Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser denne tråden er relativt aktiv, og istedet for å starte en ny tråd spør jeg her :)

Det nærmer seg med stormskritt BF3, og jeg som alle andre ønsker jo å dra denne kolossen med mest mulig eyecandy. Systemet mitt pr.i dag består gorvt sett av følgende:

i5 2500k @ 4,3 ghz

1 stk. Gigabyte 560TI SOC

8GB XMS3 Vengeance RAM

Så lurer jeg på å enten bestille meg ett skjermkort av samme type, eller selge mitt nåværende kort og skaffe meg ett kraftigere kort. Utifra HW.no sin test vil ett slikt 560TI SLI oppsett gi noe bedre ytelse enn ett enkelt 580 kort f.eks. Og jeg vil få en ganske god ytelse for en billig penge, men skaffer jeg meg f.eks ett 580 kort nå, kan jeg jo alltids vurdere ett SLI oppsett av denne typen senere.

:hmm:

Lenke til kommentar

Liten vits å kjøre SLI/CF med mindre du også skal kjøre 3 kort for å unngå microstuttering. At man opplever vesentlig mer microstuttering ved 2 kort enn 3 er årsaken til at Nvidia og AMD begrenser billigere kort til maks å støtte 1 bro og 2 kort totalt.

Forsåvidt er jeg spent på hvordan 3xHD6950-2GB med opplåste shadere og litt klokk vil dra BF3 i 1920+ med mye eyecandy. Men det gjenstår å se hvor mye unødig tesselation de hiver på som eks. Crysis2 gjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Liten vits å kjøre SLI/CF med mindre du også skal kjøre 3 kort for å unngå microstuttering. At man opplever vesentlig mer microstuttering ved 2 kort enn 3 er årsaken til at Nvidia og AMD begrenser billigere kort til maks å støtte 1 bro og 2 kort totalt.

Forsåvidt er jeg spent på hvordan 3xHD6950-2GB med opplåste shadere og litt klokk vil dra BF3 i 1920+ med mye eyecandy. Men det gjenstår å se hvor mye unødig tesselation de hiver på som eks. Crysis2 gjør.

Den testen på Tom's er så full av tull at jeg ikke gidder å ta to mot tre kort og forskjellig microstutter i beregning:

•  
  • Nvidias drivere har ingen problemer med SLI tydeligvis. Hva med at det er mange som får problemer om de ikke kjører 266.58 eller tidligere?
  • DobbelGPU fra AMD er mer ujevnt enn Nvidia? Av personlig erfaring med en rekke systemer sier jeg det motsatte her.
  • TrippelGPU er nesten like bra som enkelGPU? Av personlig erfaring (igjen) sier jeg at dette er bull.
  • AMDs drivere er et herk å få til å fungere i CFX? Jeg kjenner ingen med problemer som ikke har overklokket eller har installert masse drit på maskinen.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg påstått det du motargumenterer, har jeg vel? :)

Personlig er jeg strålende fornøyd med både single og dual AMD. Riktignok har jeg ikke fått testet 3 kort i særlig grad ennå men har alle 3 og skal teste når BF3 kommer er tanken. At de så forskjeller på microstutering på 2 og 3 kort tok jeg nesten for gitt. Resten er svada jeg ikke har noen kommentar til.

At THW har hatt rykte på seg for å være Nvidia og Intel biased var jeg klar over fra tidliger men siden dette ble linket av en jeg stoler godt på i teknisk øyemed her i forumet tok jeg dette med microstutter 2vs3 for gitt. (uten at han kommenterte dette direkte)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tenker du på meg Theo?

Jeg linket testen fordi den så grundig ut ift hva de har testet. Jeg har selv ingen erfaring med verken SLI eller crossfire

Arni:

Hva er tull i den artikkelen så jeg ihvertfall vet litt mere etterpå?

Lenke til kommentar

Arni:

• Nvidias drivere har ingen problemer med SLI tydeligvis. Hva med at det er mange som får problemer om de ikke kjører 266.58 eller tidligere, jeg var en av dem?
  • DobbelGPU fra AMD er mer ujevnt enn Nvidia? Av personlig erfaring med en rekke systemer sier jeg det motsatte her.
  • TrippelGPU er nesten like bra som enkelGPU? Av personlig erfaring (igjen) sier jeg at dette er bull.
  • AMDs drivere er et herk å få til å fungere i CFX? Jeg kjenner ingen med problemer som ikke har overklokket eller har installert masse drit på maskinen.

Nå har ikke jeg påstått det du motargumenterer, har jeg vel? :)

Personlig er jeg strålende fornøyd med både single og dual AMD. Riktignok har jeg ikke fått testet 3 kort i særlig grad ennå men har alle 3 og skal teste når BF3 kommer er tanken. At de så forskjeller på microstutering på 2 og 3 kort tok jeg nesten for gitt. Resten er svada jeg ikke har noen kommentar til.

At TH var Nvidia og Intel biased var jeg klar over fra tidliger men siden dette ble linket av en jeg stoler godt på i teknisk øyemed tok jeg dette med microstutter 2vs3 for gitt.

Jeg ble bare litt oppgitt av denne artikkelen og hvor mye rart de sa gjennom den.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Takk Arni. :thumbup:

Lurer på en ting til. De bruker jo endel tester og målinger for å understøtte sine argumenter her og disse er tydleligvis forskjellige i fra dine erfaringer. Hva kan dette skyldes? De har nok sikkert ikke funnet alt dette på selv. De må jo ha testet dette som de har presentert det.

Lenke til kommentar

Takk Arni. :thumbup:

Lurer på en ting til. De bruker jo endel tester og målinger for å understøtte sine argumenter her og disse er tydleligvis forskjellige i fra dine erfaringer. Hva kan dette skyldes? De har nok sikkert ikke funnet alt dette på selv. De må jo ha testet dette som de har presentert det.

De brukte et spill for testing, det gir ikke et godt bilde.

De brukte et kort med en NF200, den gir strengt tatt noe latency.

AMD har kanskje en funksjon i kortene eller lignende som gjør at man får ujevne "draw"-tider, men at kortet med outputs kjører en algoritme som sender bildene jevnere ut til monitor?

For trifire brukte de et 6870X2 med Hydra-brikken og et 6870, kanskje dette førte til noen funky tregheter?

Skaleringen var langt fra 100% med tre 6870, SLI og CFX pleier vanligvis å være noe jevnere om skjermkortene har litt "pusterom" har jeg erfart.

HD 69xx-serien med fire-dimensjonale shadere har mindre problemer kanskje, jeg har ikke møtt noen som har kjørt 6870 CFX.

Det er så mye rart som kan ha skjedd her egentlig, at det er vanskelig å si hva som kan ha forårsaket dette. Uansett stemmer resultatene svært dårlig med mine egne erfaringer, og det er mer enn nok for meg.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arni:

Siden jeg har opplevd plagsom microstuttering på 2 kort gjentatte ganger (2 stk HD5870, 2xGTS460, 9800GX2 mm. ) og ikke har prøvd 3 kort ennå og kun leste siste siden i testen (i dag tidlig før jobb) håpet jeg vel at de hadde rett i at det skulle være vesentlig bedre med 3 kort siden jeg har et tredje kort liggende.

Men ikke noe er bedre om så ikke er tifelle for 3 referansekort blir altfor varmt i mitt kabinett inntil en del reorganisering er gjort.

Men såvidt jeg husker ble det vel droppet elementer i nåværende AMD toppdesign som kunne forbedret dette med microstutter og at det ikke blir med før i neste nye design.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tenker du på meg Theo?

Jeg linket testen fordi den så grundig ut ift hva de har testet. Jeg har selv ingen erfaring med verken SLI eller crossfire

Arni:

Tenkte på deg ja, men ikke negativt ment det, heller det at jeg da pga. dårlig tid ikke tok meg tid til å lese hele testen i dag tidlig :)

Lenke til kommentar

Kom overraskende på meg at tre kort skal fungere bedre enn to kort, har alltid tenkt at jo flere kort du kjører med jo større sjanse er det for krøll. Tydeligvis har jeg tatt feil, men fremdeles så er jo optimale å heller gå for en kraftig single-GPU løsning fremfor å kjøre dual-GPU kort eller SLI / Crossfire løsninger.

Om du av en eller annen grunn ikke ender opp med tilstrekkelig ytelse av GeForce GTX580 eller HD6970 så er det klart at Crossfire eller SLI blir eneste løsningen, men om du må gå for tre kort for at problematikk rundt micro-stuttering skal være tilnærmet eliminert så blir jo det for temmelig dyrt med tanke på at rimeligere kort stort sett støtter 2-way SLI eller Crossfire.

Regner med at GTX580 + GTX590 og HD6990 + HD6970 vil fungere som trippel-GPU løsninger for minimering av micro-stuttering? For meg blir det hvertfall ikke plass til tre skjermkort i maskinen med alt annet jeg har av dedikert NIC, RAID-kontroller, lydkort osv..

Lenke til kommentar

Ramguy:

Kom overraskende på meg at tre kort skal fungere bedre enn to kort, har alltid tenkt at jo flere kort du kjører med jo større sjanse er det for krøll.

Helt klart enig og jeg svelget den nok litt fort siden jeg håpet 3 kort kunne gi en ytterligere bedring på området siden jeg har et tredje liggende. Direkte logisk er det jo ikke. Men da kan jeg i hvertfall teste 2 og 3 kort med BF3 og gjøre meg opp en mening selv, men håper man får CAPen før lansering.

Bat:

Det vil jeg nå fortsette å ha :thumbup: he he.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg enda et skjermkort på vei i posten etter en del lesing.

Har en GTX 580 fra før med 1.5GB vram og hadde egentlig planlagt 3 skjermer i 5760x1080 men da måtte jeg selge mitt GTX 580 og kjøpe 2 nye med 3GB vram ellers ville det gått på tryne med tunge spill som Crysis 2 i DX11 og muligens BF3.

Så jeg bestemte meg å ikke selge det gamle med tap og kjøpe 2 nye men har nå bestilt et kort til av samme typen med 1.5GB vram.

Så hva gjør jeg da? Burde vel ikke ta sjansen på kjøpe 2 skjermer til og se hvordan det går?

Burde jeg heller kjøpe en skikkelig bra 27" i stedet 1920x1080 der 1.5GB vram er mere enn nok selv med maks AA og AF.

Det finnes mange tråder om 1.5GB vram og 3GB vram men faktisk ikke noe skikkelig tester der dem har testet spill som Crysis 2 DX11 high res pakke i 5760x1080 og sjekket om det faktisk er forskjell..

Uansett forslag til en skikkelig bra 27" monitor som ikke koster alt for mye?

Lenke til kommentar

For de som tror det blir noe særlig bedre med 3gb ram på skjermkortet.....

http://www.hardware.fr/focus/50/test-geforce-gtx-580-3-go-vs-1-go-sli-surround.html

HardOCPs test sier at det er fordeler, men det er ikke mange spill som drar fordel a 3GB VRAM annet enn Metro 2033 og Crysis: WARHEAD.

Har man råd, så er det kanskje ikke verdens verste ting å investere penger i, men det er nok bedre valg du kan gjøre først. Om man skal kjøre 3x 2560x1600 derimot, ville jeg tro man kan klare "ganske" høy VRAM-bruk.

Det som er interessant er hvor god konkurranse 6970 klarer å tilby når man kjører opp oppløsningen til 5760x1200 med AA, særlig når tre 6970 koster såvidt mer enn to 580 :!:

Endret av arni90
Lenke til kommentar

For de som tror det blir noe særlig bedre med 3gb ram på skjermkortet.....

http://www.hardware.fr/focus/50/test-geforce-gtx-580-3-go-vs-1-go-sli-surround.html

Endelig en skikkelig test!

Utifra den testen så ser det ut som jeg ikke burde ha problem å kjøre 5760x1080 i de aller fleste spill selv med AA. Nå blir nok BF3 veldig krevende og har garantert mye textures så jeg vet ikke helt ennå hva jeg gjør.

Klarer jeg kjøre BF3 i 5760x1080 uten AA med 2x GTX 580 1.5GB vram på kortene så tror jeg faktisk jeg går for 3 monitorer.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

Dette gjør saken vanskelig for meg.....hadde bestemt meg for å teste med 1x6970 og evt bruke 1 til i crossfire hvis det ikke klarte å levere nok fps i 2560x1440, men kanskje det håller fint med 1 GTX 580 1.5gb ??

Dette er ikke for BF3 uten til Star Wars: The Old Republic.

Hva tror dere ?? Bruke 1 eller 2 6970 eller håller det med 1 GTX 580 1.5gb ?

Iexo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...