Datasmurfen Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hei, Jeg har diverse arbeidsoppgaver alt fra: - Installasjon av client pcer - Installasjon av Windows og Linux servere - Dokumentere hvordan jeg installerer servere (guide) - Overvåking av servere ved hjelp av whatsup - Oppsett av tepmertur sensorer og IP camm's - Patching av servere. - Oppsett av routere, oppkobbling , og nedkobling (Routere, dslam, og brannmurer) - Jeg har ansvar for å følge opp saker mot leverandør i tilfelle feil og mangler... - Overvåking og kontroll av serverrom - Ansvar for å holde orden på labben - Registrere servere (I et server register) - Registrere nettverksutstyr som kommer i retur - I tillegg har jeg av og til noen ikke IT relaterte oppgaver - Ansvar for møtebooking systemet - LDAP telefonkatalog systemer + Noen flere (som jeg ikke kommer på i farten) ______________ Spørsmålet er: Til å være IT lærling er det bra arbeidsoppgaver jeg har, eller kan jeg forvente mer i tilfelle hva ? Har godt i lære siden juli 2009. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg må si jeg syntes dette så veldig bra ut Men, jeg ser en ting som mangler, hva med feilsøking, oppsett og vedlikehold av servere? Det ser ut til at du jobber lite med selve serverene. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Stemmer det... Jeg bare installerer å så tar andre seg av resten Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg vil anbefalle deg å ta det opp med din fag-ansvarlig, du bør få litt erfaring fra server-delen også. Lærlingen jeg har driver med en egen VMware lab han kan leke seg med. Å leke seg med prod-servere får han ikke gjøre, men jeg hjelper han med feilsøking og feilretting av prod-servere når det trengs. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Stemmer.. Er liksom at "firmaet" jeg jobber i hoster en del servere, og er litt strenge på hvem som får gjøre hva. Så skjønner dem på den måten. Jeg kan jo høre om dem kan skaffe en VM labb til meg. Men hva trenger jeg iallefall av hardware og software da ? Jeg har fått være med en som installerte VmWare virtual center, ellers lært litt om routing funksjonen i cmd med tanke på servere. Er det andre ting du synes jeg bør lære litt mer om ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Strengt tatt trenger du bare å installere Virtualbox på maskinen din og begynne å leke (eller annen gratis software). Lenke til kommentar
madifax Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Når du skal opp til fagprøven vil det være en stor + om du har jobbet MYE med server. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Ok, takk... Nå har jeg fått ansvar selv for å utforske servere. Så begynner å installere Windows 2003 server.. Så får jeg se hvilke tjenester jeg som sette opp... Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Ok, takk... Nå har jeg fått ansvar selv for å utforske servere. Så begynner å installere Windows 2003 server.. Så får jeg se hvilke tjenester jeg som sette opp... flott men ville begynt med 2008 server Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Begynner med 2003.. Men det som er litt fortvilendes er at jeg må utforske selv.. Så får liksomm ikke så mye hjelp til å konfiguere opp de diverse tjenestene.. Men er kanskje det beste ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hvilken måte som er best varierer jo. Lærlingen jeg har nå gjør det meste selv og spør meg, evt andre, når han står fast eller lurer på noe, jeg mener det er best ihvertfall. Jeg har verken tid eller lyst til å sitte i timesvis for å lære han om server-os uten at han har prøvd selv først. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Ser ut som at du har fått en god del relevante oppgaver, men som andre har påpekt, så bør du skaffe deg erfaring fra selve driften av servere og ikke bare oppsettet. Lærlingen hos oss fikler på servere i produksjon også, alt fra tukling med DHCP til styring av GPOer og distribusjon av pakker i SSCM. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 mm;) Får bare spør de fag ansvarlige, eller her på forumet om det sku være noe... Lenke til kommentar
madifax Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Begynner med 2003.. Men det som er litt fortvilendes er at jeg må utforske selv.. Så får liksomm ikke så mye hjelp til å konfiguere opp de diverse tjenestene.. Men er kanskje det beste ? 2008 vil hjelpe deg mye hvis du ikke har lekt med server så mye før. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 OK Menne har allerde startet på 2003.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 2003 er jo fortsatt utbredt i større drift-miljøer, så vidt jeg har fått med meg ihvertfall. Så å starte på 2003 kan være bra, alt etter hvor du har planer om å jobbe etter du er ferdig som lærling. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Hmm.. Ser der jeg jobber.. Har flest 2003.. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Her hvor jeg er lærling bruker vi nesten bare 2003, med unntak av noen nyere servere som blir satt opp med 2008. En av oppgavene jeg fikk når jeg startet som lærling var å sette opp server 2003, med ZENworks software, siden har jeg hatt ansvaret for den serveren gjennom hele tia jeg har jobba her. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det som i alle fall er sikkert er at om du lærer deg 2k3, så klarer du deg fint i 2k8 også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå