Gå til innhold

Arch64 Fresh install, tips og tricks ønskes

Anbefalte innlegg

Ja, maskinen er en Asus UL30A.

1.3Ghz Dual core

4GB DDR

Intel X25-M 80GB (Hentes på posten i morgen).

I anledning ny harddisk tenkt jeg å vandre tilbake til favoritt systemet mitt. Arch. Jeg skal hjemme folderen kryptert med Truecrypt. dm-crypt støtter ikke trim.

Poenget med posten, kom med dine tips for å gjøre denne pcen til den ultimate nerdemaskinen.

Jeg skal ha to WM. Kdemod og wmii.

Utover det trenger jeg tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Genialt, enkelt og greit. Hele pcen, men lav skjermstyrke bruker ca. 8-9w i snitt. Noe som gir 10timer levetid. Er kjempefornøyd. Vet ikke hvor mye mer strømsparende ssd er ovenfor hdd. Ytelsen er også ganske brukbar. Spesielt når man kjører pacman -Suy. Da ser man at det står en SSD i maskinen. Også updatedb er utrolig rask. Det er verdt pengene for min del iallefall. Har bestilt "powered by Arch" sticker også. :wee:

Lenke til kommentar

Flash er jævlig, men så er det 64-bit versjonen jeg har. Så 32-bit er kanskje bedre. Den klarer full HD (1080) uten problemer. Hvor loaden på CPU tilsvarer at den ene kjernen går med til å vise filmen. Kan fint surfe samtidig og sånt.Vlc lagget faktisk litt, det gjorde ikke mplayer. Nå skal det sies at filmene jeg testet med ligger på en ekstern vanlig disk. Jeg har ikke testet HD over HDMI. Jeg heller ikke om mplayer benytter seg av gpu når den spiller av video.

Lenke til kommentar

Flash på i686 arch har overasket meg meget posivit, så kan være det som er problemet.

Tror dette er nøyaktig hva jeg har sett etter. Suspend/Hibernate går vel som en drøm med KMS?

Oppstartsiden fra power til tty? 4-5 sek?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å bruke Arch sine KDE-pakker, og ikke kdemod sine.Kdemod/Chakra-folkene er fullstendig udugelig på håndtering av bugs, og lar f.eks. bugs som gir root-tilgang ligge upatchet i månedsvis. En av ulempene med OSS er at i jungelen av tilbydere må man vurdere om de man får softwaren fra er til å stole på. Det er ikke Chakra-prosjektet, synd, men sant.

Har et par spørsmål til maskinen: Blir SU7300 for treg? Må ha en ny laptop nå snart, men er litt skeptisk til å gå ned i prosessorytelse.

Støtter skjermkortet hw-akselerasjon i linux av HD-materiale? Og i tilfelle hvilke typer. Fant ikke noe info med (veldig) kjapp googling.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

4500MHD HAR hardware akselerasjon av videoavspilling. I win7 fungerer det til og med uten bruk av ekstra codecs - rett ut av boksen med wmp. linux derimot, fant jeg lite info om. Synes nesten din bruker for mye cpu tl at den bruker GPU-en, men samtidig burde vel en såpass svak prosesor brukt mer enn bare den ene kjernen på 1080p? Har ikk helt oversikt over ytelsen på disse ULV-prosessorene.

Det fungerer ihvertfall da, det er jo det viktigste. :p

Har egentlig mest sett på ulike maskiner med kraftigere prosessorer i samme størrelse, men kanskje jeg bare skulle gå for denne. Har fikset laptopen midlertidig, så det rister å vente på "noe bedre", men da får man jo aldri kjøpt noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...