ZenMuch Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hei! For ca 3 uker siden flyttet jeg inn på en hybel i et bofellesskap, der må jeg dele kjøkken og bad med 4 andre. Etter å ha vært her i disse ukene nå har jeg kommet til at dette er et sted jeg ikke klarer å være, har derfor funnet meg ny hybel jeg kan få flytte inn i snart. Vil ikke bo her lengre grunnet at det bråker altfor mye på både dag og natterstid, det røykes på fellesrommene slik at det blir en skitten os i hele huset og det er konstant skittent på kjøkkenet, det er en felles strømregning noe jeg ser på som urettferdig siden de i etasjen under har gulvvarme og skal absolutt ha 50grader på badegulvet (noe jeg ikke vil være med å betale for) I kontrakten står det at den ikke kan sies opp, så jeg sitter her å leter etter ting jeg kan klage på. Største tingen så langt er at det er ingen brannsikkerhet her, ingen brannslokningsapparat og heller ikke brannstige (bor i 2. etasje) Hva er det som evt. kan skje hvis jeg bare sier ifra at jeg flytter, levner nøkkler og drar uten at de er enige i det? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Kontraktbrudd så du kan mest sannysnlig si adjø til depositumet. Hvor mange måneder oppsigelsestid har du? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Ikke kan sies opp? Med hvilken begrunnelse? Kan du fortelle mer om hva som står om dette? Dette kan være en ugyldig betingelse, og i så fall har du bare en måneds oppsigelsestid ved leie av enkelt rom der du har tilgang til andres bolig. Men pass på å si opp før månedsskiftet. Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Har ikke betalt noe depositum. Står ingenting om oppsigelsestid, sto bare at kontrakten ikke kan sies opp. Er et helt elendig system på hele huset her, mtp at eieren bor i sørnorge (er i trønderlag nå) og det hele styres av e veninne. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Så du må bo der til du dauer, eller er det en tidsavgrenset kontrakt som utløper en bestemt dato? Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 De skal selge huset i sommer. Står ordrett: "Leieforholdet er tidsbestemt, og løper fra 1.mars 2010 dato, og opphører uten oppsigelse den 30.kuni 2010" Regner med det skal stå Juni der.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Det punktet er hvertfall ugyldig. De har så vidt meg bekjent ikke lov til å operere med tidsbestemte kontrakter som er under ett år i varighet. Endret 25. mars 2010 av L4r5 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Har du ikke betalt depositum kan du flytte i natt om du vil. Det er ihvertfall min egen erfaring. Har vært borti to lignende scenarioer selv. I det ene tilfellet hadde jeg kontrakt og flyttet når jeg følte for det uten noen som helst oppsigelsesgreier. I det andre hadde jeg muntlig kontrakt, men flyttet etter 3 måneder uten å betale verken husleie eller strøm. Det ironiske var at jeg spurte om vi skulle ordne med kontrakt samme dagen som jeg flyttet inn. Så jeg har altså gjort meg opp en ide om at ingen depositum innbetalt, huseier kan gå å legge seg. Men godt mulig dette er feil. Huseier kommer neppe og jakter på deg og det er hans egen feil at han har gitt deg husnøkler før du har betalt depositum. Hiv kontrakten i ovnen eller noe sånt Endret 25. mars 2010 av toeblast Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hehe, så bra! Skal sende mail til eieren imorgen, forklare litt å sånn. Nekter han og rive i stykker kontrakten, så skal jeg sørge for å bli kastet ut. Såe, fest hos meg på søndag! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Det punktet er hvertfall ugyldig. De har så vidt meg bekjent ikke lov til å operere med tidsbestemte kontrakter som er under ett år i varighet. Jo, det kan være gyldig, f.eks. dersom "husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden" når kontrakten utløper (husleieloven § 9-3 a), f.eks. dersom utleier er bortreist for et halvår, og skal flytte inn i den selv når man kommer hjem. Eller har annen saklig grunn, bokstav b). Men, videre står det: "Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen." Dersom grunnen ikke er oppgitt, har L4r5 rett i at kontrakten er ugyldig. Og da går avtalen over til å være tidsubestemt med tre måneders oppsigelsestid, eller en måned ved "leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig" (§ 9-6). IANAL. (forkortelse for "I am not a lawyer".) Endret 26. mars 2010 av Svinks Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Så det er ikke mye som kan skje/gjøre hvis jeg pakker sammen og sier takk å farvell? Endret 26. mars 2010 av Nurk Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Du kan bli holdt ansvarelig for din andel av leie/strøm etc. for resten av leieperioden. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Så jeg har altså gjort meg opp en ide om at ingen depositum innbetalt, huseier kan gå å legge seg. Men godt mulig dette er feil. Det er feil. Du skyller akkurat like mye (eller lite) penger enten du har depositum eller ikke. Et depositum er bare en sikkerhet for utleier. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Greit nok at man "skylder" penger, men realiteten er vel at huseier har minimale muligheter for å kreve disse pengene. Depositum er jo en sikkerhet for eventuelle brudd ved kontrakten(ikke betalt husleie for eks). Om noen som har betalt depositum slutter å betale husleie vil et mulig scenario være at personen blir kastet ut og det blir satt krav opp mot depositum pengene. Om en som ikke har betalt depositum slutter å betale husleie(eller bare flytter ut). Hva skal huseiere gjøre da? Han kan kaste ut personen, men bortsett fra dette vil det ikke skje noe mer. Trenger dessuten ikke å kaste ut noen som allerede har flyttet ut. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) På rent generelt grunnlag så kan en leietaker billig komme seg ut av en leiekontrakt ved å få utleier til å ønske å bli kvitt leietakeren - uten å bryte leiekontrakten. En kan finne ut hva som kan få utleier til å ønske å bli kvitt leietakeren. Er utleieren muslim, så kan en utstyre seg med david-stjerne, henge opp muhamed-tegninger, spise kotelletter og sette ølbokser i vinduet, spille homo, flørte med dattera hans etc. Er uteleren FRP-er så kan man melde seg inn i en innvandrer-forening og holde møter hjemme. Name it :-) Endret 27. mars 2010 av lulus Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Om en som ikke har betalt depositum slutter å betale husleie(eller bare flytter ut). Hva skal huseiere gjøre da? Purringer. Forliksråd. Inkasso. Tvangsfullbyrdelse. Man kan ikke bare la være å betale usikret gjeld. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Har du noen erfaring som utleier? Greit nok at man kan sende inkassokrav og ende opp i forliksrådet. Men dette er ikke ensbetydende med at det vil oppnå ønsket resultat for huseier sin del. Unødvendig å skremme trådstarter på denne måten mener jeg. Ønsker trådstarter å føle seg trygg så betaler han/hun husleie for den perioden han/hun har bodd der og kan flytte med god samvittighet. Men skader jo selvsagt ikke at huseier er fornøyd i ettertid. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Greit nok at man kan sende inkassokrav og ende opp i forliksrådet. Men dette er ikke ensbetydende med at det vil oppnå ønsket resultat for huseier sin del. Hvis leietaker er sosialklient og ikke får noen annen inntekt i løpet av de neste 10 år (eller mer), ja da får utleier ingen penger. Ellers skulle det gå greit hvis utleier/inkassobyrå ikke gir seg. Unødvendig å skremme trådstarter på denne måten mener jeg. Jeg mener det er unøvendig å prøve å lure TS til å risikere store ekstrautgifter til leie og gebyrer. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Jeg regner med jeg misforstår, men mener du at trådstarter kommer til å måtte betale for hele leieperioden om han/hun flytter på dagen? Endret 27. mars 2010 av toeblast Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Jeg regner med jeg misforstår, men mener du at trådstarter kommer til å måtte betale for hele leieperioden om han/hun flytter på dagen? I utgangspunktet, ja. Som alt er påpekt i tråden er det muligens en ugyldig tidesbestemt avtale, og i så fall har TS en måneds oppsigelse ("enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig"). Det er også noen muligheter i forhold til å få inn en ny leietaker, heve avtalen (vanskelig), hevde at boligen har en mangel som skal gi lavere leie til den er rettet, eller til og med at boligen ikke egner seg for beboelse og at utleieverdien derfor er 0. Men det var ikke det vi snakket om. Du påstod at utleier ikke kan kreve penger uten depositum. Det er feil. Endret 27. mars 2010 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå