Gå til innhold

Mistet førerkortet (på kjøring bakfra)

mitsubishi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg mistet lappen min for å ha påkjørt noen bakfra dette er mitt første uhell. men den jeg kjørte på var LIKE hel og ikke en skramme var på vedkommende dette skjedde for et par dager siden. Jeg kjørte firma bilen min så jeg betalte ikke no av forsikringen til bilen... da dette skjedde så kjørte vedkommende og jeg bort fra ulykkesstedet og begynte å skrive skademelding... mens vi gorde dette så kom politiet (ingen av oss ringte purken) så kommer den ene politibetjenten bort til meg og sier at hvis du samtykker så blir alt glemt og du får et lite bot.. seff samtykket jeg men etter å ha diskutert saken med kollegaen sin så sa han andre politi betjenten at du kommer til å bli ANMELDT (FOR HVA DA) jeg kjørte under fartsgrensen og det var dårlige vær forhold. så tok de lappen min og et par dager senere så må jeg ringe dem for å vite om jeg får lappen tilbake men nei... jeg får FORELEGG som skal komme i posten, dette er etter at sjefen min har snakket med dem.

Blir jeg merket resten av livet på rullebladet. Jeg vet ikke om jeg skal få bot eller ikke, og dsessuten var jeg i prøvetid da dette skjedde. DET hadde vært greit å få svar på disse spørsmålene

mvh carisma89

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.... men etter å ha diskutert saken med kollegaen sin så sa han andre politi betjenten at du kommer til å bli ANMELDT (FOR HVA DA) jeg kjørte under fartsgrensen og det var dårlige vær forhold. ...

Du kan (og blir) anmeldt for å ikke ha tilpasset hastigheten etter forholdene. Husk at fartsgrensen bare sier maks hastighet på stedet - ikke hvilken hastighet forholdene tilsier at du maksimalt bør holde. Og trafikkreglene har en del å si om dette. Les disse en gang til.

Lenke til kommentar

Et forenklet forelegg havner ikke på rullebladet ditt nei.

Men anmeldelse for å ha kjørt på noen bakfra har jeg ikke hørt om, dersom ikke andre forhold du ikke nevner er med her. I utgangspunktet er dette skademelding på kjøretøy og så er det opp til forsikringsselskap resten hva du evt skal betale.

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd å kjøre baki en annen bil, ikke trivelig for øvrig. De som satt i bilen foran dro på legevakta for sjekk, og dermed må politiet kobles inn. Jeg fikk bot på 5000 kroner, men ikke noe inndragelse av førerkortet eller anmeldelse. Syns det høres veldig pussig ut, litt sånn "ivrig politiaspirant"-aktig, rett og slett, hehe.

Det var for øvrig jeg og sjåføren, som hendig nok var en kollega av meg, som selv dro til lensmannen senere på dagen, når vi begge hadde fått summet oss litt.

Lenke til kommentar

Uflaks der.. Politiet opererer etter hvordan de oppfatter situasjonen, altså deres "skjønn". Og selv om det egentlig er operasjonsleder som avgjør slike tilfeller har det politiet som var på stedet, mye å si.

Kræsjet en gang da det var glatt. Totalvraket bilen, og ringte politiet. De kom, spurte om lappen og farten min, jeg svarte 70km/t (som fartsgrensen var), de beholdt lappen i ti min før jeg fikk den tilbake. Da sa han at en ny slik bruktbil er jo ikke så dyrt, så jeg får nok bare kjøpe ny. Jeg så på det som betryggende. Stakk så innom NAF, der bilen sto, og de spurte jo om politiet hadde tatt fra meg lappen. Jeg sa nei, og dette var de overrasket over, for politiet pleide være harde på det.. Som de sa.

Så leste jeg avisa, og der uttalte operasjonsleder at det var foreløpig for mange usikkerhetsmomenter rundt kræsjet til at de kunne ta fra meg lappen, og at de fortsatt så på saken, så da ble jeg plutselig litt mer nervøs.. Men hørte ikke noe mer og har den fortsatt:)

Lenke til kommentar

Det her høres tullete ut?

Krasjer man fyller man ut skademelding og sender inn.

Saken ute av verden.

Du skulle ha bortvist purken.

Lettere sagt enn gjort..

men kan man pryte sånn at man kan få til et forenkelet forelegg, sende et par søknader eller no sånt?

Lenke til kommentar

Dette virker jo helt latterlig. slik du beskriver det viker det som om politet ikke var til stede i det hele tatt når det skjedde, hvordan kan de bedømme saken da uten noen form for kontroll. men men, dette er jo vanlig kost hos politet.

Du får ikke noe på rullebladet....

Lenke til kommentar

Politimannen lovet at du bare ville få en liten bot?

Har ikke han et ansvar for å alltid uttale seg korrekt, evt. sørge for å oppfylle løftet sitt?

Trådstarter innrømmet alt fordi politimannen lovet at det var trygt.

Jeg har selv blitt påkjørt bakfra, men det skjedde i en nær stillestående kø. Ingen synlig skade på noen av bilene. Så jeg gadd ikke skrive noe, og ønsket bilisten en god dag. Han var tydelig lettet.

Lenke til kommentar

Ja ja.. nå venter jeg bare på brevet jeg skal få av politiet. I brevet står det sikkert at jeg får forelegg. Jeg ha ringt og spurt om jeg får forenklet forelegg eller om jeg får forelegg, hun dama jeg pratet med svarte " nei du vil få vanlig forelegg siden saken din ligger i straffe registret " dette var får ei uke siden nå. Dette her skjedde også i stillestående kø.. påkjøringa altså. Men vedkommende som jeg påkjørte var i orden og var uvanlig snill. Jeg skjønner bare ikke hvorfor politiet blandet seg inn. Jeg har et sånn yrke at jeg må ha bil og det verste er at jeg skulle opptil fagprøve uka etter påsken.. :( jeg får nok ikke jobb der nå, men de lar meg fullføre fagprøven da.

Lenke til kommentar

Tips:

Du kan nekte å vedta boten. Sist jeg sjekket kan du vente med å vedta boten til dagen før du å møte i retten. Betaler du boten dagen før du må i retten, slipper du å møte i retten og saken er ute av verden. Alternativt blir saken henlagt og saken er ute av verden. Et siste alternativ er at klagen din blir hørt, og saken er ute av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...