Jokka1990 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 For under 2 år siden kjøpte jeg en mobiltelefon i Telebutikken. Jeg betalte 2300,- og hadde i tillegg nedbetaling på 100,- i mnd hos Chess. Etter noen få måneder brøt jeg opp abonnementet med Chess, og betalte de resterende pengene som jeg var bundet til (12 mnd). Underveis har jeg hatt en den problemer med telefonen, og har levert den inn til Telebutikken hver gang. De har fikset problemet som oppstod, men den tredje gangen ga verkstedet meg en ny telefon av akkurat samme type. Nå forleden var jeg inne med 5 gangs repreasjon, og da var Telebutikken meget enige om at telefonen skulle sendes inn på reklamasjon da dette var tredje gangen samme feilen hadde oppstått. Jeg ønsker å være litt forberedt til neste møte med telebutikken ettersom jeg ikke vet hva som venter meg. Hva har jeg krav på? Har jeg krav på pengene tilbake? Isåfall hvor mye? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Ettersom at ombytte er det samme som avhjelp har du krav på heving om du har hatt samme mangel tre ganger. Selger kan ikke kreve at det gjelder to nye forsøk for ombytteenheten. Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Det er jeg fult klar over, men det jeg lurer på er hva som "skjer" etter det. Får jeg pengene tilbake? Hvor mye? Er en litt rar situasjon i og med i at jeg har hatt nedbetaling hos Chess i tillegg.. Lenke til kommentar
Sawhill Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Du har krav på å få heve kjøpet da det heter 2 avhjelpsforsøk samme feil, 3 avhjelpsforsøk forskjellige feil, ikke 2+3 men 2 eller 3. Du kan få tilbake de pengene som du betalte til telebutikken, alle kostnader du har hatt med chess har ikke telebutikken noe med. I mange tilfeller så kjøper man en tlf til 1kr og senere låser opp tlf og kjøper seg ut av abb. da har man kanskje vært ute med flere tusen kroner. Det som er kjipt i disse tilfellene er at verdien på telefonen ifølge kvitteringen din er fortsatt 1 krone. Og er den ikke i orden, enda mindre. Du har krav på å få heve kjøpet da det heter 2 avhjelpsforsøk samme feil, 3 avhjelpsforsøk forskjellige feil, ikke 2+3 men 2 eller 3. Jeg ville håpet på at verkstedet swappet tlf, til en ny av samme type, da det har mye større verdi for deg Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Du har krav på å få tilbakebetalt det telefonen kostet pluss den faste abonnementsprisen i bindingstiden samt eventuelle nedbetalingstillegg knyttet direkte til abonnementet. Selger kan trekke fra et nyttefradrag, men du kan da kreve forsinkelsesrente fra kjøpsdato. Da brukstiden på en telefon er satt til mellom 4 og 5 år tror jeg selger vil ta utgangspunkt i 4 år når han skal trekke for nytten du har hatt. Si at du har hatt telefonen i 22 måneder, og den har kostet deg 4 000 kr (butikkspris + abonnementsavgift + nedbetaling 100 kr/mnd), så kan selger trekke deg for 1833 kr (4000/48*22). Du kan så kreve forsinkelsesrente som blir 748 kr, og kommer da ut av det med 2915 kr. Forsinkelsesrenten skal regnes av kjøpsbeløpet før selger trekker fra nyttefradraget. Kalkulator finner du på www.forsinkelsesrente.no. Endret 31. mars 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Man har ikke krav på å få dekket abbonementsprisen faktisk, det er også det FTU har kommet til. Her er det snakk om en nedbetalingsavtale i tillegg, altså en kredittytelse. Denne delen har du nok mest sannsynlig krav på å få igjen, uten at jeg har satt meg inn i denne formen for nedbetaling. Men som nevnt så har du ikke krav på å få igjen selve abbonementsutgiftene dine. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Man har ikke krav på å få dekket abbonementsprisen faktisk, det er også det FTU har kommet til. Her er det snakk om en nedbetalingsavtale i tillegg, altså en kredittytelse. Denne delen har du nok mest sannsynlig krav på å få igjen, uten at jeg har satt meg inn i denne formen for nedbetaling. Men som nevnt så har du ikke krav på å få igjen selve abbonementsutgiftene dine. Nedbetalingen meg bekjent fungerer på lik linje med sponsingen til operatørene, bortsett fra at kunden belastes "sposingen" på telefonregningen. En kan vel kanskje kalle det kjøp på avbetaling uten renter. Meg bekjent får butikken telefonprisen dekket av operatør (subsidier og nedbetaling skal dekke telefonkostanden + eventuell sposing), så jeg ser ikke umiddelbart noe problem med at butikken skal dekke dette. Men dette er slik jeg har forstått dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Man har ikke krav på å få dekket abbonementsprisen faktisk, det er også det FTU har kommet til. Her er det snakk om en nedbetalingsavtale i tillegg, altså en kredittytelse. Denne delen har du nok mest sannsynlig krav på å få igjen, uten at jeg har satt meg inn i denne formen for nedbetaling. Men som nevnt så har du ikke krav på å få igjen selve abbonementsutgiftene dine. Har du mulighet til å finne igjen denne saken fra FTU? Har tenkt en del på problemstillingen selv, så det kunne ha vært interessant å lese. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Hvis man har krav på erstatning så skal det økonomiske tap dekkes. Dette er da begrenset til faktiske utgifter og videre begrenset etter forbrukerens tapsbegrensningsplikt - dvs normalt pris på telefon pluss innmeldingsavgift og månedlige utgifter i bindingstiden. Se FTU-sak 09/740. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Se FTU-sak 09/740. Lest artiklert om at denne 'praksisen' har blitt endret, dersom mobilen er utenfor bindingstiden (noe som vil gjelde for ts). Se FTU-sak 09/1094 Legges stor tyngde på hvorvidt forbruker har hatt nytte av telefonen i over 1 år. Dvs. at hvis den har vært inne til service 3x6 uker vil forbruker kunne gjøre kravet gjeldene etter f.eks 16-17mnd. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Stikkordet er igrunn økonomiske tapet som forbrukeren har hatt ved at gjenstanden var mangelfull. Skjer hevingen etter at bindingen har gått ut, er praksisen fra FTU at vedkommende ikke får dekket sine bindingskostnader. Den avgjørelsen krikkert viser til var telefonen svært mangelfull innenfor bindingstiden, noe som også gjenspeiler det faktum at vedkommende fikk dekket 11 månder av sine bindingsutgifter. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Men her har han jo betalt for å låse opp telefonen, noe som for ham er en kostnad til kjøp av telefonen, ikke bruk av den. Nå vet jeg ikke hvordan chess gjør det, men hos netcom betaler du IKKE en egentlig abonnements-avgift når du kjøper mobil med binding til Netcom flexitalk, du har en egen nedbetalingsordning som en tillegspakke på abonnementet, som ikke er en månedspris for abonnementet (det er nøyaktig samme abbo. med eller uten denne tillegspakken.) I tilleg skal jo som krikkert nevner alle tap som hovedregel dekkes, så med mindre det kan godtgjøres at abonnementsprisen er noe man betaler for å få priser på sms og ringing som faktisk la seg forsvare av månedsprisen, ER det jo en ekstra utgift til "nedbetaling" av telefonen. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Noen som har noen lenker til vedtak gjort av FTU der klager ikke får medhold i at han/hun har krav på abonnementsavgiften i bindingsperioden? Lenke til kommentar
atxo Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg har også levert min 2 mnd. gammel n97 til service, og fikk tilbud om å låne en møkkamobil. Selv om grunnen at jeg kjøpte akkurat denne mobilen var fulltastatur, wifi, epost osv. i tillegg er den kjøpt på abbonement, så jeg betaler 200 kr i måneden for mobilen jeg ikke har(service tiden er på 4 uker) Er det slik det skal være? Lenke til kommentar
Jensman Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg har også levert min 2 mnd. gammel n97 til service, og fikk tilbud om å låne en møkkamobil. Selv om grunnen at jeg kjøpte akkurat denne mobilen var fulltastatur, wifi, epost osv. i tillegg er den kjøpt på abbonement, så jeg betaler 200 kr i måneden for mobilen jeg ikke har(service tiden er på 4 uker) Er det slik det skal være? Det er da ett fett om du betaler på telefonen eller har betalt full pris fra før. Det er svært mange som tenker feil på denne måten. At du fortsatt betaler for en vare er ingenting å klage på, det har du valgt selv. At du derimot får en gammel lånetelefon er kjipt, det forstår jeg, men en forhandler er per dags dato ikke pliktig til å sende ut en lik lånetelefon som den som blir sendt inn, dessverre. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Den skal være "tilsvarende", og det er det mange butikker som synder mot. Du får SVÆRT billige eldre WM-telefoner i batch som kunne vært aktuelle lånetelefoner for kunder som har smarttelefoner og bruker mailsjekking/exchange, shh, facebook eller gud vet hva fra telefonen. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Tråden var 7 måneder gammel, unødvendig å dra opp slike tråder til overflaten igjen... Heisann, der gjorde visst jeg det også... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå