Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarme og holde varmen i et utendørsbasseng

Anbefalte innlegg

Vi har et slikt blått basseng man kjøper i diverse europris/lekebutikker. 366cm i diamenter, 76cm høyt, rommer ca 5000liter. Denne våren skal vi bygge litt i hagen for å få et fint miljø rundt dette bassenget med bla. vindvegger, beleggningsstein og blomster. Da har jeg 2 problemstillinger. Oppvarming og holde varmen.

Første spørsmål, oppvarming:

Norge og vestlandet er ikke akkuratt bortskjemt med sol og varme, så derfor skal jeg skaffe noe til å varme opp bassenget, tenkte på en koble man kobler mellom filterpumpa og bassenget; denne f.eks. Noen som har andre forslag som gjerne er litt billigere eller mer effektivt? Er ikke akkuratt billig å ha 3kW på døgnet rundt.

Andre spørsmål, holde på varmen:

Når bassenget står over bakken med et par millimeter tykk vegg vil varmetapet være enormt. Og det vil koste å holde varmen. Noen tips til isolering eller andre måter å holde varmen på? Utenom å grave det ned.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sånt basseng som stadig sprekker og lager morsomme situasjoner som sendes inn til AFV?

Hvis du vurderer varmekolbe til masse penger, + isolasjon, belegningstein, vindvegger, så kanskje det også er en ide å vurdere et bedre basseng enn noe fra Europris eller lekebutikk?

Men uansett - mitt tips er å ha en form for lokk eller presenning over når det ikke brukes - gjerne noe som isolerer godt. Varmetapet rett opp i lufta vil nok være større enn gjennom veggen på bassenget. Det vil også hindre at pollen, kaldt regn, løv og kvister og sand når det blåser, fugleskit, naboens hund osv. kommer oppi basenget og søler til vannet.

Lenke til kommentar

Første spørsmål, oppvarming:

Norge og vestlandet er ikke akkuratt bortskjemt med sol og varme, så derfor skal jeg skaffe noe til å varme opp bassenget, tenkte på en koble man kobler mellom filterpumpa og bassenget; denne f.eks. Noen som har andre forslag som gjerne er litt billigere eller mer effektivt? Er ikke akkuratt billig å ha 3kW på døgnet rundt.

En slik dyppvarmer blir litt billigere, men ikke riktig like effektivt ("bare" 2,2kW), og er også termostatstyrt, for det tilfelle at 2,2kW skulle være mer effekt enn nødvendig, men det tviler jeg på.

Men uansett - mitt tips er å ha en form for lokk eller presenning over når det ikke brukes - gjerne noe som isolerer godt. Varmetapet rett opp i lufta vil nok være større enn gjennom veggen på bassenget. Det vil også hindre at pollen, kaldt regn, løv og kvister og sand når det blåser, fugleskit, naboens hund osv. kommer oppi basenget og søler til vannet.

Glava vintermatter fungerer sikkert bra til dette; de er vanntette og flyter på vannet, i alle fall inntil det går hull i plasten. Isolasjon rundt veggene er heller ikke dumt, f.eks. om man lager en form for forskjønnende plankevegg e.l. rundt bassenget og fyller mellomrommet med isolasjon av en eller annen sort.

Lenke til kommentar

3 kW på 5000 liter kaldtvann i et åpent basseng utendørs kan du bare glemme. En 200-liters varmtvannsbeholder bruker på å være på rundt 2,2 kW, og selv i den lukkede tanken tar det jo hele natten å få varmet opp vannet. Det eneste fornuftige må være å få tak i en Webasto fra en buss eller noe sånt, de går på fyringsolje/diesel og utvikler ca. 30 kW varme. Vi hadde en 6000-liters varmtvannsbeholder på jobben, og elementet i den var på 100kW, så det skal MYE til for å varme opp sånne vannmengder innen rimelig tid. Uansett varmekilde må du regne med å måtte isolere rundt bassenget for å holde fyringsutgiftene nede.

Lenke til kommentar

Vannet i en varmtvannbereder skal jo holde mellom 50-70 grader konstant, aå det blir feil sammenligningsmateriale. Jeg tenkte bare å få en liten boost på varmen i vannet, ikke at det skal holde 25 grader hele døgnet.

Men var i en utestamp i påskeferien, og der la de bobleplast over vannet, det er kanskje ikke så dumt.

Lenke til kommentar

kjenner noen som har stamp, som er mindre en dette, og selv der kan det ta en hel dag og varme opp vannet. vil anbefale deg å grave et stort hull i bakken, og lag et skikkelig basseng med vedfyring, viss du skaffer deg isolering duk i tillegg, så kan du opprettholde varmen en stund

Lenke til kommentar

Ang. isolering ville jeg tenkt på hva som skjer OM det oppstår lekkasje. Søkkvåt Glava e.l. må være et helsike å rydde opp i om uhellet skulle være ute. Jackofoam, Isopor eller andre skumplater isolerer veldig godt, er billige og har lukkede celler som ikke tar til seg vann om bassenget skulle springe lekk.

Ang. oppvarming: jeg vet ikke hvor godt solfangere fungerer på vestlandet, men jeg vet at de ikke er avhengige av direkte sollys for å fungere. Om utnyttelsesgraden er stor nok vil du få GRATIS oppvarming av bassenget (minus kostnadene for solfangersystemet selvsagt).

Sjekk f.eks. www.byggebolig.no for mer info om solfangere. Kan nok være et godt tips for råd rundt dette prosjektet generelt :)

Lenke til kommentar

Det tok 3-4 timer å varme opp en liten stamp på fjellet i påsken(3-4 minusgrader), så at det tok en hel dag hørtes rart ut. Men som sagt så skal jeg heller ikke varme opp vannet til 35 grader, bare hjelpe litt til.

Lenke til kommentar

Den var ikke dum, men siden den er omgitt av luft og varmer luft, vil den vel bruke mer ved for å varme like mye vann enn en vedovn nedsenket i badestampen slik man ofte har i trestampene? På den annen side er det ingen fare for at den flyter opp og lander i fanget på noen i stampen når stampen blir gammel og morken og boltene som holder ovnen under vann svikter...

Lenke til kommentar

Den var ikke dum, men siden den er omgitt av luft og varmer luft, vil den vel bruke mer ved for å varme like mye vann enn en vedovn nedsenket i badestampen slik man ofte har i trestampene? På den annen side er det ingen fare for at den flyter opp og lander i fanget på noen i stampen når stampen blir gammel og morken og boltene som holder ovnen under vann svikter...

Du får isolere godt da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...