Jompio Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Heisann alle sammen! Sitter her med en god del gode komponenter som burde kjørt Battle Field Bad Company 2 på high selv med en god del AA på. Men som sikkert mange av dere har fått med dere, er GTX 295 SVÆRT dårlig optimalisert for dette spillet. Jeg har lest litt rundt og funnet ut at det vil hjelpe en del og overklokke minnet. Nå kjører jeg på standard timings // 8-8-8-24 rundt 1200mhz Jeg har kjørt prime95 i 2 timer uten at den failet når jeg testet minnet når minnet sto på 7-7-7-20 ca. 1200mhz. Men selvom den var stabil(?), føler jeg at jeg får en smoothere game-opplevelse med slappere timings altså 8-8-8-24. Jeg har ikke lekt meg så mye at jeg har prøvd da 8-7-8-22 f.eks. Hvorfor skjer dette? Noen ideer om hva jeg skal kjøre/bør gjøre for å få bedre FPS i BC2 først og fremst? Edit: Kjører 197.13 driverne nå forresten! Prøvd samtlige Takker på forhånd! CPU-Z - Jonas Endret 25. mars 2010 av Jompio Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 øøøh.... hvorfor har du underklokket ram`en? Å "tighte" timings kan omtrent sidestilles med at du øker frekvensen på ram`en. Å gå ifra 1600mhz ned til 1200mhz og bare tighte timingsen fra 8-7 og 24-20 er å gå voldsomt ned i performance. øk det til 1600mhz og ha timingsene som du har de nå, test med prime og hvis det skulle klikke etterhvert så kan du øke volten litt. Eller gå ned litt på mhz men å tighte timings mye mer. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Er det noen som har noen seriøse benchmark på dette spillet og ulike minnesettings. F.eks ser jeg ikke at Legion Hardware, som faktisk har drevet en del med testing/tweaking av BC2 har gjort det. Normalt har minnehastighet særdeles lite effekt på ytelse i normal applikasjonsbruk. Det fordi minnebåndsbredden for minne på f.eks 1333 Mhz er så høy at f.eks i7 720 ikke klarer å pushe så mye info. Timings betyr heller ikke så grasat mye. Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Er det noen som har noen seriøse benchmark på dette spillet og ulike minnesettings. F.eks ser jeg ikke at Legion Hardware, som faktisk har drevet en del med testing/tweaking av BC2 har gjort det. Normalt har minnehastighet særdeles lite effekt på ytelse i normal applikasjonsbruk. Det fordi minnebåndsbredden for minne på f.eks 1333 Mhz er så høy at f.eks i7 720 ikke klarer å pushe så mye info. Timings betyr heller ikke så grasat mye. Som Bolson sier her, hvis det er bedre FPS i battlefield du er ute etter så vil ikke minnehastigheten din spille noen rolle. Her blir cpu/gpu "flaskehalsene". Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Her er forøvrig en interessant test som kan gi litt mer forståelse. Den tar for seg ytelsen i forhold til spill og andre applikasjoner http://www.tomshardware.com/reviews/ram-speed-tests,1807.html Jeg bruker som en tommelfinger-regel når det gjelder OC av ram: OC til jeg får stabilitetsproblemer og minst 2-3 "hakk" tilbake. Det er så lite å tjene på å overklokke RAM at akkurat den delen har jeg god margin på, så kan jeg heller være nære ustabilitet med CPU`n som har voldsomt innflytelse på ytelsen. Spesiellt i spill. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Man bør heller ikke legge skjul på at BC2 er et relativt bugga spill, hvor første patch faktisk gjorde alt verre. Så trådstarter må trolig bare bite i det sure eple og sette lavere settings, til brukbare patcher kommer i spill og/eller grafikkdrivere. Det kan også være en ide å spille spillet bare i DX9. Sjekk Legion Hardware for detaljer. Tester generelt viser at man må slå av AA/AF for å få akseptabel FPS om man ikke har HD 5870 eller bedre. Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Man bør heller ikke legge skjul på at BC2 er et relativt bugga spill, hvor første patch faktisk gjorde alt verre. Så trådstarter må trolig bare bite i det sure eple og sette lavere settings, til brukbare patcher kommer i spill og/eller grafikkdrivere. Det kan også være en ide å spille spillet bare i DX9. Sjekk Legion Hardware for detaljer. Tester generelt viser at man må slå av AA/AF for å få akseptabel FPS om man ikke har HD 5870 eller bedre. I 1280x720 max settings og 4x AA så er FPSn bra nok til skytespill å være (veldig kresen i skytespill mtp musebevegelser) i 1920x1080 virker det som musa er en ambolt i graut, fpsn er fortsatt rundt 30 , faller i verste tilfeller ned til 20... uspillbart. Dette i DX10. Testet litt med DX9 og grafikken endret seg minimalt, FPSn økte betraktelig. Beste tipset for BC2 er utvilsomt å gå ned til DX9, forskjellen er knappt merkbar kvalitetsmessig og man kan evt kompensere med høyere oppløsning. Forøvrig ph2 [email protected] hd4850 xfire@ 715/1030 Endret 26. mars 2010 av RoXx Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Jeg fikk best spillytelse med Corsair-settet mitt på 1600MHz da jeg justerte timingene ned til 6 7 6 20 1T, men ettersom jeg har to sett i samtidig så får jeg ikke bedre enn stock 7 7 7 20 1T. Corsair settet gav bittelitt bedre spillytelse enn da jeg tested med Ocz Blade 2000 MHz 7 8 7 24 1T og det til halve prisen. Bladen gav bedre syntetisk ytelse og memtest ble raskere ferdig, men jeg driver ikke og kjører disse 365 dager i året og vurderer ikke ytelse ut ifra syntetiske tester. Når både 3DMark og spill kjørte best på det rimeligste minnesettet så var det ikke vanskelig å velge. Den største ulempem med 2000MHz settet var at jeg måtte mye opp med spenningen på CPU VTT for at det skulle bli stabilt, men med 1600MHz og lave timings måtte jeg bare et lite hakk opp i spenning. Endret 26. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Takk for gode svar folkens, haha. Ser nå i profilen min at jeg hadde OCZ ram, glemte meg helt. Men da kjører jeg dem på 1600mhz og kjører litt PRIME95, og ser om dem fortsatt er stabile. Man bør heller ikke legge skjul på at BC2 er et relativt bugga spill, hvor første patch faktisk gjorde alt verre. Så trådstarter må trolig bare bite i det sure eple og sette lavere settings, til brukbare patcher kommer i spill og/eller grafikkdrivere. Det kan også være en ide å spille spillet bare i DX9. Ja, skal kjøre spillet på DX9 istendenfor da jeg liker å kjøre full oppløsning som er 1920 x 1200! Edit: Hvordan skal jeg endre til DirectX 9 ? Ser at jeg ikke har mulighet til å endre dette IN-GAME. Har prøvd å leite i 'electronic arts' mappa, men uten hell! Endret 26. mars 2010 av Jompio Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Sjekk www.legionhardware.com, andre artikkel. Du finner der en god del annet interessant om tuning av dette spillet. På 1920 x 1200 må du nok droppe en del AA/AF, og enkelte settings. Nå ser det faktisk ikke ut som det medfører særlig stor nedgang i kvalitet. Endret 26. mars 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Sjekk www.legionhardware.com, andre artikkel. Du finner der en god del annet interessant om tuning av dette spillet. På 1920 x 1200 må du nok droppe en del AA/AF, og enkelte settings. Nå ser det faktisk ikke ut som det medfører særlig stor nedgang i kvalitet. Jepp, er inne å leser der nå =) Ser ut som dem har en del peiling på hvordan spillet skal spilles på best mulig grafikk uten får dårlig ytelse Thanks Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Takk for gode svar folkens, haha. Ser nå i profilen min at jeg hadde OCZ ram, glemte meg helt. Men da kjører jeg dem på 1600mhz og kjører litt PRIME95, og ser om dem fortsatt er stabile. Man bør heller ikke legge skjul på at BC2 er et relativt bugga spill, hvor første patch faktisk gjorde alt verre. Så trådstarter må trolig bare bite i det sure eple og sette lavere settings, til brukbare patcher kommer i spill og/eller grafikkdrivere. Det kan også være en ide å spille spillet bare i DX9. Ja, skal kjøre spillet på DX9 istendenfor da jeg liker å kjøre full oppløsning som er 1920 x 1200! Edit: Hvordan skal jeg endre til DirectX 9 ? Ser at jeg ikke har mulighet til å endre dette IN-GAME. Har prøvd å leite i 'electronic arts' mappa, men uten hell! gå i mine dokumenter og katalogen bfbc2 og åpne settings.ini filen. Der finner du en kommando Dxversion=auto endre denne til (ikke sjokkerende) dxversion=9 Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 gå i mine dokumenter og katalogen bfbc2 og åpne settings.ini filen. Der finner du en kommando Dxversion=auto endre denne til (ikke sjokkerende) dxversion=9 Yeah, I just did. Men jeg syntes det var stor forskjell og liten forskjell i FPS, så jeg velger å kjøre DXversjon til 10.. Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 gå i mine dokumenter og katalogen bfbc2 og åpne settings.ini filen. Der finner du en kommando Dxversion=auto endre denne til (ikke sjokkerende) dxversion=9 Yeah, I just did. Men jeg syntes det var stor forskjell og liten forskjell i FPS, så jeg velger å kjøre DXversjon til 10.. Sikkert forskjell der mellom ATI og Nvidia. Lenke til kommentar
RoXx Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Synes forøvrig (som du selv sier) det er merkelig at du skal ha "dårlig" ytelse på dette spillet med tanke på komponentene. Nvidia skal visst rette dette med neste driveroppdatering (mulig den er allerede kommet) men det er en driver"feil" Den beste foreløpig er rapportert til å være 197.13 beta det finnes en nyere 197.25 men den har bare noen endringer for starcraft 2 beta, ellers identisk. Så nettopp at du hadde endret i 1 post at du kjører 197.13:) Det er vel bare å smøre seg med tålmodghet (hvordan dette gjøres er jeg usikker på) Endret 27. mars 2010 av RoXx Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Synes forøvrig (som du selv sier) det er merkelig at du skal ha "dårlig" ytelse på dette spillet med tanke på komponentene. Nvidia skal visst rette dette med neste driveroppdatering (mulig den er allerede kommet) men det er en driver"feil" Den beste foreløpig er rapportert til å være 197.13 beta det finnes en nyere 197.25 men den har bare noen endringer for starcraft 2 beta, ellers identisk. Så nettopp at du hadde endret i 1 post at du kjører 197.13:) Det er vel bare å smøre seg med tålmodghet (hvordan dette gjøres er jeg usikker på) Heheh Ja, det gjør jeg.. Men prøver å klokke helt til grensen // rett før jeg ikke får bootet. Og kjører nokså lave settings, så da går det helt greit å spille.. Men ja, jeg BURDE så absolutt hatt mer ytelse in-game med min PC Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Dette spillet flyter jo som lava, altsaa niice, paa 5870. Skulle tro det samme gjaldt paa GTX 295? Dette med AA, 1650x1080 og maxed out(med unntak av V-sync). Endret 27. mars 2010 av M@R7!N Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Dette spillet flyter jo som lava, altsaa niice, paa 5870. Skulle tro det samme gjaldt paa GTX 295? Dette med AA, 1650x1080 og maxed out(med unntak av V-sync). Jepp, man skulle tro det. Men slik er det altså ikke det er nvidia det er noe feil med og selv kortet mitt sliter i spillet her. Det går helt greit og spille, men når det kommer mye smoke og det samtidig regner tanks/mortar skudd er jeg sikkert nedi 25 fps eller mindre. Jeg er kanskje litt kresen, siden jeg har spilt samtlige skytespill/bilspill på full pupp uten noe form for lagg, men som sagt bør ha litt bedre FPS enn dette med en så ny og kraftig PC. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det hjelper ikke med ny og kraftig hardware når spillet faktisk sliter på høye setting nesten uansett rigg. Og det ser faktisk ut til at desto høyere setting, desto mer sliter nVidia, virker faktisk som BF:BC2 er et dårlig spill for nVidia. Valget er kun å stille ned kvalitet til hvor alt er akseptabelt. Du burde sjekke hva du får i gjennomsnittlig fps, GTX 295 på 1920 x 1200 klare nok ikke mer enn mellom 60 og 70 fps i snitt med høye settings. Og trolig så hadde man fått bedre fps med X2 555 BE og HD 5870 i CF. Selv om BF:BC2 faktisk skalerer en del med flere kjerner og klokking, så viser også dette spillet klare tendenser til å være GPU-begrenset ved høye settings. Nå er det dog ikke så ille som Metro 2033. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå