Gå til innhold

Hvordan fungerer en heatpipe?

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til noen nye typer kjøleløsninger, spesielt mye brukt til ren passiv kjølig - heatpipe. Kan noen gi meg litt basic informasjon om hvordan denne konstruksjonen fungerer i teori? Eller eventuellt linke meg til noen gode sider som kan besvare spørsmålene for meg.

Har noen erfaringer med disse målt mot vanlige kjøleribber, og hva er egentlig forskjellen? Er heatpipe / aktiv kjøling en en god kombo?

PS: Har god bakgrunn i grunnleggende termodynamikk, så jeg er ikke alergisk mot om eventuelle svar inneholder fagutrykk ^_^

På forhånd, takk for alle svar

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heatpipen er fyllt med en væske som stiger når den er varm, og synker når den er kald. (Relativt). Dvs. at den kan frakte varme fra en ribbe til en annen. Den varmeste ribba må da være lavere enn den kaldeste. Veldig overfladisk forklart men...

Lenke til kommentar

vel, jeg skal ikke legge ut om hvordan de fungerer, da noen fort kan komme og rette på meg her.

men,

jeg kjøpte nylig taisol heatpipe'n for å erstatte min gamle globalwin fop32. dette er natt og dag. globalwin hsf'ene kjøler som kjent bra, men til gjengjeld har du et jetfly på rommet, noe som du blir gal av etterhvert :).

jeg har tuklet litt med ledningene så taisol'en bare får 7v (gjorde det samme med globalwin'en, den støyet fortsatt grusomt) og voilá nærmest lydløs kjøling. hvis du kan kjøre den på 5v så blir den totalt lydløs.

i tillegg så kjøler den faktisk bedre. jeg har en 1.4ghz t-bird som jeg kjører på 1.65 vcore og temperaturen ligger rett under 40C ved idle og ca 44C ved load. dette er med 7v på vifta til taisolen. å kjøre den ned på 5v er ikke så veldig interessant for øyeblikket da harddiskene er blitt den verste støyfaktoren.

Lenke til kommentar
Aha, så i grunn og bunn er det bedre kjøling fordi du kan transportere varem gjennom heatpipen til en kjøleribbe på baksiden av chippen som vil gi deg dobbelt så stor kjøleribbe-overflate?

-Stigma

Nettopp. Men husk at det er veldig viktig at den monteres riktig vei!

Lenke til kommentar

Det er en kjølemetode som baserer seg på fordampning av væske (nært CPU'en) og transport av dampen til den øvre enden av heatpipen hvor den kondenserer og renner ned langs veggene i heatpipen til CPU'en igjen. Heatpipen må altså plasseres slik at tyngdekraften får væska til å renne ned til CPU'en. Det er altså bare en fordampnings/kondensasjons syklus som lettere transporterer varmen langt vekk fra CPU'en enn kobber.

For å få brukt noen faguttrykk :D : Konvektiv termisk varmeoverføring med høy varmekapasitet (kjemisk bundet i tilstandsfasen gass) i stedet for konduktiv varmeleding gjennom et fast stoff.

Du kan sammenligne en heatpipe med bunnen på ei kjøleribbe. Den er der for å spre varmen ut til ribber som sitter et stykke unna CPU'kjernen.

Heatpipen vil kun fungere når temperaturen til CPU'en er over kokepunktet til væska (ved det gitte trykket inni der) og når temperaturen til øverst i heatpipen er lavere enn kokepunktet. Sansynligvis brukes en væske som endrer kokepunkt raskt med temperaturen slik at man ungår ekstreme trykk hvis CPU'en skulle være veldig varm eller vifta skulle svikte eller ekstreme vakuum dersom man oppbevarer heatpipen kaldt.

Lenke til kommentar

så lenge festemekanismen passer, og det ikke står komponenter i veien så kan det brukes på alle. På noen (spesielt overklokkede kort) må man kanskje montere en ekstra kabinettvifte, eller en vifte over kjøleren. Denne viften trenger ikke være kraftig i det hele tatt. Jeg har en 19dB Papst vifte over min heatpipe, og det er mer enn nok! 12dB-vifta hadde holdt i massevis. (overklokka ti4200-kort).

Det må selvsagt være plass i kabinettet også, og på noen HK så kan heatpipen krasje i komponenter på HK'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...