Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Har akkurat installert et 590 GTX i maskinen og lurer på:

Jeg har 3 skjermer - hvorden kan jeg aktivere de 2 andre når jeg spiller og bruker multi GPU?

Jeg vil gjerne kunne browse osv osv når jeg spiller.

Snabelen

Spille i window-mode.

Ok, takk - da får Netshop dette igjen. Tilbake til AMD... Nvidia Crap altså

Snabelen

Jeg lo godt der laugh.gif

Jeg visste at AMD har bedre flerskjermsstøtte, men dette var nytt for meg laugh.gif

Nvidia går bare nedover og nedover nå, etter 270-driverne har det vært masse feil.

Masse feil? Kanskje hos deg :p

Feil jeg ikke takla, som førte til at jeg bytta fra grønt til rødt. Har alltid likt rødt bedre enn grønt, så det var ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk stygg kjøler, heldigvis er kortet laget for LN2-klokking. 2x8-pin og en 6pin til strøm burde gi kortet mulighet til å dra godt over 500W, som sikkert ikke begrenser deg nevneverdig under overklokking..

Men kjøleren...

Do not want. :no:

Eneste positive med den er at den sender all varmen ut.

Lenke til kommentar

Fantastisk stygg kjøler, heldigvis er kortet laget for LN2-klokking. 2x8-pin og en 6pin til strøm burde gi kortet mulighet til å dra godt over 500W, som sikkert ikke begrenser deg nevneverdig under overklokking..

Men kjøleren...

Så hvordan noe du putter inn i en pc ser ut er viktitere en den faktisk efekten det har, selvsagt stas som en bonus å få hardware som ser fancy ut men etter de er inne i pcen ser jeg ikke mer til det uansett (så å ha dette på første prior blir rart), selv om det er plexiglass på kabinettet står skjermkortetene vendt feil vei for at man skal få sett dem, så personelig ser jeg ikke mer til design på viften når skjermkortnene først er montert.

edit

hmm ser du er litt mini troll i dine siste poster her nå, så svaret ligger nok der.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Men kjøleren...

Så hvordan noe du putter inn i en pc ser ut er viktitere en den faktisk efekten det har, selvsagt stas som en bonus å få hardware som ser fancy ut men etter de er inne i pcen ser jeg ikke mer til det uansett (så å ha dette på første prior blir rart), selv om det er plexiglass på kabinettet står skjermkortetene vendt feil vei for at man skal få sett dem, så personelig ser jeg ikke mer til design på viften når skjermkortnene først er montert.

Det er ikke viktigere, men denne kjøleren er blower-style. Det er en grunn til at det stort sett er referanse-design som bruker slike kjølere, de er ikke særlig effektive sammenlignet med kjølere med vifter på toppen. MSIs LIGHTNING-modell er mer fristende enn denne, rent fordi LIGHTNING har en god kjøler i tillegg til en bra PCB.

Dessuten har jeg et vindu på kabinettet mitt, om jeg har valget mellom en Powercolor med stygg kjøler og en gigabyte med pen kjøler tar jeg gigabyten any say så lenge prisen er noenlunde lik.

Lenke til kommentar

Denne kjøleren er ikke lik referangse kjøleren selv om metoden ser lik ut, ser ut som den har et ekstra innsug der også. Har du lest om effekt etc før du utaler deg om dette?, link? erfarigner?.

Du kommer videre over her med mye negative omtale uten en eneste link eller god forklaring, om du ønsker å dele problemer i tråden så gjør det men fint om du er litt mer informativ synes jeg.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Denne kjøleren er ikke lik referangse kjøleren selv om metoden ser lik ut, ser ut som den har et ekstra innsug der også. Har du lest om effekt etc før du utaler deg om dette?, link? erfarigner?.

Du kommer videre over her med mye negative omtale uten en eneste link eller god forklaring, om du ønsker å dele problemer i tråden så gjør det men fint om du er litt mer informativ synes jeg.

Det er vanskelig å finne en artikkel som tar for seg "blower vs axial".

Om du googler finner du fort ut at såkalte "blowers" (kort med 80mm vifte bakerst på kortet som sender varmen ut bak) vil ved samme støynivå ha lavere CFM og et høyere statisk press enn vifter med vifter på toppen (directCU, Twin Frozr, Windforce etc.), og varmen forsvinner ut med "blower", mens en "axial" vil slippe varmen ut overalt med et større område for varmen å forsvinne på.

I teorien betyr dette at referansedesign burde kunne kjøle bedre om kjøleribben er veldig restriktiv mot et høyere støynivå under drift. "Problemet" tror jeg er at kjøleribbene ikke er lange nok til at du får en fordel fra dette, altså er ikke en kjøleribbe restriktiv nok (les: lang nok) til at man ser noen fordeler med en slik kjøler bortsett fra at varmen går ut av kabinettet. Om grafikkort hadde vært 40cm lange hadde man kanskje sett fordeler ved referansedesignet og flere tredjepartsdesign hadde vært bygd slik.

Erfaringsmessig er du vel enig i at de fleste tredjepartskjølere er mer stille i bruk enn referansedesignet til tross for lignende størrelser ;)

HD 6970 IceQ - noise

Temperatures

Sammenligner du med 6950 Twin Frozr III, ser du at støynivået er 2dB lavere, men temperaturene er 12C høyere, jeg vil tro at om du justerer hastighetene til likt støynivå vil Twin Frozr III vinne.

Lenke til kommentar

Mye fornuftig du forteller her men det har jo ingenting med Evga løsningen du nettop grillet å gjøre. Så har du informasjon (link, erfaring) som at den suger (ordspill) eller er det bare noe du antar.

For meg blir det i allefall litt feil og dele ut mye negativ kritikk uten å forklare rundt det eller vise til erfarfinger.

Du viser vider bare til ATI, om du videre da ikke har konstruktiv kritikk som holder seg innenfor emne er det ikke bedre å holdet seg til tråder om ATI for din del, skulle tro det.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Mye fornuftig du forteller her men det har jo ingenting med Evga løsningen du nettop grillet å gjøre. Så har du informasjon (link, erfaring) som at den suger (ordspill) eller er det bare noe du antar.

For meg blir det i allefall litt feil og dele ut mye negativ kritikk uten å forklare rundt det eller vise til erfarfinger.

Du viser vider bare til ATI, om du videre da ikke har konstruktiv kritikk som holder seg innenfor emne er det ikke bedre å holdet seg til tråder om ATI for din del, skulle tro det.

Ok, så fordi EVGA-løsningen bruker en blower-fan har det ingenting med min forrige post? Det er en antagelse, ja, men den er godt grunnet fra mitt synspunkt.

Jeg har akkurat forklart hvorfor jeg ikke liker slike kjølere: de støyer mer og kjøler mindre.

Jeg viste til AMD fordi HIS er den eneste tredjepartsprodusenten som har lansert et blower-design bortsett fra AMD og Nvidia selv. Det var for å illustrere poenget om at axial > blower. Om det er AMD eller Nvidia har jo fint lite å si for kjøleytelsen, eller er det en magisk forskjell som gjør at Nvidias varme avgis bedre med blower enn axial?

Uansett er dette irrelevant, fordi dette kortet er laget for noe helt annet enn luftkjøling.

EDIT:

Jeg poster i denne tråden fordi jeg bryr meg fint lite om hvilket merke jeg har i maskinen min, jeg har hatt GTX 460 i SLI og har nå HD 6950. For øyeblikket er jeg langt mer fornøyd med driverne til AMD enn Nvidia, jeg har langt færre artifakter i spill som BF:BC2 SLI-feilen eller dårlig ytelse i enkelte spill pga drivere. Hvis Nvidia klarer å få driverne på plass innen neste lansering av grafikkort kan det godt hende jeg bytter side igjen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg poster i denne tråden fordi jeg bryr meg fint lite om hvilket merke jeg har i maskinen min

Feil jeg ikke takla, som førte til at jeg bytta fra grønt til rødt. Har alltid likt rødt bedre enn grønt, så det var ikke så vanskelig.

ehh ok....

Eneste du bekrefter for meg nå er at du ikke har noe info rundt hvordan løsningen Evga her faktisk fungerer (du kan helt tydelig se at det ikke er lik referangse kjøleren da den har et ekstra inntak og er flatere), du antar som jeg spør om. Synes det er mye synsing på deg...

Men kjøleren...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg poster i denne tråden fordi jeg bryr meg fint lite om hvilket merke jeg har i maskinen min

/sarcasm

Det kommer ikke alltid så godt fram.

ehh ok....

Eneste du bekrefter for meg nå er at du ikke har noe info rundt hvordan løsningen Evga her faktisk fungerer (du kan helt tydelig se at det ikke er lik referangse kjøleren da den har et ekstra inntak og er flatere), du antar som jeg spør om. Synes det er mye synsing på deg...

Enten trekker kjøleløsningen luft inn utenifra og skyver det ut gjennom vifta, eller så trekker den luft fra toppen av vifta og skyver dette ut gjennom kortet ut bak (og det lille hullet ved SLI-fingrene), jeg tipper på det siste.

Det hullet ved SLI-fingrene kan ikke trekke luft inn fordi det ikke fungerer slik, det er et eksoshull.

EDIT:

Dette er et fantastisk design for overklokking, men kjøleren er do not want.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Enten trekker kjøleløsningen luft inn utenifra og skyver det ut gjennom vifta, eller så trekker den luft fra toppen av vifta og skyver dette ut gjennom kortet ut bak (og det lille hullet ved SLI-fingrene), jeg tipper på det siste.

Ok så det er dette du hovedsaklig legger til grunnen, her kommer poenget mitt rundt å forklare hva du sikter til. For selv om det er samme metode kan jo løsnignen kjøle bedre, mindre er de også, som igjen gjør at de passer ypperlig til Sli. Så i mine øyne kan denne kjøleløsningen være helt flott.

At du bruker sarkasme er nesten umulig for meg å vite, setningen er ikke så nedsettendet i sin natur at jeg vill kalt det sarkasme heller mer utydlig Irioni i så fall. Eller enda mer riktgi i mine øyne en overdrivelse.

Så ser din mening er helt anderledes en jeg først oppfattet den som, det er nok litt av faren med å være kortfattet og ironisk skulle jeg tro.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Har akkurat installert et 590 GTX i maskinen og lurer på:

Jeg har 3 skjermer - hvorden kan jeg aktivere de 2 andre når jeg spiller og bruker multi GPU?

Jeg vil gjerne kunne browse osv osv når jeg spiller.

Snabelen

Spille i window-mode.

Ok, takk - da får Netshop dette igjen. Tilbake til AMD... Nvidia Crap altså

Snabelen

Jeg lo godt der laugh.gif

Jeg visste at AMD har bedre flerskjermsstøtte, men dette var nytt for meg laugh.gif

Nvidia går bare nedover og nedover nå, etter 270-driverne har det vært masse feil.

Masse feil? Kanskje hos deg :p

Feil er vel kanskje litt hardt tatt i, men mindre muligheter er det definitivt. Nå kan jeg kjøre hvilket som helst spill samtidig ha liv i alle skjermene... takk AMD :love:

Snabelen

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Fått såvidt testet kortet nå(Asus GTX 580 DirectCU II), og må si meg fornøyd så langt når det kommer til ytelse, støy og temperatur.

Dog har et lite problem, det startet først med at førstegangen jeg startet opp kortet, hørtes det ut som viftene dreiv å traff noe, så jeg slo fort av maskinen og sjekket det ut, og joda, den traff faktisk en ledning som ligger inni kjøleren på kortet, virket som det hadde detti ut fra sporet sitt. Så jeg dyttet ting på plass og startet det opp igjen, og da var alt fint. Men etter å ha testet kortet litt mer, merker jeg at så og si samme lyden kommer tilbake(ikke like høy/ille) når viftene får litt høyere RPM og skjermkortet belastes litt, altså kan virke som vibrasjonen kortet lager får viftene til å treffe noe igjen ved høyere hastighet, dog er usikker, da jeg har hatt kortet inn og ut av maskina noen par ganger nå, og kan ikke si jeg finner kilden denne gangen, men hver gang kortet går tilbake i maskinen og jeg begynner å spille litt slik at kortet blir belastet(så vifte RPM'en og temperaturen går opp) så kommer lyden tilbake.

Noen ideer? Andre som har vært borti dette med samme kort? Spurte på et annet forum også, og der ble det nevnt at det kan være lagrene i viftene som er dårlig smørt, eller at vibrasjon som kortet lager gjør slik at den fortsatt treffer samme ledning, men dette er jeg litt tvilsom mot, da hver gang jeg tar ut kortet så ligger disse ledningene godt plassert for øyeblikket.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Det er ikke toppdekselet som er litt løst da (det som er over kjøleribba og med hull til viftene), sett fingeren på dette dekselet når du hører lyden evnt. sett manuell viftehastighet så lyden er konstant.. Ved å dytte litt på dette dekselet vil du høre redusering/fjerning av denne lyden om dekselet er synderen...

Lenke til kommentar

Kan godt være det også, da jeg såvidt greier å fremprodusere lyden når jeg dytter litt på det, har skrudd de fire skruene som sitter rundt litt mer fast, da det virka som de ikke var skrudd helt fast, og sålangt virker det lovende, men feirer ikke helt enda.

Hele kortet i seg selv virker jo egentlig ganske "vinglete", spesielt bakdelen av kortet ved PSU pluggene. Men skal teste litt mer nå og se om jeg hører noe mer til lyden mens jeg spiller, lover godt enn så lenge hvertfall.

Lenke til kommentar

Kan godt være det også, da jeg såvidt greier å fremprodusere lyden når jeg dytter litt på det, har skrudd de fire skruene som sitter rundt litt mer fast, da det virka som de ikke var skrudd helt fast, og sålangt virker det lovende, men feirer ikke helt enda.

Hele kortet i seg selv virker jo egentlig ganske "vinglete", spesielt bakdelen av kortet ved PSU pluggene. Men skal teste litt mer nå og se om jeg hører noe mer til lyden mens jeg spiller, lover godt enn så lenge hvertfall.

Vel problemet er ikke helt borte, om jeg skrur vifta til 35% så begynner det, dog med en gang jeg så vidt legger fingeren min på siden av kjølerhuset, altså toucher borti, så stopper det opp, så enten er det noe rar vibrasjon, eller så treffer viftene kjølerhuset? Titta inni, men kan ikke se jeg ser noen merker, hverken i vifta eller rundt i kjøleren.

Noen ideer om hva jeg kan gjøre? Lurer på om jeg skal ta turen ned til Digitalimpuls med kortet og høre om jeg kan bytte det inn mot samme kort, får å se om det er noe bedre, dog usikker på om digitalimpuls går med på det.

Edit: Fått opp en video nå:

kvaliteten er ikke helt god, men hører "problemet" meget godt hvertfall, lyden virker litt mer intense på videoen enn hva den gjør når jeg hører etter men det får nå gå. Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...