Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

jobbing lør 03.04.10

Sangesland

Anbefalte innlegg

lørdag 03.04 er en helligdag og det er derfor frivillig og jobbe denne dagen.

i kontrakten min har jeg fasttimer fra 13-21.

jeg får lønn f.o.m 16:00-21:00 hvis jeg holder meg hjemme fra jobb denne dagen siden det er lønnet fri.

butikken er åpen fra 08:00-16:00 denne dagen, og jeg har meldt meg frivillig til å jobbe da.

Sjefen min påstår da at jeg ikke får lønn fra 16-21(noe som kontrakten min tilsier jeg skal ha) grunnet at jeg har meldt meg frivillig til å jobbe 08:00-16:00

Har de lov til dette?

EDIT: lørdag 03.04 er kanskje ikke en helligdag, MEN man får 100% overtid og det er frivillig å jobbe :)

EDIT2: oppdatert topic.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påskeaften er ingen helligdag i norge. Da ville butikkene vært stengt stort sett, noe de ikke er.

Dette spørsmålet må derfor behandles som om du skulle jobbet en hvilkensomhelst annen lørdag, men det at det er frivillig å jobbe denne lørdagen er noe som virker som en lokal avtale hos dere?

Jeg har dessverre ingen kompetanse til å svare noe mer utover dette..

Lenke til kommentar

Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag.Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.

Betaling for tapt tid skal dekkes av arbeidsgiver (j.m.f. V.O § 5.1.1.9)

http://www.fellesforbundet.no/templates/Artikkel.aspx?id=17271

edit: Påskeaften er lørdagen før påskedag.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Der lærte jeg noe nytt iallefall :). Takk for det. Er fortsatt ingen helligdag, men du skal få helligdagslønn fra kl 15.00 om du jobber.

Men ang faste timer som ikke blir jobbet pga stenging av butikk tidligere enn normalt tror jeg blir en problemstilling som ikke har noe å gjøre med påskeaften eller ei..

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

1300 til 2100 (din vanlige arbeidstid) er 8 timer. 0800 til 1600 er også 8 timer. Du taper ingenting, men likevel vil du ha betalt for timer du ikke jobber?

Redigert: blandet tidspunktene.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

1300 til 2100 (din vanlige arbeidstid) er 8 timer. 0800 til 1600 er også 8 timer. Du taper ingenting, men likevel vil du ha betalt for timer du ikke jobber?

Redigert: blandet tidspunktene.

ja, for kontrakten sier jeg skal ha lønn t.o.m kl 21:00.

bare pga jeg jobber ekstra tidlig så skal jeg ikke få lønn for de timene jeg har kontrakt på sent?

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

ja, for kontrakten sier jeg skal ha lønn t.o.m kl 21:00.

bare pga jeg jobber ekstra tidlig så skal jeg ikke få lønn for de timene jeg har kontrakt på sent?

Uten å ha sett kontrakten, så er jeg 99,9% sikker på at den ikke sier at du skal ha lønn fra 13 til 21 hver dag, den sier derimot at arbeidstiden din normalt skal være fra 13 til 21 (og sikkert noe om at avtalt arbeidstid kan fravikes ved nærmere avtale). Underforstått i dette ligger at du skal få betalt for det antallet timer pr dag.

Det du kan argumentere med er at du burde få helligdagstillegget som nevnt over (etter kl. 15 på påskeaften) som du går glipp av (for timene 16-21) ved å arbeide tidligere på dagen, men når butikken uansett er stengt fra kl. 16, så kommer du neppe langt med det.

Lenke til kommentar

synes bare det er så rart at jeg FÅR lønn t.o.m kl 21:00 hvis jeg holder meg hjemme fra jobb på lørdag.

Men, hvis jeg i tillegg velger å jobbe ekstra f.o.m kl 08:00 om morraen så fjernes lønna på kvelden...

Inge Rognmo

Du har helt rett, det er arbeidstid det står.

Lenke til kommentar

Hvilken butikk jobber du i?

Jobber selv i butikk og lørdag (påskeaften) er frivillig jobbing. Jeg har selv kontrakt på denne dagen og får lønn uavhengig om jeg jobber. Dersom jeg hadde takket ja til å jobbe hadde jeg fått 100% for den tiden jeg er på jobb, pluss lønna jeg får på kontrakten. I tillegg får jeg lønn for skjærtorsdag, langfredag og 2. påskedag uten å jobbe :)

Så her ville jeg hatt sjekka opp ting. Så lenge du har kontrakt på 13-21 den lørdagen, men jobber du 8-16 så skal du ha betaling for det du jobber (8-16) pluss lønna du egentlig skulle hatt (13-21). Mulig du har krav på 100% tillegg på det du jobber påskeaften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...