Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

PhysX skal være krevende å kjøre. For krevende for singel kort hvistnok.

Da betyr det ingenting for meg. Blir ikke SLI eller CF uansett på meg.

Tesselring? Hvilke spill har så tung tesselering i dag at det gir nvidia en fordel?

Cuda? Er det kjekt å ha eller gir det deg noe i dag? Har ikke AMD noe tilsvarende for sine kort? Dette går vel på å programmere GPU i forhold til hva du/programmet foretrekker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CUDA kan jeg ihvertfall med erfaring si at du kan rendrere fimer i Adobe Premiere LYNKJAPT i sammenligning mot cpu'en.

Nesten realtime rendering selv i full hd med høøøy bitrate.

Har du en Sandy Bridge er det meningsløst å kjøpe GPU for slikt. Intel er helt klart best på det området.

Ellers har

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Åssen fordeler har nvidia 5xx serien fremfor AMD 69xx serien?

Jeg har valgets kvaler...

Hmm skal vi se..

Nvidia:

+Physx

+Cuda

+Bedre i spill med tung tesselering

+Linux driver støtte

AMD

+Eyefinity (mulighet for 3+ skjermer med ett kort)

+Lavere strømforbruk (Dog er forskjellen mye mindre i spill enn ved tester med furmark)

+Bedre i spill med tung shader-bruk

+Bedre til flerskjermoppsett (ikke eyefinity)

(ourasi: nV sliter seriøst med HPET og må disables for ikke å hakke ved krevende avspillinger og interpolarisering, noe AMD ikke gjør og spiller smørglatt)

+Bedre muligheter for å lage effektive profiler med variert oppsett (overlegen)

+Fullsize HDMI gode DP muligheter og nyeste standard av begge

+UVD3 samt bedre på filmavspilling

+Cayman med ny shaderarkitektur for bedre å møte DX11 spill

Vil si det er nesten umulig å velge feil om dagen. Du får mye for pengene dine uansett hvilket kort du velger fra AMD/Nividia fra middelklassen og oppover.

Jeg la til noen viktige punkter i listen din. Ellers har Nvidia 3Dvision men det er og blir en gimmick og jeg har kun testet og gått tilbake til vanlig spilling. Eyefinity ligger også godt foran Nvidia Surround gaming.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

heh, jeg lukter at 6990 i switch 2, kommer til å slå 590.

Vi må vel overtale Nizzen eller en av de andre med 580@SLI til å kjøre dem på 602/1700 i en spillbench vi har resultater fra HD6970+HD6950@CFX der begge merker gjør det bra på skalering og ikke er grønn/rød biased, så ser vi hvor det legger seg hen... 830mhz core på HD6990 i vanilla posisjon synes å dra dette i land ganske klart og det synes som om Cayman chippene skalerer uvanlig effektivt mtp. forbruk ved denne 50mhz senkningen på core, for ikke å snakke om posisjon 2 (denne er dog mer wattkrevende, men støttes jo offisiellt, så er meget relevant da 590 ikke synes å støtte noen overklokk preset orginalt, og da kommer jo den evinnelige flaksen inn i bilde, som jeg aldri har iaff)...

Blir artig å se ytelsen på 580@SLI på disse frekvensene, siden jeg kjenner godt til skaleringen på 580 på frekvenser, så tviler jeg litt på om dette vil se så bra ut med en senkning på 170/700mhz...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

heh, jeg lukter at 6990 i switch 2, kommer til å slå 590.

Vi må vel overtale Nizzen eller en av de andre med 580@SLI til å kjøre dem på 602/1700 i en spillbench vi har resultater fra HD6970+HD6950@CFX der begge merker gjør det bra på skalering og ikke er grønn/rød biased, så ser vi hvor det legger seg hen... 830mhz core på HD6990 i vanilla posisjon synes å dra dette i land ganske klart og det synes som om Cayman chippene skalerer uvanlig effektivt mtp. forbruk ved denne 50mhz senkningen på core, for ikke å snakke om posisjon 2 (denne er dog mer wattkrevende, men støttes jo offisiellt, så er meget relevant da 590 ikke synes å støtte noen overklokk preset orginalt, og da kommer jo den evinnelige flaksen inn i bilde, som jeg aldri har iaff)...

Blir artig å se ytelsen på 580@SLI på disse frekvensene, siden jeg kjenner godt til skaleringen på 580 på frekvenser, så tviler jeg litt på om dette vil se så bra ut med en senkning på 170/700mhz...

Forslag til hva som kan testes?

Lenke til kommentar

Ta en run 580@SLI på orginalklokk vs. 602/1700 i 3dm11/Vantage/FarCry2bench og oppgi GPU score og FPS så ser man % forskjellen, så kan man selv regne ut hva man kan trekke fra på GPU begrensede titler uten at du må kopiere CPU frekvenser til reviews og leite i evigheter etter hexacore i7 og 1080p oppløsning..

:thumbup:

Den Unigine du tok der er lite beskrivende for min del, de nevnte over sier litt mer synes jeg......

Edit: 22% lavere klokk blir nok rimelig sikkert omtrent 20-25% lavere ytelse i DX10/11 spill, noe nizzens 1. test indikerer......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

BC2 hadde vært kjekt :yes:

Det er jo ingen bench i BC2, så der vil alt sprike sammenlignet med andre scores, plus at det er masse jobb å teste det for nizzen og to runs vil aldri bli like selv på samme klokk... Dumt at en bench på BC2 ikke eksisterer, for den er liksom meget relevant for tiden..

Lenke til kommentar

Ta en run 580@SLI på orginalklokk vs. 602/1700 i 3dm11/Vantage/FarCry2bench og oppgi GPU score og FPS så ser man % forskjellen, så kan man selv regne ut hva man kan trekke fra på GPU begrensede titler uten at du må kopiere CPU frekvenser til reviews og leite i evigheter etter hexacore i7 og 1080p oppløsning..

:thumbup:

Den Unigine du tok der er jo uten tess og DX11, dvs. DX9 og lite beskrivende, en orginal unigine hadde vel vært bedre, men de nevnte over holder for meg......

Jeg testet med xtreme i begge testene. Sjekk scoren som det står x forran :)

x2044 gpu 602/ mem 1700

x2504 gpu 772/ mem 2004

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Så det, og editerte posten, men den er allikevel unigine, holder en knapp på 3dm11/vantage/FC2bench, disse har du vel på disk allerede vil jeg tro, har du ikke FC2 så forteller allikevel futuremarkene litt, spesiellt 3dm11.... Ta det du gidder og/eller har du, tipper den % beregningen holder stikk i det meste...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

BC2 hadde vært kjekt :yes:

Det er jo ingen bench i BC2, så der vil alt sprike sammenlignet med andre scores, plus at det er masse jobb å teste det for nizzen og to runs vil aldri bli like selv på samme klokk... Dumt at en bench på BC2 ikke eksisterer, for den er liksom meget relevant for tiden..

ja det kommer nok til å sprike litt... veldig synd at de ikke har laget bc2 bench :(

Lenke til kommentar

Tok en kjapp heaven test jeg.

post-42975-0-35038000-1299532132_thumb.png

post-42975-0-01220300-1299532133_thumb.png

hvis 590 yter likt som den testen med nedklokkede 580 så er det skuffende, yter det samme som mine lett klokkede 470. snart 1 år gammelt sli oppsett. skuffende.

ser liksom ikke helt vitsen med sånne dobbel kort når man kan få mer ytelse ved å evt kjøpe 2 580 kort i stedet.

Lenke til kommentar
ser liksom ikke helt vitsen med sånne dobbel kort når man kan få mer ytelse ved å evt kjøpe 2 580 kort i stedet.

På samme måte som det ikke er noe vits i å kjøpe 580 når man kan kjøpe 570 osv osv ? (for det blir nøyaktig samme spørsmål om du ser bort fra at det er 2 kjerner). Det er når man spør seg slike spørmål man IKKE kjøper det. Er man entusiast spør man ikke seg selv slike spørsmål, men kjøper det som yter best, gjerne flere også. Skal man få mest fps for pengene kjøper man feks 560, så det er fornuftenes kort.

Lenke til kommentar

På samme måte som det ikke er noe vits i å kjøpe 580 når man kan kjøpe 570 osv osv ? (for det blir nøyaktig samme spørsmål om du ser bort fra at det er 2 kjerner). Det er når man spør seg slike spørmål man IKKE kjøper det. Er man entusiast spør man ikke seg selv slike spørsmål, men kjøper det som yter best, gjerne flere også. Skal man få mest fps for pengene kjøper man feks 560, så det er fornuftenes kort.

skjønner poenget ditt. men så lenge det er snakk om dual gpu kort, så blir det samme som sli. med mindre prisen blir latterlig lav, så lønner det seg å kjøpe 2 x 580. 2x 570 vil også yte bedre en dette 590 kortet. så 590 må da prises lavere en 2 x 570. og det er jeg ikke så sikker på at det vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...