Gå til innhold

Aprilfest 2010 - RandiA - Er våren i rute?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

20. april: He, he. Den "Don King"-affæren var nesten _for_ fornøyelig.

21. april: Hovedvarianten var mye bedre enn spoileren (som ble for preget av sollyset). Versjon 2 ble nesten vel mørk, men allikevel kanskje enda et hakk bedre.

22. april: Dekorativ sak med de "fluffy" hvite kronbladene. Støv vil man alltids få litt av (ref. spoiler), men det verste lar seg vel retusjere i etterbehandling.

23. april: Lerkesporen var litt spesiell ja, men det beste bildet synes jeg var den enslige blå blomsten (hvadennåheter) i spoileren.

Lenke til kommentar

Takk, takk, k.n.b for fyldig respons. Den enslige blå synes jeg også ble bra (en vanlig crokus) stikk imot Scott Kelby's oppskrift, så er den tatt ovenfra.

(I dag kjøpte jeg forresten en slik gummi-ballong-blåse på apoteket, men jeg vet ikke helt hvordan den skal brukes. Må prøve å få gjort det før Chelsea Flower Show i hvert fall.)

Lenke til kommentar

Takk, takk, k.n.b for fyldig respons. Den enslige blå synes jeg også ble bra (en vanlig crokus) stikk imot Scott Kelby's oppskrift, så er den tatt ovenfra.

Scott Kelby kan ikke ha rett hver dag ...

(I dag kjøpte jeg forresten en slik gummi-ballong-blåse på apoteket, men jeg vet ikke helt hvordan den skal brukes. Må prøve å få gjort det før Chelsea Flower Show i hvert fall.)

I verste fall får vi ta en "clean your camera" kveld på pub'en kvelden før.

Lenke til kommentar

Fikk importert denne i fjor høst, så det er første gang den blomstrer hos meg, blader kommer etter blomstring

Bilde 24– 24.April: Bulbocodium vernum (vårtidløs)

post-92574-1272125620,4849_thumb.jpg

Exif: 1/125– f/11.0 - ISO 125

Exposure Compensation: 0

AF Mode:Manual focusing

Lens: Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro

Close up:

post-92574-1272125633,7339_thumb.jpg

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Den er rufsete, og ganske robust. I Pyrineene og Alpene kan den vokse vilt, den er giftig. På engelsk heter den Spring Meadow Saffron. (Man kan også få safran fra den, men helst dyrkes det en annen type crocus for safran, dyrt krydder, til ett kilo skal det til minst 70 000 krokuser,)

Lenke til kommentar

Ja, det er et fint objektiv, men nokså stort og tungt, så jeg kommer til å bruke det mest rundt husene her... :yes:

Man kan bli lagt merke til hvis man veiver rundt med det objektivet ja :p Og så er det ofte nødvendig med stativ, så det blir mye greier å dra med seg.

Siste ble flott :)

Lenke til kommentar

Like før denne springer ut nå, da blir den enda penere.

Bilde 25– 25.April: Helleborus orientalis Pink Lady

post-92574-1272223210,176_thumb.jpg

Exif: 0.3– f/7.1 - ISO 100

Exposure Compensation: 0

AF Mode:Manual focusing

Lens: Sigma 150mm F2.8 APO EX DG Macro

Bedre denne?:

post-92574-1272223226,3561_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror du den er spiselig du da....

Er vel heller at det ser ut som om blomsten akkurat har spist noe(n) ...

Ja, sånn ja..jeg har den hvite også, og det kan sies om den:

Hvit julerose ble ansett for å ha magisk kraft, den kunne gjøre magikeren usynlig og beskytte dyr fra onde ånder. En legende forteller at blomstene til julerosen opprinnelig var svarte, men at de mirakuløst ble hvite som snø da Jesus ble født. Urten inneholder et giftig alkaloid som virker hjertestimulerende. Hvit julerose har blitt brukt som et abortfremkallende middel, brekkmiddel, urindrivende middel og kraftig avføringsmiddel. Store doser kan paralysere sentralnervesystemet, så vanlige urteleger anvender ikke lenger hvit julerose. Urten brukes imidlertid i form av det homøopatiske preparatet Helleborus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...