Gå til innhold

Karriere muligheter innen forsvaret som IKT-service tekniker!

Anbefalte innlegg

Hei!

Går for tiden på elektrolinjen og har søkt meg videre på VG2 IKT-Servicefag. Etter VG2 har jeg planer om å ta fagbrev som IKT-servicetekniker, og såvidt jeg har kjønt så går det ann å kombinere dette med førstegangstjenesten?

Jeg synes dette høres veldig spennede ut, men jeg er redd for at min fysiske form vil være et stort hinder.

Er det noen spesielle fysiske kriterier man må oppfylle?

Per i dag er jeg ganske lat av meg og er etter min mening i dårlig form.

Jeg går ikke på noen form for trening og er lite sterk.

Hadde vært fint om noen kunne orientert meg rundt dette :)

All informasjon mottas med boller og brus!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er i dårlig form nå så kommer du hvertfall til å bli i lang bedre form under tiden i forsvaret. Det er ikke noen fysiske kriterier du må oppfylle, bare du ikke har noen fysiske eller psykiske som hindrer deg fra å fungere normalt.

Lenke til kommentar

Annet enn litt dårlig syn så er jeg helt frisk. Har - 1.25 på begge øynene + en litt skjev hornhinne.

Har en bror som for tiden avtjener førstegangstjenesten og alt det han gjør og opplever høres helt rått ut. Skyte med MG-3, øvelser m.m. Gud jeg misunner han >.>.

Men er det noen anbefalet fysisk mal som er grei å følge etter?

Lenke til kommentar

Ja, du kan ta lærlingetiden i Forsvaret. Hvordan du søker må du ta opp med VPV (Vernepliktsverket) på telefon 03000.

Det finnes ikke noe opptak du må igjenom som lærling, det eneste som kreves av deg er at du er erklært tjenestedyktig på sesjon.

Når du avtjener læretiden i Forsvaret vil den utarte seg på følgende måte:

Rekrutt på en av Forsvarets baser, hvor du lærer grunnleggende soldatferdigheter, hvordan man kler seg, hvordan man oppfører seg osv osv. Husker ikke antall uker, men skal driste meg til å si 4-7 uker.

Etter rekrutten begynner du som vanlig lærling innenfor ditt fagfelt. Første året så bor du som en vanlig soldat, altså på rom med andre. Forvent inspeksjoner osv, men det er du allerede godt vant med etter rekrutten.

Andre året ditt blir hakket bedre. Da får du bo på befalskaserne med eget rom, vaskehjelp osv. Du går vel opp i lønn en del. Dette er ditt andre år som lærling og avsluttes såklart med en fagprøve.

Etter fagprøven er du "fri" fra Forsvaret. Dvs, du har fullført din førstegangstjeneste og læretid. MEN, det er ingenting som hindrer deg i å søke på stillinger som grenader/matros.

Som vervet i Forsvaret så er du ansatt på lik linje med andre befal og offiserer. Lønnen er avhengig av avdeling, hvor mange øvelser de har osv. Lønnen er veldig varierende, men kommer du i en operativ avdeling med mye øvelser og utenlandstjeneste, så tjener du bra. Utenlandstjeneste er også mulig om du skulle ønske det.

Det finnes en annen mulighet, men om du er i så dårlig form som du beskriver, så må du TRENE. Det er en linje i Forsvaret som heter lærlinge-befal. Dette kombinerer befalsskole og lærlingetid.

Fordelen med dette er at om du fullfører denne linjen, så har du iløpet av TRE år fått: Befalsutdanning, generell studiekompetanse og et fagbrev.

Du kan lese mer om lærlinge-befal på www.mil.no under "Utdanning".

Om det er noe mer, så bare send meg en PM. Jeg har fagbrev som IKT-driftsoperatør og jobber i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Generell studiekompetanse får du i skoleåret ditt ved befalsskolen på Kjevik. Har et par i avdelingen min som har gått lærlinge-befal. Året deres på kjevik besto av militær utdanning på dagen og almennfag på kvelden. Røft sett altså.

I læretiden så jobber du med fagrelaterte oppgaver, men du har også oppgaver relatert til befalsutdanningen din som går på feks lederskap osv.

Jeg er ikke så veeeeldig inne på nøyaktig hvordan lærlinge-befal ordningen blir gjennomført, så jeg bare forteller deg det mine kollegaer har fortalt meg. Om du virkelig er intressert i det, så vil jeg anbefale deg og snakke med VPV. :)

Lenke til kommentar

Jeg har søkt lærlingbefal (Skrives faktisk i ett ord :)) å det virker enormt bra, har snakket med gutta på Kjevik og de kunne fortelle følgende;

Helge perm

Militærutdannelse på dagen og studiekompetanse på kvelden. Gjerne ferdig rundt 8 om det ikke er noe spesielt

Mye mosjon (Stort pluss)

Nytt utstyr (Nato planken er byttet ut, mp5 har blitt til mp7, ag3 er blitt hk416 og litt sånne ting)

Veldig bra miljø der oppe

Enkelte dager blir veldig lange med øvelser

Man lærer ekstremt mye om seg selv og andre

Mestringsøvelser

Vinteruke (Drar en hel uke på fjellet, veldig godt planlagt da alle hadde en uke perm :) )

Mye øvelser og grønne dager.

For min del virker dette helt genialt og jeg gleder meg til FOS i sommer!

Lenke til kommentar

Spennende! :thumbup:

Om jeg ikke bråbestemmer meg så tar jeg kontakt når den tid kommer, er jo tross alt over 1 år igjen til, men dette hørs veldig veldig interesant ut og jeg tror det kunne passet meg veldig bra egentlig.

Jeg regner med at det er eksamen og slikt på den generelle studiekompetansen?

Lenke til kommentar

Helge perm

Militærutdannelse på dagen og studiekompetanse på kvelden. Gjerne ferdig rundt 8 om det ikke er noe spesielt

For min del virker dette helt genialt og jeg gleder meg til FOS i sommer!

nja.. jeg går selv lærlingebefal og det stemmer det du sier, men vi holder ikke på så ekstremt lenge på kveldene, dagene blir mer delt inn som hele millitærdager og hele almenndager, det vi gjør på ettermiddagstid er 1 eller 2 dager i uka med ettermiddagsundervisning i almennfag (2timer)

OG gled deg til FOS, der skal du få slite, men vær motivert og stå på under FOS så går det bare godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...