Gå til innhold

Gamer 14 år spare penger til pc, hvordan ?


Zhensic

Anbefalte innlegg

Hvis du får deg en jobb som du skal fortsette å ha ser jeg ikke problemet med å bruke en del penger på datamaskin, da har du muligheten til å oppgradere senere etter hvert som maskinen ikke lenger er det beste. Hvis du ikke har muligheten til dette ville jeg vurdert å kjøpe noe billigere, sette resten av pengene på konto og oppgradere neste gang du ikke får kjørt et spill tilfredsstillende.

 

Enkelt sagt: Har du kun råd til å ha denne maskinen i 3 år uten å gjøre noe med den, anbefaler jeg å kjøpe en litt billigere og heller oppgradere om 1-2 år.

 

Edit: Litt mer presis formulering

Endret av oysteina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om han ikke bruker alt på pc nå, blir de garantert brukt på mye annet tull i sommer (som han sikkert hadde hatt penger til uansett)

 

Er vel kun han som vet om han klarer å spare penger eller ikke. Hvis han klarer det er del vel mer moro å ha en PC som er bra nok i 3 år, enn å ha en som kanskje ikke er god nok siste året.

Lenke til kommentar

Først og fremst ville jeg funnet ut hva jeg har bruk for. Det er liten vits i å kjøpe det heftigste hvis man kun sitter og spiller CS 1.6.

 

Tips ellers:

  • (Veldig overdimensjonert) PSU, Hovedkort og Minne er virkelig de komponentene du bør velge med omhu (CPU og GPU er som regel åpenbare valg), og da tenker jeg på valg av riktige merker, teknologier og kompatibilitet. Du bør absolutt lese andres erfaringer og danne ditt eget bilde, og generelt: styr unna den billigste dritten.

  • Og velg et romslig, enkelt og rimelig kabinett fra f.eks. Microplex.

 

...

 

(Om jeg skulle ha bygd en ny stasjonær PC idag (Gaming/Desktop) hadde jeg begynt med å finne et av de dyreste ASUS-hovedkortene og en virkelig god CPU, også tatt det derifra...)

Her er jeg ikke helt enig. Det viktigste er, som du skriver, at man finner noe som er kompatibelt med hverandre. Men, man trenger ikke å velge hverken det dyreste eller beste, om man ikke har behov for det. Først må man finne ut hva man virkelig trenger. Sparer man et par tusenlapper på å gå ned et hakk på oppløsninga eller detaljnivået gjør man så klart det.

 

Jula '07 bygde jeg meg en pc som i hovedsak skulle brukes til grunnleggende kontoroppgaver. Med unntak av prosessor (Athlon X2 6000+) og harddisk gikk jeg for det billigste jeg kunne finne av komponenter og endte opp på drøyt 3000,- inkl frakt. Året etter oppgraderte jeg med et HIS Radeon HD 4850 IceQ4 TurboX samtidig som jeg fikk bytta til meg en bedre PSU, og året der igjen med en ny minnebrikke, så jeg nå har 3GB med Kingston Valueram. Dette systemet har fungert dønn stabilt både med Windows Xp og W7, i motsetning til flere av de langt dyrere systemene jeg har bygget. Det klarer også å kjøre både Racedriver Grid og Colin McRae Dirt 2 på fullt som er de to spillene jeg spiller, til tross for at det meste av maskinvaren er 2,5 år gammel og det billigste av det billige. Dette har da hatt en total kostnad på ca 5500,-.

 

Når man er 14 år og ikke har penger syns jeg det er tullete å bruke 14k,- på en pc. Da er det bedre å bruke halvparten og heller oppgradere eller kjøpe nytt om 2-3 år da man har hatt konfirmasjon og kanskje har fått seg jobb.

 

Angående jobb er det veldig lite man kan få som 14-åring, stort sett ikke mer enn å gå med avisen og hjelpe naboer. Mer om det her.

Lenke til kommentar

om dere har arbeidsuke på skolen din utnytt den så det holder. Finn en nogenlunde stor butikk og spør om og få jobb der i arbeids uka. De fleste sier selvfølgelig ja takk til en ukes gratis arbeidskraft. I uka jobber du på som bare faen og siste dagen spør du om og få en mer permanent ansettelse evntuelt om de vil ha nummeret ditt til en senere anledning. Arbeidsuka er en gyllen anledning til og skaffe jobb og om du bruker den i en butikk eller noe istedenfor på et kult sted du aldrig vil få noe jobb uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...