Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...

Nizzen

Anbefalte innlegg

Har forresten montert Gainward GTX580 "GOOD" kortet nå, kun single forløpig for å teste litt støy og varme etc. Førsteinntrykket er helt OK, det som så ut som aluminium var spraylakkert plast og den fjæret faktisk noe mer i plasten enn referansebygget til 480. Ellers er den fin og rolig før jeg har installert og testet noe.

1. Siste driver hos Nvidia er best for single 580? Og hvilken var best for SLI 580?

2. MSI Afterburner for overvåkning og viftestyring fungerer og hvilken versjon bør jeg ha?

jeg bruker 266.66 på mine ti560 og 2.1.0 beta 6 afterburner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Kjører Zotac versjonen av gtx580. Er ingenting å klage på. Men man merker veldig godt at eldre spill utnytter kortene dårlig. mens andre spill kanskje ser ut som hurtigtog.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Kjører Zotac versjonen av gtx580. Er ingenting å klage på. Men man merker veldig godt at eldre spill utnytter kortene dårlig. mens andre spill kanskje ser ut som hurtigtog.

Eldre spill? Hvor gammelt snakker vi om her? Har alltid antatt at NV kunne stille sterkt for eldre titler, men ser ut til at dette er i endring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

4xAA på gamle CryEngine 2? vel da anbefaler jeg gtx580.. ikke at det er billig. Crysis liker ikke aa.

Med eldre spill som kjører dårlig er blant de som kom sånn sirka før 2005-2006. Flere spill som bare stopper med en slags error og ser at mange på nettet opplver det samme. Det er ikke mange spill heldigvis. Men jeg opplever det med Battlefront 2 og HomeWorld.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

4xAA på gamle CryEngine 2? vel da anbefaler jeg gtx580.. ikke at det er billig. Crysis liker ikke aa.

Med eldre spill som kjører dårlig er blant de som kom sånn sirka før 2005-2006. Flere spill som bare stopper med en slags error og ser at mange på nettet opplver det samme. Det er ikke mange spill heldigvis. Men jeg opplever det med Battlefront 2 og HomeWorld.

Hmmm det var dårlig nytt, kjører selv en god del spill fra rundt den tiden der, av både 2D og 3D, riktignok har jeg måttet gi opp 2D spillene grunnet at jeg ikke har Disable catalyst Ai lenger.

Lenke til kommentar

Noen av de gamle spillene kan vel la seg kjøre gjennom virtuelle maskiner med støtte for 3D aksellerasjon etc. Men jeg har en del gamle spill selv og jeg håper virkelig ikke Company of Heroes serien har problemer med 580.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO" viser seg veldig godt frem i testen til hw.no og ligger hele tiden på nivå med GTX570 i ytelse. Nesten synd jeg ikke gikk for dette i går når det var på lager, men etter å ha leste testen i dag tidlig er jeg skeptisk til lydnivået da dattern er følsom på støy noe som er årsaken til at den nye maskinen ble bygget i et Fractal R2 isolert kabinett.

Det jeg alltid synes mangler i disse testene er en nogenlunde god støyreferanse. Jeg forstår ikke hvorfor de eks. ikke kan ta opp støye ved forskjellige belastninger etc. slik at vi kan lytte på den i øreklokker. Rommene de tester i er dedikerte uten særlig ekstern støy og selv om åpne testbenker ikke vil gi noe representativt bilde for hvordan det vil høres ut i et kabinett av ymse sort så gir det oss muligheten til å sammenligne støyen og lydkaraktistikkene på kortene.

Dette bør komme på plass i 2011.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket av "Gainward GTX580 GOOD" under spilling i BC2 på 1920x1080, Avanced Wuality 4xAA er:

WTF?

Etter å ha startet spillet så lurte jeg på hvorfor naboen hadde begynt å støvsuge i naborommet (rekkehus med ingen lydisolering).

Dette kortet har en ekstrem hvinelyd og den høres virkelig ut som en støvsugermotor etter et par minutters spilling og jeg trodde nesten ikke det jeg hørte.

Selv HD6970 referansekjøleren var mye mindre støyende enn dette og selv GTX480 referansekjøleren hadde ikke samme type støy at all og hadde kun en luftsus men ikke dette støvsuger hvinet. Det er ikke snakk om at jeg har 2x580 av dette designet i maskinen, og begge kortene blir nok sendt tilbake til Komplett på angrerett da jeg ikke på noen som helst måte hadde sett for meg noe i nærheten av denne støyen med erfaring fra både HD5870, GTX480, HD6950 og HD6970.

En stur skuffelse :(. Men jeg skal først legge inn Afterburner for å se om denne ekstreme viftestøyen kan minimeres.

Hvordan er referanse GTX580?

EDIT

Etter kun få minutter spilling høres kortet ut som et jetfly, det er helt ekstremt. Denne lyden begynner også langt nede i viftenivå og er ikke aktuelt så lenge jeg ikke skal spille med øreklokker til enhver tid. Her er verdiene.

Mens jeg er i spillet og lyden er helt ekstrem:

post-38451-0-63860300-1297238878_thumb.png

Rett etter spillet er avsluttet og hvinelyden fortsatt er godt gjeldende:

post-38451-0-18903900-1297238803_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvordan er referanse GTX580?

Egentlig ganske ok, men den også drar på når man spiller men ikke særlig mere enn at man skjønner at man har et OK skjermkort i maskinen. 200W+ varme som flyttes krever jo sitt. men hadde egentlig forventet at du skulle komme med en bedre tilbakemelding. men som du sier, det kan ha en dårlig vifteprofil.

Lenke til kommentar

@Theo343:

Siste driveren er grei den, husk å skjekk Gainward for en eventuell bios med fixet støynivå, ofte slippes kort før final bios er klar eller bugs oppdages for sent..

Mitt EVGA har referansekjøleren, og har samme tone som 480, men den spinner selvsagt aldri pålangtnær så raskt, og jeg vil etter denne erfaringen si at egendesignet kjøler av produsentene er nokså unødvendig mtp. støy, og at referansekjøleren dumper varmet ut av kabinettet, mens ingen av de egenlagde gjør dette. For klokking på luft, vil disse egenutviklede selvsagt ofte se pene ut mtp. tempgrafer, men de ville nok minst referansekjøleren også gjort om den kunne dumpe varmluften i kabinettet uten denne flaskehals passasjen ut av kabinettet, men jeg foretrekker dette fremfor bedre temps på grafene...

Skjekk afterburner for temps og %'en viften spinner på, dette avslører nok om noe er galt mtp. bios eller annet..

Jeg hadde HD6970 hjemme noen dager, og GTX 580 referanse er stillere, tildels betydelig siden støyen er mer behagelig for ørene...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Leifeinar:

Det er ikke snakk om at dette kortet "drar på litt", men har en helt ekstrem lyd som selv ikke GTX480 var i nærheten av. Jeg synes HD6970 referansekortet støyet noe i BC2 men på langt nær så ille som dette kortet.

Ourasi:

Jepp forstår hva du mener med behageligere støy og syntes i grunn GTX480 hadde en behageligere støy enn HD5870, men dette Gainward kortet er noe av det verste jeg har vært borti av alle kort jeg har prøvd siste år. Det blir returforespørsel på begge kort øyeblikkelig. Slik orker jeg rett og slett ikke. Greit nok for de som skal klokke hardt og spille med øreklokker til enhver tid.

EDIT:

Jeg hadde vært MEGET fornøyd med en "grov Wosh" her, men det er det ikke snakk om. Dette er som en Boing 737 som spinner opp turbinene. Jeg trodde rett og slett ikke mine egne ører og håper komplett aksepterer returen selv om ene kortet er åpnet, ellers tar jeg det helt til FTU. Jeg er regelrett sjokkert.

Skal se om jeg kan få tatt opp lyden og lagt den ut.

EDIT2:

Opptil 46% på viften er lyden tolererbar, etter det blir hviningen altfor dominerende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343:

Siden jeg trenger disse pluggene, og kan leve med knoting for å få ting til å funke, så kan du jo kanskje sende meg den "GOOD" med lavest VID, så returnerer jeg EVGA som du garantert vil bli fornøyd med... Er begge like jævli på lyd?

Kan jo tenkes at disse pluggene rett og slett ikke er verd dette knotet, selv for meg... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...