Reacto Skrevet 25. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2010 Hei! Jeg har nå en PC med en Quad Core CPU fra Intel på 2,33 ghz og et nVidia GTX 260 (overklokket). I tillegg til dette har jeg 8 gb med DDR2 RAM og et Gigabyte hovedkort. CPU kjøleren er en Noctua U12P. Kabinettet er ikke av noe spesielt merke og heller ikke særlig praktisk. Dette er altså den første pcen jeg har bygget og det var en pakke fra Komplett. PCen fungerer bra i de fleste spill, men ser at den begynner å "små"-halte i f.eks. Bad Company 2. Jeg er forresten helt allergisk mot lag Som tittel sier skal jeg da altså selge denne pcen (har kanskje en kjøper allerede) for å kjøpe en ny pc (bygge selv). Jeg vet at elektronikk ikke holder så lenge og har derfor ikke tenkt til å kjøpe noen helt ekstrem PC, men vil derimot kunne kjøre de spillene som kommer nå fram i tid på 1920x1080, med full grafikk, UTEN lagg). Oppsettet jeg hadde tenkt meg er som følgende: *Intel i7 920 med en god kjøler? Hørt denne kan klokkes til 4 ghz. *ATI HD5870 *Hovedkort med god støtte for overklokking og oppgradering (DDR3?). *DDR3 Ram? *Ev. SSD i tillegg til vanlig harddisk (720 gb eller noe sånt). *Praktisk og "kult" kabinett, god støtte for oppgradering. Det jeg nå selvfølgelig lurer på er om denne CPUen og dette skjermkortet vil kunne kjøre de spillene som kommer nå, og de som har kommet på nettopp full grafikk uten lagg. Blir kanskje litt gjentakelse dette her... Tusen takk for alle innspill! Mvh Martin Lenke til kommentar
areah Skrevet 25. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2010 budsjett??? vil egentlig absolutt ikke anbefale i7 i gaming pc. Hvorfor? fordi du rett og slett ikke har bruk for det, og at det faktisk er amd sine prosessorer som gjennomsnittlig trekker mest frames ut av ati sine skjermkort kilde In games such as Wolfenstein, Call of Duty: Modern Warfare 2, Tom Clancy’s H.A.W.X, BattleForge and Far Cry 2 the Phenom II X4 processors were actually faster when clocked up near 4GHz! This is quite amazing as out of the 9 games tested, the Phenom II X4 series was faster than the Core i7’s in 5 of them. Although the margins were very limited, the Phenom II X4 was found to be faster, and had it just managed to match the Core i7 series with the Radeon HD 5970, we would have been impressed. så med andre ord kaster du vekk 2k (HK er også dyrere med intel) på å gå for i7. amd kommer også med svært prisgunstige six-core cpuer i nærmere fremtid http://www.hardware.no/artikler/amd_forbereder_nye_sekskjerner/75587 ( les litt i kommentarene også) les litt her også men før jeg kan gi en anbefalning på ett komplett oppsett må jeg vite maks budsjettet ditt Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2010 Kan være det er like greit å kjøpe en Q9650 til PCen du har og overklokke den litt? Det blir ikke så stor ytelsesøkning å gå fra 775 til 1366 firekjerne. Du har jo allrede 8 GiB minne. Jeg brukte en del penger på riggen min, ville ha kommet nesten like greit ut og mye rimeligere ved å bytte E8500-en min til en Q9650. Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2010 Takk for svar! Angående budsjett blir det nok opp mot 10000-15000. Hmm.. når det gjelder AMD kan jeg absoulutt ingenting så har no idea om hvilke CPUer osv. som er bra, men du sier altså at med ATI skjermkort vil det være bedre med AMD? Lenke til kommentar
areah Skrevet 26. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mars 2010 hvis du tok deg tid til å lese testen så forstår du kanskje at jeg mener det jeg sier. du har egentlig ganske fine specs på dataen din allerede, så anbefaler egentlig en oppgradering (nytt skjermkort, ssd og kanskje prosessor) men hvis du har fått et fint bud på maskina og derfor vil slå til med helt nytt oppsett så er det greit. vil anbefale denne med 15k så er det faktisk mulig å få råd til et oppsett med tre skjermer og få noe slikt http://www.youtube.com/watch?v=dR7cNLUqPao grunnen til at jeg nevner dette er at hd5970 egentlig er totalt overkill for 1920x1080 oppløsning idag. når det gjelder kabinett så er det du som bestemmer hva som er kult/ikke kult, personlig liker jeg dette kabinettet, men det koster litt mye, det er billigere alternativ og du må nesten velge et kabinett du liker. Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Hmm.. ser greit ut det. Likte kabinettet, men hvis det blir AMD venter jeg nok til X6 blir releaset da jeg ser prisene ikke er for høye. Når det gjelder skjermkort lurer jeg på om jeg egentlig trenger mer enn HD5870. Vurderer fortsatt i7 som et alternativ. Hovedkort bør ha USB 3.0 og støtte for Crossfire/SLI. Det burde også være overklokkingsvennlig. Leste i tråden om AMD X6 at den ville være litt over i5 i prestandanivå. EDIT: Har lest litt rundt nå, og kan tenke meg noe sånt som dette: https://prisguiden.no/profil/lister/113258 Men er usikker på hvordan RAM jeg burde velge (hovedkortet støtter vel trippelchannel DDR3?) og hvilken CPU vifte. I tillegg lurer jeg på om det lønner seg å kjøpe 920 eller 930. Endret 27. mars 2010 av Reactions Lenke til kommentar
areah Skrevet 27. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2010 anbefaler fortsatt amd, trur x6 versjonene av phenom II blir et utrolig bra kjøp, men det er vanskelig å si sikkert før vi får tester som er å stole på. amd hk med 790FX brikkesett har ca. like bra crossfireX støtte som intel kort med x58 brikesett (1366-sokkel) men amd korta har ikke støtte for sli, bare cfX (amd kommer med et nytt toppbrikkesett etter påske (890FX) denne kommer til å ha bare sata6Gbit porter (ingen sata3Gbit) og mest sannsynlig USB3) sokkel 1366 kort har støtte for tripple channel ram, amd gjør ikke det, men spill skalerer nesten ikke med dette i det hele tatt. som cpu kjøler anbefaler jeg denne , men det skal nevnes at dette er en DIGER vifte (men har plass i 800D.) du trenger ikke ram over 1333Mhz, men siden du skal klokke skader det ikke med 1600Mhz. anbefaler denne eller 1600Mhz versjonen av samme brikke. Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. mars 2010 Mhm.. Lest hele testen om 965 vs i7 og det ser meget lovende ut. Hva er forskjellen på triple og dual channel RAM generelt, og skiller dette kun på hvordan RAMen blir utnyttet eller hvordan type RAM du kan bruke? Ellers ser Komplett handlevognen generelt sett bra ut, men kan tenke meg å prøve Western Digital 1TB HDen (Black ikke Green) istedenfor F3'en. I tillegg har jeg et spørsmål om hovedkort, ser at mange av hovedkortene støtter både SATA 6 gb/s og USB 3.0 men har meget forskjellig pris. Når det gjelder Intel har jeg hørt at Asus sine P6T hovedkort er meget bra til å overklokke. Uansett hvilken CPU og hvilket brikkesett jeg velger skal jeg ha en CPU-vifte så jeg kan overklokke opp mot 4 ghz (som i testen du viste meg), har du noen konkrete anbefalinger? Hvorfor anbefaler du den type RAMen fremfor RAM fra f.eks. Corsair? Lurer på om jeg skal velge HD 5870 istedenfor 5970, pga. økonomi. Har da et spørsmål om Crossfire, vet at f.eks. en i5 ikke kan kjøre to HD 5870, men kan denne AMD prosessoren gjøre det? Og kan man kjøre et 5970 i CF med et 5870? Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 1. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. april 2010 Bump? Ser at en AMD X4 kan være vel så bra som en i7 i spill, men vil denne situasjonen endre seg når det kommer nyere spill med DX11? Hva med BC2, det skal jo visstnok kreve mye av CPU, vil du se mer økning med en i7 930 da? Har alltid likt Intel mye bedre, men hvis det ikke er slik at det er noen som helst forskjell (nesten) i spill, blir det vel en AMD X4/X6. Har egentlig ikke lyst på i5 da det ikke er så stor prisforskjell fra de billigste i7ene. Hovedkort har jo fortsatt samme pris. BTW: Mulig det ikke er lov å "bumpe" posten sin slik som jeg gjorde nå, men har veldig lyst på svar på de spørsmålene jeg stilte i forrige post, sikkert mulig å finne ved å google osv. men er på en 10 KB/s linje (dårlig, svensk mobiltbredbånd). Takk for svar! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1. april 2010 Rapporter Del Skrevet 1. april 2010 (endret) 1366-i7 er hovedsaklig for arbeidsstasjon og ikke til spill. i5-660 / i5-670 er som regel et bedre kjøp for folk som skal spille. Spesielt når det er snakk om stock speed så er en i5-670 i mange tilfeller like rask eller raskere enn en i7-975 fordi 670en når høyere i frekvens når turboen kommer inn. Kanskje på noen få spill som skalerer godt på mange kjerner og ved store sli / crossfire oppsett så er 1366-i7 et bedre valg. Nå sier ikke jeg at 1366-i7 yter dårlig i spill, men dens egenskaper som man betaler ekstra for er ikke noe som gir fordeler ved vanlig spilling. Hovedkort-1156, 4 GiB DDR-3 og i5-660 kan koste ned i 3500,- Hovedkort-1366, 6 GiB DDR-3 og i7-930 koster fort 6-7500 alt etter hovedkort man velger. I tillegg så kan det være man trenger 3-parts kjøleløsning på en 1366-i7 (Bloomfield) og da er man oppe i 8000. i5 kjører så vidt jeg har sjekket meget godt på stock-kjølingen. Skjønner at enkelte velger 1366, men det er dumt å betale dobbelt pris for tilnermet lik spullytelse dersom man ikke har tenkt å utnytte 1366-platformens egenskaper. EDIT: Hvis trådstarter har den PC som er nevnt i første post vil hele ytelsesproblemet løses enkelt ved å kjøpe en brukt Q9550 / Q9650 og han har jo allerede en god kjøleribbe. Du kan mest sannsynlig løse hele ytelsesproblemet for 1000-1500 kr. Jeg har både 1366 og 775 baserte PCer og jeg skal skrive to ganger under på at det ikke lønner seg å putte ekstra penger inn i 1366 hvis eneste formål er å spille. Det svarer seg rett og slett ikke, ytelsesforskjellen er for liten. Det går sikkert an å benchmarke en forskjell på 15-30% men i praktisk bruk så vil det ikke være synlig forskjell. Jeg liker 1366-PCen min men den kostet en god del. Ny q9550 og Intel X-25 G2 80GB SSD til den gamle PCen hadde kostet meg 3000,- Se i denne listen hvor godt ytelsesmessig en prosessor med q9650 ligger i forhold til 1366-i7. Endret 1. april 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 6. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Hmm... Forstår det med at AMD/i5 er like bra som i7 på gaming, men dette gjelder vel ikke crossfire. Hvis jeg senere kjøper et nytt HD5870 må jeg jo også han en CPU som klarer dette. Så vidt jeg vet, er det ikke alle i5er/hovedkort som klarer dette. Jeg har derfor satt opp en i7 handlevogn og skal også sette opp en for AMD. i7 er uansett bare et alternativ om jeg får solgt den gamle pcen min. Dyr i7 PC: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=791314&su=94C9232C-228D-48FE-ADB5-343C8B84594B Litt billigere AMD PC: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=791321&su=BC21A739-9ECB-49B8-8B21-5BA5C7859D52 Endret 6. april 2010 av Reactions Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå