Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av vare; varens verdi mot pris betalt

Mabel

Anbefalte innlegg

Kort historie lang,

jeg bestilte 2 par briller i en 2-for-1 -kampanje fra http://www.eyebuydirect.com/ (de har nå en ny kampanje med samme tilbudet). Transportør inn i Norge på pakken jeg mottok er TNT.

Jeg bestille derfra en brille til $31.45 og en til $24.95, der den billigste er gratis. Altså betalte jeg $31.95 + frakt på $24.90. Totalt $56.85.

Denne har blitt fortollet hos TNT, og jeg har fått mva-krav på kr 383,-, utfra pakkens verdi på $56.85.

Jeg ringte TNT fordi jeg mener dette er en pakke med verdi under 200kr ($31.45) + frakt. Damen jeg snakket med på fakturaavdelingen på TNT hadde ikke peiling og jeg ble satt videre til en toller. Tolleren mente det er varens faktiske verdi som gjelder, og at kravet består.

Etter jeg la på ser jeg jo at de ikke har tatt utgangspunkt i varenes verdi, da kravet skulle ha vært regnet ut fra $31.45 (brille 1) + $24.95 (brille 2) + $24.90 (frakt) = $81.30.

Men uansett, har noen vært borti denne problemstillingen? Er det varenes faktiske verdi som er grunnlag for tollbehandlingen eller hva jeg har betalt for varene?

Jeg har sjekket lovdata, og ut fra hva jeg kan se er det hva jeg faktisk har betalt som skal være grunnlaget: Lov om toll og vareførsel § 7-10

Men så dukket denne opp på Toll.no. Dette ser ut til å være en litt annen versjon, der § 7-10 er endret.

Noen som vet hva som er korrekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var dollarkursen på når varene ble fortollet? Hvis kursen var slik at verdien på brillene var på over 200 NOK så må du også betale .mva på frakten. Og et er tollens kurser som gjelder.

Fro at 31.45$ skal være minst 200 NOK må dollarkursen være på minst 6.35. Det har den ikke vært siden juli 2009.

Lenke til kommentar

Varens "faktiske verdi" blir bare et teoretisk begrep; for deg er det det du konkret betalte som er varens verdi. Det er uansett det faktiske betalte beløpet som er riktig grunnlag. Det er ikke rart de har brukt verdien oppgitt på pakken (de vet ikke hva du har betalt, dersom beløpet på pakken er et annet), og prøver nå å unngå mer arbeid for å gjøre om dette. Du må dokumentere den faktiske prisen, og kreve omgjøring av kravet.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...