Gå til innhold

Jeg fant, jeg fant en "defekt" trådløs drill.


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg trenger litt hjelp her. Det har seg så at jeg fant en slik drill, komplett med koffert, lader og batteri.

Jeg fant fort ut at vegg-adapter var gåen, denne skal være på 18v 400mA.

Jeg åpnet denne, fant ut det var selve transformatoren som var gåen. Jeg hadde tilfeldigvis en annen trafo på 12,5 vac så jeg fjernet den defekte og koblet til den nye på det eksisterende likeretter kortet.

 

Nå kommer det som jeg stusser litt på. På den likeretter kretsen var det ingen kondensator, greit nok, det skal vel være slik tenker jeg. Men jeg får da altså bare ca. 10 vdc uten kondensator, så mitt spørsmål er om den originale trafoen var en del større slik at den fikk ut 18v dc, uten kondis?

Batteriet som skal lades er også på 18v. Et annet spørsmål er; erstatnings trafoen min kan levere litt mer strøm (1A cirka) vil det være et problem? Det kommer sikkert an på resten av kretsen som ligger inni batteri-holderen..? (isåfall kan jeg ta bilde av den, for de som måtte være interessert i å hjelpe meg her)

 

Akkurat nå er den koblet til slik jeg beskrev, og den står og lader. Men greit og vite hvis jeg gjør noe forferdelig feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg målte først på vegg-adapteren, rett etter likeretter, mens den ladet. Det ble samme resultat.

Dernest åpnet jeg batteriholder dekselet og målte direkte på batteriet, mens det ladet. Der så jeg en noe høyere og stigende spenning.

Hmm, så det virker som den lader normalt. Men da gjenstår bare spørsmålet om strømmen... får batteriet for mye strøm?

Lenke til kommentar

Batteriet regulerer strømmen selv, den er et resultat av spenningen du setter inn og resistansen.

Der jeg kanskje ser et problem er at du aldri får batteriet fullt ladet. Du vil ha pulser på 12.5*1.414 = 17.675v, og det er før tapene du får i likeretterbroen(under forutsetning at det er en bro der). Det lader nok noe, men tviler på at det noensinne blir fullt.

 

Så lenge du bare har byttet ut transformatoren så ser jeg ikke hvordan noe vil gå horribelt galt, hvis du hadde gått forbi en spesial-ic(foreksempel ved lading av li-po batterier) så hadde jeg nok vært mere skeptisk.

Lenke til kommentar

Hmm, har nå ladet batteriet i flere timer, og så langt uten virkning (bortsett fra spenningen på batteriet). Slik jeg ser det nå, er at den originale veggvorten var 18v ufiltrert dc.

Er dette fordi en kondensator er så fryktelig dyrt eller trenger batteriet denne type spenning? Batteriet er Ni-Mh type

Lenke til kommentar

Ok, har googlet litt rundt.

Hvis vi sier at batteriet er delt opp i flere celler, hver på 1.2v, så har vi ett 15cellers batteri. Optimal ladespenning for en 1.2v celle er 1.4-1.6v, dvs 21 til 24v.

Du leverer 17.675v(på toppene) til cellene som gir 1.18v per celle som i teorien blir for lite. (Uten at jeg er noen ekspert på NiMh batterier altså)

Det greieste hadde vært å finne ut nøyaktig hvor stor trafoen er og få tak i en ny en, eventuelt en ny lader. Men det kommer helt an på pris igjen, er det billigere å kjøpe en flunke ny drill så gjør man heller det.

Lenke til kommentar

Men det har seg slik at den batterieliminatoren er(var) spesifisert til 18volt dc, hvis den leverte 18v ufiltrert-så ville jo toppene vært mye høyere en 24volt..?

 

Så hva burde jeg gjøre? bruke større trafo, for å øke spenningen litt slik at toppene blir 21-24v dc.

Eller glatte spenningen med kondis, jeg får ca 18,3 volt uten last med kondis. (men dette blir vel for lite..?)

 

Takk for hjelp her, bare for å klargjøre så er jeg hobby amatør elektriker eller noe slikt :)

 

Men det har seg slik at den batterieliminatoren er(var) spesifisert til 18volt dc, hvis den leverte 18v ufiltrert-så ville jo toppene vært mye høyere en 24volt..?

 

Edit: eller kansje ikke så mye høyere en 24v..?

 

Edit2: Åpnet batteriet, og selv om jeg ikke fikk åpnet det helt så kan det se ut som det er 13 celler. (noen av dem så ut som de hadde lekket)

 

Jeg lurer på om jeg ikke bare skal drite i battieret og lage veggadapteren om til permanent forsyning og ofre litt mobilitet

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Men det har seg slik at den batterieliminatoren er(var) spesifisert til 18volt dc, hvis den leverte 18v ufiltrert-så ville jo toppene vært mye høyere en 24volt..?

Så hva burde jeg gjøre? bruke større trafo, for å øke spenningen litt slik at toppene blir 21-24v dc.

Eller glatte spenningen med kondis, jeg får ca 18,3 volt uten last med kondis. (men dette blir vel for lite..?)

Det du kan gjøre er å måle strømmen som går inn i batteriet, hvis du vet kapasiteten til batteriet kan du da beregne hvor lang tid det vil ta å lade ved gitt strøm. Går det noe under mA må du nok opp i spenning for å presse mere strøm igjennom.

Grunnen til at du får 18,3v med kondensator er at den holder toppen av spenningen høyere lengere, hadde du hatt et ocsilloscop hadde du sett at når du målte ~10v var fortsatt toppene 18v, nå er de bare glattet ut.

En ting som hadde vært greit var å vite nøyaktig hva som er inne i batteriet, med tanke på antall celler og kapasitet på disse. Da kan man mye lettere beregne rett ladespenning/tid. Så hvis det er lett å åpne hadde det jo vært en ide :)

 

Slik jeg forstår det(og jeg er enda veldig amatør på batterier og slikt) er optimal ladespenning 1.4-1.6v per celle, ladetiden kommer an på strømmen tilført så hvis du lader med C/10(total kapasitet på batteriet/10) tar det i teorien 16.6 timer(NiMh har en lade-effektivitet på rundt 66%, ved lave ladestrømmer enda dårligere). Så det som er interessant er ladestrøm, litt usikker på hvordan ting blir når spenningen er lavere enn normalspenningen på cellene.

Men det har seg slik at den batterieliminatoren er(var) spesifisert til 18volt dc, hvis den leverte 18v ufiltrert-så ville jo toppene vært mye høyere en 24volt..?

Edit: eller kansje ikke så mye høyere en 24v..?

Jo forsåvidt, kommer dog an på hvordan du måler spenningen, som du så med og uten kondensator var det ganske radikale forandringer i spenning.

Men ja, ved 18v ufiltrert ville toppene vært noe høyere(avhengig av måleinstrument), i teorien opptil 25.452v. Men dette er med forbehold, siden vi faktisk ikke vet noe 100%.

 

Takk for hjelp her, bare for å klargjøre så er jeg hobby amatør elektriker eller noe slikt :)

Tja, kan ikke akkurat kalle meg ekspert heller, det går nå mest på hobbybasis. Skal etterhvert lage meg en sinnsyk batterilader for AA/AAA/PP3(9v), men det prosjektet er litt på vent, har endel andre prosjekter å bli lei av først :p

Fikk meg forresten senest idag en kilevink av typen 220vac, var tidlig på morgenen, drev å testet en trafo: "Trøtt i øya, *BZZAP*, lysvåken!"

 

Så du hadde lagt til en edit mens jeg drev å svarte(brukte kanskje i overkant lang tid :p)

 

Kjempebra at du åpnet det, hvis vi har 13 celler så burde vi ha 15.6v på batteriet, optimal ladespenning vil være 18.2(ser den kjent ut?) til 20.8v.

Siden du har intern lekasje i batteriet er det vel greiest å kassere det, du kan se litt rundt etter ett nytt et selvfølgelig, kan finne mye rart hvis man leter.

Det jeg vil tro har skjedd er at batteriet har blitt overladet/overutladet, det har enten kortsluttet eller bare tatt for mye strøm ifra laderen, dette har da tatt knekken på en eventuell intern sikring i trafoen(de fleste har vist en slik) eller viklingene i trafoen har kortsluttet(men da burde en sikring i skapet ha ryki ved test og lommelykt hadde vært praktisk).

 

En ting som er litt viktig er å se på hvor mye du kan trekke av strømforsyningen din nå sett oppimot strømtrekket av drillen, dette er en fordel å få under kontroll da du fort ender opp med enda en død trafo.

Ble en hel novelle dette, og siden jeg svarte så utrolig raskt rakk du tilogmed en edit. :D Men det jeg har skrevet får stå, kan jo hende noen andre får bruk for det engang. :)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Det jeg vil tro har skjedd er at batteriet har blitt overladet/overutladet, det har enten kortsluttet eller bare tatt for mye strøm ifra laderen, dette har da tatt knekken på en eventuell intern sikring i trafoen(de fleste har vist en slik) eller viklingene i trafoen har kortsluttet(men da burde en sikring i skapet ha ryki ved test og lommelykt hadde vært praktisk).

 

Jasså, det med sikring i trafoen viste jeg ikke, det forklarer jo en hel del. Når jeg først begynte med denne så skiftet jeg diodene uten å sjekke trafoen. Kunne ikke tenke meg at den var gåen :whistle:

 

Nå har jeg åpnet og revet ut batteriene, det var masse skvip rundt mange av de. Det var visst 15 stk (det er en slik "tapp" som stikker opp, kom ikke på at der kunne være noen der og) men det betyr ikke noe nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...