Gå til innhold

Ny PC for videoredigering + spill, max 8000 kroner

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte ut burken jeg har under pulten her nå med noe nyere og kraftigere. Var så heldig å vinne nyeste versjon av Pinnacle Studio HD Ultimate Collection her for en tid tilbake, og vil gjerne ha en PC som håndterer denne til videoredigering uten problemer, også hvis jeg en gang går for HD-kamera (har nå DV). Ellers er det fristende å kjøpe "Napoleon Total War" og lignende titler (men er ingen hardcore gamer), så det bør gå glatt å kjøre det også på den nye maskinen. Forøvrig skal den brukes til diverse kontorarbeid og programmering samt noe bildebehandling.

Hadde opprinnelig tenkt å spare meg noen kroner på å kjøpe en PC med en Intel-prosessorer fra en generasjon eller to tilbake (Q9XXX eller C2D E8500 el.l.), men jeg ser at det er ikke så mye å spare på dette i forhold til feks. en i5. Det som kan se ut som det beste kjøpet hittil er dette:

http://www.lefdal.com/product/data/stasjonar-pc/ASM92MFKE5F1N/acer-aspire-m5810

Acer ASpire M5810: i5-750, 8 GB RAM, GTS240 skjermkort, 1TB disk (det står at det er en 5400-disk...kan dette virkelig stemme?) og BD-spiller til 8k, det høres forholdsvis greit ut på papiret. Har forsøkt å finne en maskin med AMD Phenom II 965 BE el.l., men det er ikke å finne, og i tilfelle til en enda høyere pris enn den Aceren, og da med mindre RAM etc. Kort sagt: samme hvor mye jeg leter og graver ender jeg opp tilbake på Aceren. Til og med en bygg-selv-PC kommer på samme pris, men da med halvparten så mye RAM og uten OS, som fort kommer seg på 1700 i tillegg.

En ulempe jeg ser med dette oppsettet er at 8 GB RAM er max, man kan ikke utvide til feks 16 hvis man ønsker det. Her og nå og i overskuelig framtid virker 8 gig imidlertid nok i massevis, så jeg tror jeg kan leve med akkurat det. Men det jeg lurer på er følgende:

1.

Kan denne Aceren på noen måte oppgraderes, kan man feks. bytte ut CPUen med en i7/i9 uten videre, eller evt. bytte ut hele hovedkortet (er det standard ATX)

2.

Jeg kan ikke se at det står noe om "størrelsen" på strømforsyningen på denne. Noen som vet?

3.

Noen som har erfaring med denne eller andre PCer fra samme serie og kan si noe om driftssikkerhet o.l.?

4.

Noen som har bedre forslag, gjerne til en lavere pris.

5.

Ser på noen utenlandske forum at det ikke er tillatt å bryte forseglingen på kabinettet på Acer (og Dell etc) uten at garantien brytes. Dette gjør det jo umulig å feks. bytte skjermkort eller sette inn TV-kort. Gjelder dette også i Norge?

6.

Sist men ikke minst: vil denne PCn kunne brukes til det jeg primært skal bruke den til?

Jeg kommer ikke til å overklokke, og jeg kommer neppe til å kjøpe komponenter og bygge selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. i5 og i7 har samme socket, det er mulig å bytte CPU.

2. Vi (lefdal) har ingen spesifikasjoner på strømforsyninger.

3. Hva angår service på disse maskinene så skiller den ikke seg positivt eller negativt i forhold til resten.

4. evt. DELL XPS 8100 8995,- Den har i7, 6 GB (kan oppgraderes til 16).

5. Dette gjelder også i Norge.

6. Videoredigering bruker i hovedsak CPU og MINNE - ja den vil fungere, men ideelt så vil nok DELL maskinen ovenfor være bedre.

Lenke til kommentar

1. i5 og i7 har samme socket, det er mulig å bytte CPU.

2. Vi (lefdal) har ingen spesifikasjoner på strømforsyninger.

3. Hva angår service på disse maskinene så skiller den ikke seg positivt eller negativt i forhold til resten.

4. evt. DELL XPS 8100 8995,- Den har i7, 6 GB (kan oppgraderes til 16).

5. Dette gjelder også i Norge.

6. Videoredigering bruker i hovedsak CPU og MINNE - ja den vil fungere, men ideelt så vil nok DELL maskinen ovenfor være bedre.

OK, takker for svar. Har kikket litt på den DELLen du nevner, men saken er at jeg allerede har tøyd budsjettet litt når jeg vurderer den til 8000, så det spørs om jeg ikke skal stoppe der, evt. finne noe med en lavere pris. (Ser det finnes en og annen HP (7000MT?) med i5-750 som selges for rundt 6000 enkelte steder, men da med 3GB RAM og skjermkort på motherboardet (og uten tastatur/mus)). På den annen side: den DELL-maskinen frister litt...

Når det gjelder punkt 1: er det tilstrekkelig at det er samme sokkel for at det skal være mulig å oppgradere? Maskinen jeg har for øyeblikket har sokkel 775 (en HP-Compaq dc7700 elns, husker ikke helt), men den tar ikke bedre CPUer enn E6400, selv om det i teorien burde være mye å ta av for S775.

Punkt 5: dette var litt uventet og ganske "kjipt" egentlig, er jo ikke så sjelden man er inni en PC og oppgraderer grafikkort, HD, setter inn trådløst nettverkskort etc. Men dette gjelder vel for alle "branded"-PCer vil jeg tro, ikke bare Acer.

Ellers så funderer jeg fortsatt litt på det der med at harddisken er oppgitt til å ha 5400 omdreininger, jeg trodde slike harddisker var "forbeholdt" bærbare i våre dager.

Lenke til kommentar

Hm, har lekt litt på sidene til Komplett, basert meg på Dinside PC April, og kommet opp med dette:

- Cooler Master Elite 310 Sort/Orange-

- Silver Power SP-SS500 500W PSU

- Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, Socket-AM3

- AMD Phenom II X4 955 Black Edition

- Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

- USB2 multikortleser 3.5" sort for

- Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S

- PowerColor Radeon HD 5670 1GB GDDR5

- Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

- Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP

- Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler

- MS COA Label Windows Home Premium 7

Skulle vel stille i omtrent samme liga som den Acer'n med i5, tror jeg? Ikke riktig så mye saft i CPU og halvparten så mye minne/HD, men det kan man kanskje leve med når prisen er 1500 kroner lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...