Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et Gainward GTX 560 TI kort og har tatt det i bruk.

Er det vanlig at grafikkkort skal bråke sånn inni i h......? CPUID Hardware monitor sier at det er 77grader nå og vifta går på ca 2300rpm! Kjører også nå med åpen dør til kabinettet(trodde det skulle begynne å brenne der inne).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det vanlig at grafikkkort skal bråke sånn inni i h......? CPUID Hardware monitor sier at det er 77grader nå og vifta går på ca 2300rpm! Kjører også nå med åpen dør til kabinettet(trodde det skulle begynne å brenne der inne).

77 grader i idle... noe må være veeldig galt.. ta en reklamasjon på det ;)

Lenke til kommentar

Helt klart noe som er feil. Hva bruker du får å lese av temp?

Mitt MSI GTX 560 Ti Twin Frozr II ligger på 37-40 grader idle og 60-70 grader full load.

Dette er i tillegg overklokket.

Lenke til kommentar

Jeg brukte noe som heter CPUID tror jeg, er på påskeferie så jeg får ikke sjekket. Jeg målte 77grader mens Battlefield Bad Company lå i bakgrunnen på pause.

Den falt noe etter at jeg avsluttet spillet, menmen jeg syntes den bråkte VELDIG mye!

Lenke til kommentar

Har nå testet i hele dag, ligger på ~36 grader idle og kom opp i max 79 grader når jeg spilte Battlefield Bad Company 2. Ille?

Jeg merker at når jeg ser disse "film snuttene" mellom oppdragene i spillet så kommer det en del sånne streker på tvers av bilde, som om den ikke greier å oppdatere hele bildet på likt. Hva kan det komme av? Det burde vel gå glatt?

Lenke til kommentar

Har nå testet i hele dag, ligger på ~36 grader idle og kom opp i max 79 grader når jeg spilte Battlefield Bad Company 2. Ille?

Jeg merker at når jeg ser disse "film snuttene" mellom oppdragene i spillet så kommer det en del sånne streker på tvers av bilde, som om den ikke greier å oppdatere hele bildet på likt. Hva kan det komme av? Det burde vel gå glatt?

tempen virker for så vidt normal for meg. men jeg er ingen ekspert på området. har ca samme tempen på mitt gtx 580. kabinettet har en del å si for tempen også med tanke på hvor god luft gjennomstrøming det er i det.

Disse strekene du snakker om vil jeg anta er screen tearing som kommer av at skjermen ikke klarer å holde følge med skjermkortet. det fikser du ved å skru på vsync i spillet slik at skjermkortet får samme refreshrate som skjermen din. som regel 60 fps.

Når du spiller uten vsync på arbeider også skjermkortet en god del med å produsere fps og det vil vel sikkert ligge høyt opp mot 100% utnyttelse. Mitt gtx 580 jobber på 99% ytelse for det meste i BFBC2 og produserer fps godt over 60. Da opplever jeg mye tearing og siden kortet jobber på full guffe produserer det også mye varme.

Så skrur du på vsync vil jeg anta at samtidig som tearing blir borte vil tempen på kortet ditt også ikke bli så høy, da kortet ikke jobber på full guffe.

Lenke til kommentar

Er det store forskjellen på Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC og SOC? Ser at Core Clock er 100MHz mer, Memory Clock 580MHz mer og Shader Clock 200MHz mer på SOC utgaven, men utgjør dette en stor ytelses forskjell i spill? Og er vel litt forskjell i kjøleløsningen på de to kortene?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Er det store forskjellen på Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC og SOC? Ser at Core Clock er 100MHz, Memory Clock er 580MHz mer og Shader Clock er 200MHz mer på SOC utgaven, men utgjør dette en styr ytelses forskjell i spill? Og er vel litt forskjell i kjøleløsningen på de to kortene?

SOC koster vel 200kr mer? verdt det hvis det er på lager, men har hørt at de sliter med å få tak i 1Ghz kjerner.

edit: som jeg tenkte, ny modell er kommet med 950 core fordi de ikke klarer å binne nok 1Ghz kjerner.. 950 til 2095 er grei pris hos komplett.

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Er det store forskjellen på Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC og SOC? Ser at Core Clock er 100MHz, Memory Clock er 580MHz mer og Shader Clock er 200MHz mer på SOC utgaven, men utgjør dette en styr ytelses forskjell i spill? Og er vel litt forskjell i kjøleløsningen på de to kortene?

SOC koster vel 200kr mer? verdt det hvis det er på lager, men har hørt at de sliter med å få tak i 1Ghz kjerner.

edit: som jeg tenkte, ny modell er kommet med 950 core fordi de ikke klarer å binne nok 1Ghz kjerner.. 950 til 2095 er grei pris hos komplett.

Ja er ikke store prisforskjellen, men bare nysgjerrig på om hastighetsforskjellen utgjør noe stort i spill o.l.

Lurer litt på om jeg skal ta å bytte ut mitt 5870 med et av disse kortene, er div. driver bug som har irritert meg i det siste med ATI/AMD så lurer på om det er "grønnere" på den andre siden, hehe.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Ja er ikke store prisforskjellen, men bare nysgjerrig på om hastighetsforskjellen utgjør noe stort i spill o.l.

Lurer litt på om jeg skal ta å bytte ut mitt 5870 med et av disse kortene, er div. driver bug som har irritert meg i det siste med ATI/AMD så lurer på om det er "grønnere" på den andre siden, hehe.

du vil gå ned i ytelse, men det vet du vel?

kjøp deg 570 evt, kan plukkes opp for rundt 2500-3000kr. gir bedre ytelse enn 5870 også.

Lenke til kommentar

du vil gå ned i ytelse, men det vet du vel?

kjøp deg 570 evt, kan plukkes opp for rundt 2500-3000kr. gir bedre ytelse enn 5870 også.

Ja vel? Titta på noen tester av kortet, og det virka som kortet lå over 5870 i de testene jeg så, men får vel ta en dobbeltsjekk.

Edit: Virker som SOC utgaven også gjør det generelt sett en god del bedre enn den vanlige utgaven av kortet.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Så hvordan vil et GTX 560 kort yte i forhold til 5870? @dp nevnte at jeg ville gå ned i ytelse, men etter hva jeg kan se så virker det som GTX 560 ligger rett over 5870 i de fleste tester, men dette stemmer kanskje ikke helt?

Er litt nysgjerrig på et Nvidia kort for øyeblikket, men vil ikke gå ned i ytelse, så helst noe på samme nivå eller over.

Edit: Står vel mellom 560 og 570, spørsmålet er vel om 570 er verdt de ekstra kronene for den ekstra ytelsen man får.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...