundt 850-900 MHz på en o.k vannkjøling. På luft er det mer rundt 800 MHz. (varme blir dog et stort problem på GTX 480 om du skal overklokke noe særlig, så pass på at temperaturen ikke går over 100 grader) Shader klokkes sammtidig opp når du klokker Core. Den bør i hvertfall det. Minne klarer jeg sånn ca 1950 MHz på. Har automatisk viftehastighet, så fort kortet når rundt 80 grader kjører viften opp på 100%. Bruker også OSD slik at jeg ser temp in game. Har absolutt ingen muligheter for å stille spenningen via EVGA Precision. Tror det er automatisk instilling av volt, og da frykter jeg at den overvolter en del. Skal prøve meg på 800Mhz core/1600Mhz shader og 1900Mhz minne. Edit: Der skrudde pc'en seg bare av. Regner med det var bsod. Noen måter å finne feilkoden? Endret 12. desember 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Driftsspenning på skjermkort er satt til et fast nivå for hver type last, så du har en fast spenning på 3D-power uansett klokkefrekvens. Du merker fort når spenningen øker siden kortet blir betydelig varmere. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Har automatisk viftehastighet, så fort kortet når rundt 80 grader kjører viften opp på 100%. Bruker også OSD slik at jeg ser temp in game. Har absolutt ingen muligheter for å stille spenningen via EVGA Precision. Tror det er automatisk instilling av volt, og da frykter jeg at den overvolter en del. Skal prøve meg på 800Mhz core/1600Mhz shader og 1900Mhz minne. Edit: Der skrudde pc'en seg bare av. Regner med det var bsod. Noen måter å finne feilkoden? Du kan stille automatisk vitehastighet etc.. også i MSI afterburner. Der kan du i tillegg øke spenningen, som er viktig om man bedriver med overklokking. Jeg trodde vel og merke at Afterburner har en app. eller lignende tillegg som kan installeres for å justere spenningen. Det er ikke noe overvolting eller slikt som på CPUer. Det er en fastsatt spenning til 3D og 2D-modus som arni90 nevnte. Om du overklokker, så må du forvente mange slike rebooter/bluescreener. Med mindre du har hatt samme problem FØR du gjorde overklokken, så er det vel bare å gå ut ifra at du klokket for høyt, temperaturen var for høy, eller at spenningen var for lav. Som oftest en kombinasjon av de tre. Ettersom alle skjermkort er forskjellige, og testmiljøet er forskjellig så vil det være store forskjeller ute å går. Men som sagt, hold øye med tempen. 100 % på vifta ga meg over 105 grader på skjermkortet, noe som gjorde at skjermkortet autoamtisk nedklokker seg selv. (throttler) Av denne grunn så kjøpte jeg vannkjølingsblokk, noe som gjorde at jeg kunne overklokke skikkelig igjen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 To 360 radiatorer kan nok være greit ja. 3 stykk blir totalt overkill. Trenger jo ikke akkurat å slå temperaturrekord. Med 3x GF110 ser vi fort på 800-1000W TDP når prosessor er med. Med vifter på 800RPM er 3x 360mm ganske perfekt, det var denne hastigheten jeg tenkte på Kjører du 1800-2000 RPM vil 2x 360mm holde greit. TDP-messig så ligger jeg på rundt 700W, men i praksis så klarer jeg ikke belaste 100 % på prosessor OG GPUen samtidig. Har nok selv noe rundt 5-600W med varme å kvitte meg med, og til det er en enkel 360rad tilstrekkelig. I praksis så ser jeg ca disse tallene: GTX 480 OC med 1,138V(maks) bruker ca 300W +/-50 W i7 920 på 1,36V ca 200W +/- 50 W hovedkort + mosfeter = ca 100W Viftene kjører kun med lavt støynivå og ligger på ca 900-1000 RPM i snitt. (noctuavifter med motstand i serie for å senke hastigheten) Vanntempen er rundt 35-40 grader om jeg skal tippe. Komponentene blir i hvertfall mer enn godt nok kjølt ned. Med to skjermkort ekstra så burde jeg nok hatt en ekstra 360-rad, ettersom jeg da ca dobler effekten til ca 1400W TDP, og rundt 1100-1200W forbruk. Dette er da om alle skjermkortene er blodklokket. Med fire skjermkort så tenkte jeg uten overklokk, da det vel kanskje er noe unødvendig (?) . Og da havner vi på ca 1200W. Om vi snakker om den mer effektgjerrige GF110, samt en litt mer effektgjerrig CPU så blir det nok ganske korrekt antagelse med en TDP på litt over 1000W. Jeg er dog litt uenig i at du trenger noe så ille som 3 stykk 360rad's. (ikke akkurat lett å plassere tre slike monsterblokker) 2stykk 360rad's med stillegående vifter på rundt 1000RPM kan jeg garantere går finfint. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 To 360 radiatorer kan nok være greit ja. 3 stykk blir totalt overkill. Trenger jo ikke akkurat å slå temperaturrekord. Med 3x GF110 ser vi fort på 800-1000W TDP når prosessor er med. Med vifter på 800RPM er 3x 360mm ganske perfekt, det var denne hastigheten jeg tenkte på Kjører du 1800-2000 RPM vil 2x 360mm holde greit. TDP-messig så ligger jeg på rundt 700W, men i praksis så klarer jeg ikke belaste 100 % på prosessor OG GPUen samtidig. Har nok selv noe rundt 5-600W med varme å kvitte meg med, og til det er en enkel 360rad tilstrekkelig. I praksis så ser jeg ca disse tallene: GTX 480 OC med 1,138V(maks) bruker ca 300W +/-50 W i7 920 på 1,36V ca 200W +/- 50 W hovedkort + mosfeter = ca 100W Viftene kjører kun med lavt støynivå og ligger på ca 900-1000 RPM i snitt. (noctuavifter med motstand i serie for å senke hastigheten) Vanntempen er rundt 35-40 grader om jeg skal tippe. Komponentene blir i hvertfall mer enn godt nok kjølt ned. Med to skjermkort ekstra så burde jeg nok hatt en ekstra 360-rad, ettersom jeg da ca dobler effekten til ca 1400W TDP, og rundt 1100-1200W forbruk. Dette er da om alle skjermkortene er blodklokket. Med fire skjermkort så tenkte jeg uten overklokk, da det vel kanskje er noe unødvendig (?) . Og da havner vi på ca 1200W. Om vi snakker om den mer effektgjerrige GF110, samt en litt mer effektgjerrig CPU så blir det nok ganske korrekt antagelse med en TDP på litt over 1000W. Jeg er dog litt uenig i at du trenger noe så ille som 3 stykk 360rad's. (ikke akkurat lett å plassere tre slike monsterblokker) 2stykk 360rad's med stillegående vifter på rundt 1000RPM kan jeg garantere går finfint. Jeg går for ∆10°C på vann-ut luft-inn eller lavere, da vil du måtte ligge på noe slikt som 360mm for å kjøre lavhastighetsvifter på full last (om dette er mulig altså). Selvfølgelig, om du kun bryr deg om å vannkjøle ting er ∆15°C akseptabelt. Skjermkort får jo langt mer merkbar effekt av vannkjøling enn prosessorer, jeg ønsker bare at vannkjølingen skal være mer effektiv enn det beste jeg får på luft Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Virkelig? Ekstra geometri på modeller med ganske høy polygon nivå fra før Metro 2033 der det er en del ingame cutscenes der ofte ansiktet er i fokus så legger man fort merke til det ja Metro 2033 var jo et utrolig lite givende spill uansett hvor hw krevende det er. Når man ser på gfx i BF3 vs Metro 2033 så viser det jo ganske enkelt at Metro 2033 er kodet av et amatørstudio. De har bare lagt på en masse effekter fordi de hadde de tilgengelig i verktøykassa si. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) problemet med luftkjøling når man kjører 2-3 skjermkort er jo at det ikke er plass til aftermarket kjølere.. derfor blir det vann. skal se om jeg får til en test med X79 + 4Way GTX560 448 i løpet av julen.. står på diverse sites at 560 skal klare 4Way, men det gjenstår å se. for meg blir det 1920x1080 med Ultra setting i BF3 som er "målet".. dvs, 100% glatt UANSETT. etter patchen som kom nå har jeg mistet mye ytelse med mitt GTX590, gud vet hvorfor.. måtte stille ned litt på grafikken og spillet flyter fremdeles dårligere enn før - frustrerende.? JA! 6 core og 8 core X79 test i løpet av julen EDIT: kan være det ikke er nok minne gitt.. hehe, kjørte Ultra nå i noen minutter og maks brukte det 1400MB.. herregud og det hakket btw.. Endret 13. desember 2011 av **dp** 1 Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 BF3 spiser 2,5 GB minne på mine 3 GB gtx 580 kort. Så er nok det som er problemet ditt kanskje ? 1 Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) BF3 spiser 2,5 GB minne på mine 3 GB gtx 580 kort. Så er nok det som er problemet ditt kanskje ? 2.5GB..? satan.. neste generasjon med dobbelt minne - ja takk. hvor høy fps har du på ultra? EDIT: du kjører 2560x1600 du kanskje? Endret 13. desember 2011 av **dp** Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Det passer kanskje ikke helt inn her men: GeForce Kepler 104 and 100 GPU Specifications Compiled Dette minner om spesifikasjoner jeg har sett tidligere, og vi kan vel forvente at GK104 plasserer seg 1x-1.5x GTX 580 ytelsemessig. Dette kan bli veldig interessant mot Tahiti. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Det passer kanskje ikke helt inn her men: GeForce Kepler 104 and 100 GPU Specifications Compiled Dette minner om spesifikasjoner jeg har sett tidligere, og vi kan vel forvente at GK104 plasserer seg 1x-1.5x GTX 580 ytelsemessig. Dette kan bli veldig interessant mot Tahiti. Ser nå heller ut som 1.5-2x 560 Ti Så får vi se om GCN vil fikse skaleringsproblemene R600 møtte på fra og med HD 5000-serien, og om Fermi lar seg skalere bra videre. 1 Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 BF3 spiser 2,5 GB minne på mine 3 GB gtx 580 kort. Så er nok det som er problemet ditt kanskje ? 2.5GB..? satan.. neste generasjon med dobbelt minne - ja takk. hvor høy fps har du på ultra? EDIT: du kjører 2560x1600 du kanskje? BF3 bruker det den kan få av grafikkminne, så det som er tilgjengelig vil den derfor bruke, ergo all denne sprikende info om hvor mye som brukes. Problemet synes å være at BF3 devsa troligen bommer mye på dette fra specs til grafikkortene og bruker mer enn tilgjengelig minne+delt PCIe minne, og ting hakker/lugger, drivere spiller også endel inn her... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Det passer kanskje ikke helt inn her men: GeForce Kepler 104 and 100 GPU Specifications Compiled Dette minner om spesifikasjoner jeg har sett tidligere, og vi kan vel forvente at GK104 plasserer seg 1x-1.5x GTX 580 ytelsemessig. Dette kan bli veldig interessant mot Tahiti. Ser nå heller ut som 1.5-2x 560 Ti Så får vi se om GCN vil fikse skaleringsproblemene R600 møtte på fra og med HD 5000-serien, og om Fermi lar seg skalere bra videre. Kommer an på hvordan du ser det, det blir på en måte som en dobbel GF114 med minnebussen til en GF110.Edit: Som den tyske kilden sier, kommer GK104 i januar/februar, og GK100 i andre kvartal, noe som høres sannsynlig ut. Som vanlig ser nVidia ut til å være langt mer hemmelighetsholdne enn det AMD er. Endret 13. desember 2011 av efikkan Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656288 klokket.. ikke så ille pris. skulle kommet med 2.5GB for 100kr mer.. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Det passer kanskje ikke helt inn her men: GeForce Kepler 104 and 100 GPU Specifications Compiled Dette minner om spesifikasjoner jeg har sett tidligere, og vi kan vel forvente at GK104 plasserer seg 1x-1.5x GTX 580 ytelsemessig. Dette kan bli veldig interessant mot Tahiti. Ser nå heller ut som 1.5-2x 560 Ti Så får vi se om GCN vil fikse skaleringsproblemene R600 møtte på fra og med HD 5000-serien, og om Fermi lar seg skalere bra videre. Kommer an på hvordan du ser det, det blir på en måte som en dobbel GF114 med minnebussen til en GF110.Edit: Som den tyske kilden sier, kommer GK104 i januar/februar, og GK100 i andre kvartal, noe som høres sannsynlig ut. Som vanlig ser nVidia ut til å være langt mer hemmelighetsholdne enn det AMD er. så kortet vil yte midt i mellom 580 og 590 ish? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå