RamGuy Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Som Anandtech konkluderer med.. Hvorfor ikke bare kjøre 2x HD6950 i Crossfire og få samme ytelse til en lavere pris? Eventuelt dra 2x HD6950, flashe dem til HD6970 og ha høyere ytelse til en lavere pris? Eller du kan gå for 2x HD6970 og få bedre ytelse til ca samme pris?Ser vi på støynivå og strømforbruk så virker det jo som HD6990 er meningsløst sammenlignet med å bare plukke opp 2x HD6950 eller HD6970 og kjøre de i Crossfire. Eneste poenget er vell om du har et hovedkort som ikke støtter Crossfire (men da kan du umulig ha en maskin som burde kjøre HD6990 i utgangspunktet) eller at du rett og slett ikke har plass til det.Hadde vell egentlig ikke forventet stort annet og jeg tror ikke GTX590 blir noe annerledes heller. Selv holder jeg meg til single-GPU som gir halvparten så mye hodebry. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Det er alltid ulemper og fordeler med 2 kort vs. dualgpu kort. Hvis jeg var helt sikker på at jeg ville kjøre Crossfire/Sli med highend kort ser jeg absolutt fordelene med en DCII eller TFII utgave av 6990 eller 590. Spiller jeg med øreklokker er sikkert referansekortene greie også (om man er allergisk mot støy). Jeg tror nok vi får se 3-slot DCII ikke så altfor lenge etter release som blir en veldig god løsning for disse "longboard" kortene. DCII løsningen er som skapt for disse kortene. Endret 8. mars 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Er jo en fordel med et dobbelkort - Slipper unna med ei vannblokk og averklokkingspotensialet øker jo dramatisk(og vannkjøle 2 kort er jo ikke akkurat billi) Har Nvidia kommet med noen specs på GXT590? Blir det 2stk nerfa 580 på en pcb forhåpentligvis ikke sandwich? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Er jo en fordel med et dobbelkort - Slipper unna med ei vannblokk og averklokkingspotensialet øker jo dramatisk(og vannkjøle 2 kort er jo ikke akkurat billi) Har Nvidia kommet med noen specs på GXT590? Blir det 2stk nerfa 580 på en pcb forhåpentligvis ikke sandwich? Er ikke vannblokker for slike dual gpu kort meget dyre? Endret 8. mars 2011 av hardkjerne Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Det er alltid ulemper og fordeler med 2 kort vs. dualgpu kort. Hvis jeg var helt sikker på at jeg ville kjøre Crossfire/Sli med highend kort ser jeg absolutt fordelene med en DCII eller TFII utgave av 6990 eller 590. Spiller jeg med øreklokker er sikkert referansekortene greie også (om man er allergisk mot støy). Jeg tror nok vi får se 3-slot DCII ikke så altfor lenge etter release som blir en veldig god løsning for disse "longboard" kortene. DCII løsningen er som skapt for disse kortene. Er et must med roligere kjøling enn standardutgavene IMO. Særlig i SLI eller på dual gpu-kort. Hadde et 4870X2 inntil forrige måned, og det bråkte mye (spilling --> lukka headset). Greit, det var noe galt med det også, men det var uansett en bråkete affære helt til å begynne med. To GPU-er på et kort --> hot. Kjører nå 2 stk MSI GTX 580 i SLI, med Twin Frozr 2. Mye stillere med de to, i tillegg til at temperaturene er fine. Har også et hovedkort med 3 PCIe-slots, slik at jeg har plassert kortene lengst mulig fra hverandre. Resultatet er at varmen ikke klikker i vinkel (testa først med kortene ved siden av hverandre, fullstendig no-go), og dermed trenger ikke viftene å jobbe seg ihjel heller. Blir litt varmere enn med et kort, men ikke mye. Dermed blir heller ikke lyden plagsom, da det blir omtrent 2x samme viftelyd, som vil si omtrent 3dB økning i lydnivå (3dB er LITE). Endret 8. mars 2011 av Dellers Lenke til kommentar
findon Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Som Anandtech konkluderer med.. Hvorfor ikke bare kjøre 2x HD6950 i Crossfire og få samme ytelse til en lavere pris? Eventuelt dra 2x HD6950, flashe dem til HD6970 og ha høyere ytelse til en lavere pris? Eller du kan gå for 2x HD6970 og få bedre ytelse til ca samme pris?Ser vi på støynivå og strømforbruk så virker det jo som HD6990 er meningsløst sammenlignet med å bare plukke opp 2x HD6950 eller HD6970 og kjøre de i Crossfire. Eneste poenget er vell om du har et hovedkort som ikke støtter Crossfire (men da kan du umulig ha en maskin som burde kjøre HD6990 i utgangspunktet) eller at du rett og slett ikke har plass til det.Hadde vell egentlig ikke forventet stort annet og jeg tror ikke GTX590 blir noe annerledes heller. Selv holder jeg meg til single-GPU som gir halvparten så mye hodebry. Hvordan er pris når man tar i betraktning at et hovedkort med plass til 4 grafikkort koster f.eks 700* spenn mer? Evnt om man gjerne vil oppgradere, men synes det blir vel mye hazzle å bytte hovedkort også. Man skal heller ikke kimse av de som ikke har peil men ser at kortet er kraftigst og skulle gjerne hatt 4 stk om det var mulig *(tall plukket ut fra løse luften) Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ikke bare større hovedkort, men større kabinetter som lett kan koste noen tusen mer. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Blir vel å se 590 i en slik en DEILIG Gainward Phantom modell : 3 Yter ikke langt unna den gigantiske DCII (ihvertfall vs 570 og 580 utgavene), samtidig som den ser helt rååå ut :] Endret 9. mars 2011 av Möllers Tran Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Ikke bare større hovedkort, men større kabinetter som lett kan koste noen tusen mer. MTP. 6990's lengde, kan jo ikke akkurat ha et hvilket som helst kabinett til det heller. Forsåvidt så er vel hovedkortene som regel store nok, men hvorvidt man vil ha full 16x 16x crossfire støtte er noe annet (og dette må man som regel betale litt ekstra for). Jeg forsåvidt ser sjeldent vitsen i 16x 16x crossfire for la oss si 700,- ekstra. Det er snakk om latterlig få fps mindre ved 8x 8x crossfire, så å legge 700 i en bedre skjermkortløsning, eller noe annet, er heller å foretrekke i 9 av 10 fordeler for min del. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Det var ikke lengden jeg tenkte mest på når jeg sa større kabinetter, skal man ha tilsvarende oppsett med 4 gpu i single kort så må man ha et HK og kabinett som støtter 4 single-gpu-kort ala 11 PCI ekspansjonslott. Og de koster mer penger. Min Chieftec kabinett som koster 900kr for 5 år siden sluker lett 6990 uten problemer. Jeg vil si at lanseringprisen på 6990 er satt riktig, for de som nevner ytelse/pris og setter spørsmål om den. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Nå er det vell ingen som har sagt at Dual-GPU kort er meningsløst for alle og enhver, men til 98% av markedet så vil jo 2x GTX560 / 2x GTX580, eller 2x HD6950 / 2x HD6970 fungerer minst like greit som en slik Dual-GPU løsning og pris / ytelse vil være bedre osv osv.. For de få som overhode vurderer og ønsker Quad-GPU løsning så er det jo åpenbart at slike kort er å anbefale, men samtidig så vil vell de fleste som vurderer slike løsninger normalt ha nokså oppegående og kraftige maskiner i utgangspunktet og skal du først legge ut såpass på skjermkortløsningen så vil jo et hovedkort som støtter det ene og det andre, samt stort kabinett vært å foretrekke uansett? Du kan jo ikke putte verken HD6990 eller GTX590 inn i noe lite kabinett i utgangspunktet på grunn av lengden til kortene. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Man kan putte 6990 i et midi-tower kabinett som er faktisk ganske standard. Om den ikke får plass er det pga dårlig designvalg av produsentene til å legge hardiskrammen på langs. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 http://www.nordichardware.com/news/85-software/42524-unigine-heaven-25-with-new-effects.html :] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 http://www.nordichardware.com/news/85-software/42524-unigine-heaven-25-with-new-effects.html :] Nice Da kan vel jeg være først ut med å poste resultat. Kan nevne at SLI funket veldig dårlig med 267.31 driveren i heaven 2.5 Men uansett.. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Hmmm, ble meget skuffet over scoredropen fra 2.1 :[[ Kanskje litt mer optimaliserte drivere gjør susen : ] Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) GTX560Ti @ 1000/2100 SLI: edit: byttet res til 1920, samme klokks. se minneforbruket.. makses lett med 1012MB.. 2GB versjon av 560 Ti burde bli lansert snart unigine_20110309_1917.html Endret 9. mars 2011 av **dp** Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 WTF.... GTX 590 @ DustinHome! Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 akkurat gått over til det gode selskap av gtx 580 eiere. kjøpte meg et Msi gtx580 twin frozr II/Oc og er veldig fornøyd med det. Kjøpte til en overkommeig pris hos komplett. Det stod at kortet hadde core clock OC på 823mhz og mem clock OC på 4276mhz. Noe som jeg så ikke stemte da jeg la inn afterburner. core clock var på 800mhz og mem clock på 4096. Brukte selvfølgelig afterburner til å klokke kortet til det det var ført opp som på komplett. Har benchet litt med 3dmark 11 og vantage i performance mode. Fikk p6323 i 3dM11 og p30901 i Vantage. Har ikke noe erfaring med 3dmark fra før og lurer på om dette er greie resultat. Pc spec i signatur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå